Lätt regnställ (andas???)

Intressant det där med storlekar. Beror tydligen på hur
tätt man vill att jackan ska sitta. Jag köpte jacka i
storlek XL(56) och byxor i storlek C152/154.
Det är ett nr större än jag normalt har.
Jag är 185cm och väger 70kg.

För att knyta an till trådens början, andas???.
Nog blev jag ganska svettig och tyckte att det var skönt att ta av både jacka och byxa. Men jag har samma
erfarenhet av Gore Tex, Pertex och andra -Tex.
ITAB har förresten andra jackor och byxor med bättre prestanda, men då går vikten och packvolymen upp.
(Även priset, men det är fortfarande ganska lågt)

/ Bertil
 
OBD; sa:
För att knyta an till trådens början, andas???.
Nog blev jag ganska svettig och tyckte att det var skönt att ta av både jacka och byxa.

Det blir du om du har för varmt på dig. Eftersom jackan bromsar konvektionen så värmer den. Jag har en jacka av bomull (som tappat impregneringen för läneg sen) och jag blir svettig i den ibland. Skulle det innebära att den inte andas? Nej, det innebär att den är varm.

Huruvida tyget andas eller inte märker du på om det blir kondens på insidan eller inte. Om kläderna du har under jackan blir blötare på utsidan än insidan så andas inte tyget. jag har flera regnställ som inte andas så jag vet precis hur det blir med såna. Har man inget sånt regnställ kan man prova med en svart sopsäck (billigt och enkelt). Då förstår man vad skillnaden är mellan tyg som andas och täta tyg.
 
nermander; sa:
Jag har en jacka av bomull (som tappat impregneringen för läneg sen) och jag blir svettig i den ibland. Skulle det innebära att den inte andas? Nej, det innebär att den är varm.

Fast den springande punkten är ju om man KÄNNER sig svettig eller inte. Svettig känner man sig (även om man inte är så varm) om svetten inte har nånstans att ta vägen. Därför är det ju mysigare att svettas i bomull än i plastsäck.

Men det är klart - oftast är det en kombination av att man är varm (annars skulle man ju inte svettas) och att svetten inte försvinner utan hamnar mellan plagget och kroppen.
 
Nordesjö; sa:
Fast den springande punkten är ju om man KÄNNER sig svettig eller inte. Svettig känner man sig (även om man inte är så varm) om svetten inte har nånstans att ta vägen. Därför är det ju mysigare att svettas i bomull än i plastsäck.

Jag känner mig lika svettig i plastsäck som bomull, skillnaden är att i plastsäcken känner man sig även blöt (från kondensen på insidan av plagget). Och det senare även om man inte känner sig svettig (sitter man still i plastsäck blir man inte svettig, men man blir blöt av kondensen). Blöt i plastsäcken blir man även om man sitter och fryser.

Eftersom jag brukar växla mellan regnställ som andas och sånt som inte andas så märker jag skillnaden väldigt tydligt (anledningen till att jag växlar är att det stället som andas väger 5 gånger så mycket som det som inte andas, men jag ska nog köpa ett sånt där som tråden handlar om).
 
Beställde just en sådan jacka och fick den på posten härom dagen. Jag har inte använt den en minut ännu, så det är svårt att uttala sig om prestandan. Dock kunde jag konstatera att BÅDA snoddarna i midjan lossnade från sina fästen när jag provade plagget hemma. Inget vidare, även för en billig jacka. Det gick att reparera efter en hel del fix och trix och lite svordomar.

Återkommer med en recention efter första regnet och cykelturen.
 
nermander; sa:
Jag känner mig lika svettig i plastsäck som bomull, skillnaden är att i plastsäcken känner man sig även blöt

Vad jag menar är: om man KÄNNER blötan från sin egen svett KÄNNER man sig svettig. Men det kanske handlar om hur man definierar "känna sig svettigt".

jojken2; sa:
Beställde just en sådan jacka ... BÅDA snoddarna i midjan lossnade från sina fästen när jag provade plagget hemma.

Låter som ett redigt måndagsexemplar - jackan ska ju inte ens HA snoddar i midjan ;)
Skämt åsido - skicka tillbaks jackan. Du gör ingen någon tjänst om du behåller ett dåligt plagg.
 
Hej,

Beställde just ett ITAB ställ.
Det är ju helt klart lättare än mitt
Didrikssons som jag kör idag (800g).

Ska bli intressant att se om det specar som önskat,
synd att de bara har svarta byxor, men man kan ju inte få allt (grönt syns ju mindre...)

/Mattias
 
Nordesjö; sa:
Vad jag menar är: om man KÄNNER blötan från sin egen svett KÄNNER man sig svettig. Men det kanske handlar om hur man definierar "känna sig svettigt".

Jo, helt klart. De som t.ex. tror att deras membranplagg läcker in vatten eftersom de blir våta av kondensen skulle nog inte skriva under på att de känner sig svettiga:)

För mig är det alltså skillnad på om jag känner mig svettig eller om jag känner mig våt av kondensen (även om det nu i bägge fallen är min svett som är orsaken). Skillnaden blir markant om man har t.ex. både skjorta och tröja på sig. Känner jag mig svettig är det skjortan som är våt, men om skjortan är torr och det är utsidan på tröjan som är våt har jag svårt att se det som att jag känner mig svettig.
 
nermander; sa:
Känner jag mig svettig är det skjortan som är våt, men om skjortan är torr och det är utsidan på tröjan som är våt har jag svårt att se det som att jag känner mig svettig.

Men då känner du inte svetten och känner dig följaktligen inte svettig.
Hur som helst - för mig är definitionen simpel:
om jag mot huden känner nyutsvettad fukt så känner jag mig svettig.

Apropå jackor och att känna sig svettig köpte jag i våras en ny "stadsjacka" som jag trodde var en enkel jacka i "rent" 35/65-tyg.
Men jag märker när jag har kortärmat under att tyget måste vara belagt med plast i lönndom - jag känner mig nämligen klart mycket svettigare, och känner klart mer kondens, än jag hade gjort om den inte varit belagd.

Det är lustigt: har de börjat göra membranplagg i smyg nu? Man vill ju kunna välja bort vattentätheten och välja in andningen om man vill, men ingenstans står det att tyget har en beläggning på insidan. Det enda stället där yttertygets insida är "i dagen" är i innerfickan, och där finns en vit beläggning (jackan är svart)...
 
Martin!

Jämförelsen med Haglöfs var intressant med tanke på att min LIM Ultimate är favoriten över alla andra jackor. Hur är känns själva tyget i sig? Prassligt? Bedömd hållbarhet? Skulle du säga att passform och storlekar motsvarar Haglöfs de också? Snygg färg förresten!

MVH

Rickard
[Ändrat av Rickard_ 2004-09-07 kl 10:28]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
periskop Lätt jacka för MTB och vardag Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Davva2 Lätt bomullsskaljacka Kläder 17
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
lätt dunväst? Kläder 3
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
anejon Kompakt regnställ Kläder 6
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
thureb DN-test av regnställ Kläder 8
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Karolina P Dagens lyxproblem (regnställ) Kläder 11
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Sp Regnställ Kläder 2
Svala Snubben Regnställ för fiske och jakt! Kläder 7
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.