Råd om kängor

zhine; sa:
Vill tacka för råden!Så många svar:)
Alla har verkligen olika åsikter om vad som är bäst.Det blir nog meindl ändå.De var sköna på och de har det jag behöver.Men har även hört att boreal fuji ska vara bra för mitt ändamål.
Men har en fråga till ..
vad betyder ul folket?
M.v.h Karin
[Ändrat av zhine 2007-01-12 kl 20:39]

Ta också en titt på Meindls kängor utan GT! Jag har ett par Tofana som jag använt i 3 år i alla möjliga miljöer. Genom att de saknar GT är de torra och sköna för fötterna, och de torkar snabbare. Jag smörjer dem dagligen med flytande vattenlöslig nikvax när jag vandrar och då håller de tätt även i riktigt blöta fjäll och myrar.

//J
 
Rungá; sa:
En KÄNGTRÅD!

JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN

JÖRNKÄNGAN men den går inte att få tag på för orderböckerna är tydligen fyllda 20 år framåt. Vad vet jag och ingen svarar.
.....
Nu svarar de, med telefonsvarare. De tror inte att de kommer att ta upp några beställningar över huvud taget under 2007. "Återkom 2008 så får vi se hur läget är".

Verkar behövas en konkurrent till Jörnkängan; finns det ingen sådan?;-)

Raskesven
 
Rungá; sa:
En KÄNGTRÅD!

JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN

(---)

ett lite udda Spanskt kängmärke

(---)

Jag föredrar soft sula överallt.)

Udda kan du vara själv, tokfrans!

För övrigt är det bra mycket bekvámare och energisparande att vandra fram med styv sula med bra rull, istf. att flexa sig fram. Till yttermera visso slits varken láder eler membran om sulan ár styv och steget rullande, eftersom kángan dà inte flexar.

Flexning ---> slitpunkter --> kángans akilleshäl, sas.
 
Johan skrev
"Ta också en titt på Meindls kängor utan GT! Jag har ett par Tofana som jag använt i 3 år i alla möjliga miljöer."

Vart hittar jag info om dem o finns de för dam oxå? Har nämligen smala fötter.Kan inte hitta dem på Meindls hemsida o där borde de vara med.
Tack för tipset!!/Karin

[Ändrat av zhine 2007-01-14 kl 00:04]
 
Malindo; sa:
::/ Till yttermera visso slits varken láder eler membran om sulan ár styv och steget rullande, eftersom kángan dà inte flexar.
Flexning ---> slitpunkter --> kángans akilleshäl, sas.
Ja, ja gör man så dåliga kängor att de måste vad stela för att hålla då e de så. Har man har stora, stela kängor så slits de än mindre för att de får stå på skohyllan. Jag skuttar iaf omkring på lätta fötter i god kontakt med moder jord. Ibland gör hon sig väldigt påmind ...
 
Jörnkängan

Jokkmokks Skor var och nasade skor udner några dagar där jag bor och de hade dem dels att sälja direkt över disk och annars skulle de få tag i nya på bara några dagar.
0971-122 80 är deras telefonnummer.
 
Det bör fortfarande gå att köpa Jörnkängan från Norge via http://www.jjensen.no/stovler.html . Något dyrare blir det förmodligen ... men om det inte går att beställa från tillverkaren så ....

Det blir mycket lovsång för Jörnkängor här även om jag inte tror att det är riktigt den typen av kängor som trådskaparen var ute efter.
Nåja ... mina erfarenhter av Jörnkängan är att det är den känga som utan tvekan är den bästa jag har använt. Efter information från andra att det skulle gå så tog jag den minst sagt dumdristiga chansen att ta med mig mina helt nya Jörnkängor vid en ganska tuff bergsvandring med ryggsäck i Transylvanien under en vecka. Inte ett skavsår och inte ens ett enda rött märke på fötterna på hela veckan ... ofattbart bra. Lästen passar mina breda fötter utomordentligt bra .. vilket inte behöver vara fallet med alla.

För att också ansluta till ett annat inlägg så är läderkängor utan membran underskattade. Efter att ha haft ett par Crispi utan membran under 12 år så har jag under de senaste åren provat två par nya kängor med membran men tvingats förpassa dem till vardagsanvändning och kortare vandringar hemmavid ... de är helt enkelt för täta och de blir för fuktiga inifrån. Funkar helt enkelt inte bra för mig.
 
Nike Air Zoom Tallac

Vill tipsa om Nike Air Zoom Tallac.

Efter att ha använt de två somrar i Sarek anser jag de vara den absolut bästa kompromissen för den som söker en lätt komfortabel känga och inte gillar idén att vandra i blöta gymnastikskor.

De verkar komma i ett nytt utförande varje år. Jag äger ett par vardera av Air Zoom Tallac och Air Zoom Tallac Plus. Årets variant heter Air Zoom Tallac Pro och jag har inte testat dem http://www.altrec.com/shop/detail/22647

Mina Air Zoom Tallac Plus väger 1020g i storlek 45.5.

+ Vikten
+ Torkar betydligt snabbare än andra gtx-kängor
+ Bra grepp i alla underlag
+ Sitter bra redan dag 1, man behöver inte gå in de

- De slits väldigt snabbt, räkna med att köpa nya efter ett par somrar
- De förlorar lite av sin stadga när de blir blöta (snöra de hårdare vid regn så har man löst det problemet)

Någon annan som har erfarenhet av dessa?
[Ändrat av fjölar 2007-01-20 kl 02:24]
 
Re: Nike Air Zoom Tallac

fjölar; sa:
Vill tipsa om Nike Air Zoom Tallac.

Efter att ha använt de två somrar i Sarek anser jag de vara den absolut bästa kompromissen för den som söker en lätt komfortabel känga och inte gillar idén att vandra i blöta gymnastikskor.
...

+ Torkar betydligt snabbare än andra gtx-kängor

[Ändrat av fjölar 2007-01-20 kl 02:24]

Hm, det är alltså kängor för den som föredrar att vandra i blöta kängor istället för blöta men lätta och komfortabla gymnastikskor. Ser personligen bara att nackdelarna med kängorna övervväger nackdelarna med gymnastikskorna. Fast vikten på kängorna känns klart tilltalande, verkar vara i nivå med Brashers lättaste.

En som gillar att vanda i blöta gymmastikskor eftersom fördelarna överväger.

Jörgen
 
Re: Nike Air Zoom Tallac

fjölar; sa:
Vill tipsa om Nike Air Zoom Tallac.

Efter att ha använt de två somrar i Sarek anser jag de vara den absolut bästa kompromissen för den som söker en lätt komfortabel känga och inte gillar idén att vandra i blöta gymnastikskor.

De verkar komma i ett nytt utförande varje år. Jag äger ett par vardera av Air Zoom Tallac och Air Zoom Tallac Plus. Årets variant heter Air Zoom Tallac Pro och jag har inte testat dem http://www.altrec.com/shop/detail/22647

Mina Air Zoom Tallac Plus väger 1020g i storlek 45.5.

+ Vikten
+ Torkar betydligt snabbare än andra gtx-kängor
+ Bra grepp i alla underlag
+ Sitter bra redan dag 1, man behöver inte gå in de

- De slits väldigt snabbt, räkna med att köpa nya efter ett par somrar
- De förlorar lite av sin stadga när de blir blöta (snöra de hårdare vid regn så har man löst det problemet)

Någon annan som har erfarenhet av dessa?
[Ändrat av fjölar 2007-01-20 kl 02:24]

Inte just de, men jag kör på ett liknande koncept med ett par Alfa Cumulus Mid (http://www.alfasko.no/fjellstovler/p_560_253_611.html). Köpte dem på impuls i somras när jag var i Bergen, vet inte om de har någon svensk distributör. De väger 1200 g, kanske lite i tyngsta laget. Designen är dock sådan att de känns som ett par löparskor nästan, man kan springa i dem utan att det känns klossigt.

Jag gillar skor som täcker fotknölarna. Har en gång fått ordentligt uppruggade fotknölar i stenskravel, det vill jag inte vara med om igen.

Vasque har en del intressanta modeller, t ex deras Breeze. Min hustru har ett par sådana och är mycket nöjd med dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.