Rapsolja i fotogenkök

Var sak på sin plats.

Jag testade just med att köra mitt Explorer 11 på matolja som jag hade blandat upp med fotogen, och det funkade inte alls (med m-/multifuel-/fotogenmunstycket). Jag började med 50/50 olja och fotogen, och det slog upp gula lågor trots att jag hade förvärmt ordentligt. Sedan blandade jag ut mer och mer tills det var säkert 80-90% fotogen och resten olja. Till sist brann det hjälpligt, men inte alls så rent som det brukar med fotogen. När jag sedan gav upp såg jag i och för sig att det hade beckat igen runt munstycket av oljan, och det kan säkert ha bidragit till att det inte brann rent trots väl utblandat bränsle.
Nu har jag plockat isär och rengjort munstycke och brännare med kemiskt ren bensin och fått bort alla kletiga rester av halvbränd olja, och i fortsättningen kommer jag att köra köket på ren fotogen och använda oljan till matlagning. Men det vore intressant med tips på icke-fossila bränslen som fungerer till tryckkök. Jag har inte testat att köra mitt explorer på sprit, som ju förvisso är ett alternativ, men det verkar opraktiskt eftersom man måste reglera lufttillförseln med ett litet spjäll som man skjuter över brännaren.

A.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.