Förvärmning av fotogenkök osv

Jag blir aldrig klok på det där med förvärmning. Ibland funkar det och ibland inte.

Om man läser en instruktion så står det att om man får en gullåga skall
man avbryta och släcka lågan, förvärma igen för att sedan tända ännu en gång.

Oftast så är det så varmt att spriten som man förvämer med kokar och vänta på att
köket kallnar tror jag få har ork att göra.

Hur gör ni ?
 

avslutad210712

Gäst
Jag blir aldrig klok på det där med förvärmning. Ibland funkar det och ibland inte.

Om man läser en instruktion så står det att om man får en gullåga skall
man avbryta och släcka lågan, förvärma igen för att sedan tända ännu en gång.

Oftast så är det så varmt att spriten som man förvämer med kokar och vänta på att
köket kallnar tror jag få har ork att göra.

Hur gör ni ?

Kör på heptan och förvärmer med samma bränsle som jag kör köket på.
 
Det kan bli problem om man släpper ut alltför mycket bränsle, det hinner inte förgasas. Därför kan det vara bra att inte ha tanken helt full.
 
Tanken skall aldrig vara fylld över tillverkarens anmälda maxnivå. Det är luftkudden som skall ha tryck.
Vid förvärmning värmer man upp metalldelarna i brännaren och främre förångningsröret i bränsleledningen. När du släpper på bränsle kyler du ner sagda delar med bränslet. Tricket är att när förvärmningsflamman är på väg att slockna, försiktigt släppa fram bränsle och justera tills du har den varma blåa lågan. Som vanligt är det övning som betalar sig. Mycket lite kommer gratis och utan uppmärksamhet.
Bensin och fotogenkök är alla individuella, med egna nycker, därav Collin Fletcher klassiska, en man byter hellre religon än sitt kök.
Gaskök gör saker enklare och kan göra livet lättar.
//J
 
Jag kör ett gammalt Optimus 85 Loke. Det funkar bra men designen känns väldigt udda. Bännaren är fastskruvad direkt i tanken som tjänar som bottenplatta och man förvärmer genom att bränna sprit (eller nåt..) i en liten fördjupning i tankens ovansida. Att elda direkt på bränsletanken är antingen rätt smart eller väldigt väldigt dumt, men om man släpper på fotogenet precis när spriten börjar brinna slut så tänder det och brinner utan problem. Däremot kan man inte på ett enkelt sätt pumpa upp trycket under pågående användning då detta sker med liten "cykelpump" som skall anbringas på en nippel som även den sitter på tanken, obehagligt nära brännaren.
/RJ
 
SVEA har samma princip och där förvärmer du med bensin. Modernare former som Climber och 131 likaså.
Att förstå att är det kallt har man tanken under ytterkläderna till det man skall koka så att bränslet är så varmt som omständigheterna tillåter.
Jämför gärna med vintertillsatsen till Trangia där man eldar under brännaren.
//J
 

avslutad210712

Gäst
En bra princip är väl att aldrig ha huvudet ovanför köket för är förvärmningen inte tillräcklig så kan man få det hett om öronen när man öppnar ventilen :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.