Råd om ensamvandring Grövelsjön

Sitter och planerar för vandring i Juli och är inne på att gå denna runda:

Grövelsjön till Sylseth gård till Hävlingestugorna (leden norr om Töfsingdalens nationalpark) till Spångkojan upp via Storvätteshågna tillbaka till Grövelsjön.

Är det rimligt att tänka att man gör detta på 4 hela vandringsdagar eller är det snålt?
Är det lätt att tälta? Något särskilt att tänka på vid tältning/vandring i Norge?
Några övriga tips eller något som är bra att tänka på här?

(Har gjort 2 ensamturer på leder i fjällen och en på höga kustenleden tidigare så jag är inte total nybörjare åtminstone.)
 
Mitt råd är att gå med så lätt packning som möjligt då lederna runt Grövelsjön är ökänt steniga.
 
Mitt råd är att gå med så lätt packning som möjligt då lederna runt Grövelsjön är ökänt steniga.
Nja, det är väl inte helt sant. Området norr om Grövelsjön, dvs. Rogenområdet och Töfsingdalen är fruktansvärt steniga/blockrika, men stora områden kring Grövelsjön är väldigt lättgångna, även utanför led.
 
Svårt att ge råd till nån annan om hur mycket tid som behövs för att gå en sträcka.
Jag brukar mäta upp sträckan på lantmäteriets min karta och samtidigt ha lite koll på hur mycket upp och ner man ska gå. Sen får du bestämma hur många km om dagen som du tycker passar beroende på hur höjdmeter och packningens vikt led/oledat och allt det där.

vatten och tältplatser är det nog ingen brist på
 
Din rundtur verkar vara c:a 55 km. Från Grövelsjön till Sylseth är det lättgången led, lite uppför i början men inget dramatiskt. Från Sylseth till Hävlingen via Grötvallsjön är det lättgånget, bara sista biten ner mot Hävlingen kan vara lite svårare om man lämnar leden. Från Hävlingen upp över Töfsingedalen är inte heller särskilt svår om man följer leden, sen ner mot Spångkojan tappade jag stundtals bort leden när jag gick sträckan men inga stora svårigheter även om det kan vara lite blockrikt. Har inte gått direkt från Spångkojan till Grövelsjön, men har man bara kommit upp från Storån så är det lätt terräng. Tror det blir en fin tur, tycker 15 km per dag inte ska vara några problem.
 
Kungsleden är sådär 44 mil lång. Den är allt annat än enhetlig. Där finns steniga sträckor liksom fina fjällhedar att vandra på. Rogen är stenigt, även om det inte heller gäller överallt. Men bland annat vid:

* Olåsen
* Bitvis mellan Storrödtjärn och Tandsjövålen
* Rogenstugan - Skedbro
* Käringsjön - Skedbro
* Bitvis norr om Skedbro om Rödfjället

Vid flera tillfällen är det blockhav där man får hoppa runt på stenbumlingar. Men med det sagt, Rogen är vackert med sina förvridna döda träd...
 
Tack så mycket för era svar, det är värdefullt!

Är det någon som har koll på hur det brukar se ut med parkeringsmöjligheter? Eller varit där nyligen och vet kanske?
 
Strax före avtagsvägen till Sjöstugan, ca 300 m före fjällstation, finns en skyltad parkering på höger hand. Idag var det väldigt gott om plats. Parkeringarna vid fjällstationen är avsedda för deras gäster.
 
Kom på att jag inte reflekterat vilket håll jag ska gå åt. Finns det någon anledning att byta håll på turen? Exempelvis om det är bättre väder initialt, är det då bättre att börja med storvätteshågna? Är leden lika väl markerad och lätt att följa i båda riktningar?
 
Jag känner till P-platser enligt bifogad karta (utöver parkering vid fjällstation/hotell/stugor).
Det kan vara mycket bilar under juli-augusti, men det torde inte vara särdeles svårt att hitta en P-plats.

P, GRövelsjön.png
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.