Välja kängor

Hej!

Jag har en liten fundering. Ska gå Kungsleden mellan Abisko och nikkaluokta i augusti 9 dygn. Kommer tälta och bära med mig allt så ca 15-17 kg. Jag väljer mellan tre par kängor men är osäker. Har Salomon 4D Quest GTX, Meindl Kampfstiefel Leicht och Meindl Vakuum GTX. De två förstnämnda har jag gått i mycket men inte vandrat i, de sistnämnda känns som mest lämpliga men de är i princip helt nya. Tar tacksamt emot tips på vilka som är mest lämpade. Ska även en sväng upp på Kebnekaise.
 
För mig ser det ut att vara tre par snarlika kängor: mellanhöga kängor med membran och foder. Kanske att Meindl Kampfstiefel Leich är något högre? Jag vandrar mycket i höga skalkängor men Kungsleden i augusti är inte riktigt det ställe där höga kängor kommer till sin rätt.

Själva Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta är mycket lättvandrad. Det är en bred upptrampad stig med mycket sten som bitvis är blöt, lerig och spångad. I år har snösmältningen varit sen kombinerat med en snörik vinter vilket innebär att det kan finnas en del snöfält kvar i augusti när du ska upp men det är inte säkert. Du kan vandra den med i princip vika skor du vill och som du känner dig bekväm med.

Ta ett par som är väl ingångna och som funkar bra för dina fötter. Det är länge att vandra nio dygn så se till att skorna du väljer inte är för små, strumpor/innersula får plats och att fötterna har utrymme att svälla. Tänk även på att tårna inte får ta i framkanten på skon när du går i brant nedförslut och att det inte trycker på ovansidan av foten när du går i brant uppförslut. Detta är nog det viktigaste att tänka på när du väljer mellan dom tre par du har.
 
Tack så mycket för svar! Kände också att de är snarlika, men ja Kampfstiefel är snäppet högre och även tyngre än exempelvis Salomon. Kommer nog köra på Salomon då jag gått i dem i jobbet i 1½ år och inte upplevt några problem alls. Hade egentligen velat ha mina Vakuum men känns som en dum chansning att dra iväg 9 dygn med ett par skor jag inte gått in, får bli kortare vandringar först.
 
Ett tips kan vara att ta ett par kängor som har läder utsida och gärna så få sömmar som möjligt då dessa går att vaxa för att hålla fukt och lera ute. GTX membranet lär inte hålla dig torr om du går i blötmark eller dagsregn (textilpaneler går inte att vaxa). Och blir dessa kängor blöta lär de stanna blöta eller fuktiga på resten av din vandring. Membranet sitter närmast din fot så allt som är utanför i kängorna (ytterplagget, stoppning mm) blir blött om man inte kan vaxa kängorna.
Skall du upp på Keb är det mycket stenigt och bitvis snö, så kängor som går över vristen är att föredra.
 
Må lägga till ytterligare ett alternativ, Hanwag Tatra II finns bl.a på Naturkompaniet.
Gått 10 vandringar mellan 4-11 dagar med 24+ kg och inte en blåsa, ingen tejp eller den minsta rodnad .. och som bonus behöver man inte ens gå in dom.

Hanwag Tatra II
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Ganescha Hjälpa med välja vandringsled Fjällvandring 3
serenade Välja skalbyxa Fjällvandring 15
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
idaleck Vilket tält ska vi välja? Fjällvandring 1
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
skuggarvet Har svårt att välja väg! Fjällvandring 4
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.