Lätt regnställ (andas???)

Jag har sett att ITAB har släppt ett lätt regnställ, jacka 277g och byxa 212g. Den vikten skulle passa mig perfekt och priset skadar ju inte.

http://www.gallerian.org/itab2/pdetalj.asp?PID=159-12

Dock, dom kallar materialet ett andasmaterial med följande värden (Vattenpelare 5 m, andasförmåga 5000g/m²/24 tim). Det säger mig dock inte så mycket, hur står det sig i jämförelse med andra material. Kommer man svettas som en gris i detta?
 
Verkar vara en ganska bra jacka, dock kommer du nog svettas ganska mycket i den, men det gör du ju i GT också när det öser ner. ska nog köpa mig en sån här också. Att ha som slit och släng jacka eller som jacka när man kör multisport/cykling.du blir ju lika blöt i den när du träna så varför inte komma undan med en jacka för 400kr istället för 2000kr som min Haglöfs kostar, jag lovar att du inte ser någon skillnad på dem.. när jag nu tittar närmare så är det ju nästa ee Marmot PreCip, den har också PU coating på insidan..
[Ändrat av Tjacke 2004-04-30 kl 21:33]
 
Regnställ

Tjabba kan du inte återkomma om du köper ett från ITAB med en analys av stället mvh Hans
 
Håller det tätt?

Njae... Klättermusen anger att eVent andas 21 840 gr/m2/dygn. Dessutom är vattenpelaren 30 meter. Det ska förstås inte jämföras med ett ställ som kostar en tiondel så mycket, men jag måste ändå undra om ITABs lätta regnställ verkligen håller tätt. Är 5 m särskilt bra?
 
Waterproofness: 10,000mm, 25 PSI
Breathability: 10,000gr/m/24 hrs, Ret 60-70
Windproofness: O CFM

Preclipen är ett erkänt bra ställ och har de här datan. Dubbelt så bra på både andning och vattenpelare.

Min erfarenhet är att skall man röra på sig och inte tycker om att bli svettig så kan det vara värt med något bättre ställ. Preclip plus andas dessutom 50 % bättre och har 20 m vattenpelare.

Fast det där med vattenpelare säger inte så mycket egentligen när man kommer upp i högre tal. Ju högre vattenpelare desto troligare att plagget klarar slitage och bibehåller sin vattentäthet. Men har man ett plagg med låg friktion så kanske det håller längre.
 
Siffror i all ära, men är det någon här som verkligen tror att material kan andas om det rinner vatten på utsidan?

Jag tycker väl att membran/andasmaterial kan ha sitt berättigande, men vad jag vet av egen och kompisars erfarenhet så håller man sig inte torr i dem, även om de inte ska jämföras med galon...
 
Mezzner; sa:
Jag tycker väl att membran/andasmaterial kan ha sitt berättigande, men vad jag vet av egen och kompisars erfarenhet så håller man sig inte torr i dem, även om de inte ska jämföras med galon...

Jag brukar resonera så här: Vitsen med ett material som andas är att jag inte behöver ta av jackan när det slutar regna. Med en galonjacka så blir man dyngsur av svett om man har den på sig som "vindjacka".

När det regnar så är det som du säger att yttertyget stoppar den mesta andningen (om det inte är nyimpregnerat). När det regnar är ventilationsmöjligheterna viktigare än tygets ånggenomsläpplighet.
 
Mezzner; sa:
Siffror i all ära, men är det någon här som verkligen tror att material kan andas om det rinner vatten på utsidan?

Vattenånga som precis tagit sig igenom ett lager polyuretan och ett lager polytetrafluoretylen tycker förmodligen att det är en barnlek att ta sig igenom en tunn vattenfilm.
Det är ju inte andning det handlar om, utan diffusion.

Jag tycker Itabs regnställ verkar intressant, eftersom det är så billigt. Det räcker ju att det är hälften så bra som till exempel Precip för att det ska vara värt det. Även om stället bara håller i ett år är det prisvärt, med tanke på att inte ens de dyraste membranplaggen, som kostar mer än tio gånger så mycket, kommer att hålla i tio år.
Eftersom det handlar om en beläggning och inte ett laminat kommer vattentätheten att avta gradvis med slitaget (på laminat avtar vattentätheten mer abrupt), och andningen kanske man inte ska hoppas för mycket på.

Men priset och vikten är ju bra även om det är ett heltätt plagg utan diffusion.

Jag ser fram emot recensioner!
 
Intressant!

Köper ett tält i år, så en ny gtx-jacka är inte aktuell 2004. För priset på ITAB-jackan kan man ju chansa!

Den gamla gtx:n har tagit slut (inte så abrupt som Martin skriver, laminatet har lossnat över större och större yta), så tills inköp av nästa så skulle det ju kunna funka med denna där.

/Håkan
 
Mezzner; sa:
Jag tycker väl att membran/andasmaterial kan ha sitt berättigande, men vad jag vet av egen och kompisars erfarenhet så håller man sig inte torr i dem, även om de inte ska jämföras med galon...

Ehh, jag cyklade med mitt Prcecip igår kväll. I och för sig var det ganska kallt 7-8 grader men jag svettades inte mycket trots att jag hade en t-shirt och en tunnare flecce tröja på som jag höll mig varm stillasittandes. Om jag hade haft galon hade jag varit dyngsur. Precipen har även utmärkta andingshål både i fickorna och i armhållorna.
 
Hrrmmm, jag har på omvägar hört talas om en gube som bjöd ut vad han menade var en gris i en säck....

Emotser recensioner efter fälttester av nämnda produkt.

/ G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
periskop Lätt jacka för MTB och vardag Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Davva2 Lätt bomullsskaljacka Kläder 17
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
lätt dunväst? Kläder 3
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
anejon Kompakt regnställ Kläder 6
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
thureb DN-test av regnställ Kläder 8
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Karolina P Dagens lyxproblem (regnställ) Kläder 11
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Sp Regnställ Kläder 2
Svala Snubben Regnställ för fiske och jakt! Kläder 7
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.