Råd för köp av långfärdskridsko

tänkte köpa långfördskridsko till vinter, men vad ska jag titta på? har aldrig åkt men tänkte lära mig i vinter. vilket märke, vilket pris? vad vill man ha och vad vill man inte ha? skuller verkligen uppskatta tips och råd! gärna om det är någon som kan ge råd om grupper eller föreningar man kan gå med i
för att lära sig och för utflykter. tack på förhand / Matthias
 
De flesta behöver prova sig fram, som nybörjare uppskattar man stöd mycket (val av kängor kan vara väl så viktigt som val av skridskor), köp gärna begagnat till att börja med, marknaden för begagnade borde vara mycket stor. Se bara till att de är eller blir bra slipade.
 
Vad tänker du använda för kängor?

Min inte alls ödmjuka inställning är att nybörjare bör skaffa sig löshälsutrustning med skenan ställbar i sidled. Beprövade sådan skridskor är Skyllermarks blå och röda skridskor.

Läs tidigare trådar här på forumet. Frågan brukar komma upp sådär 5 gånger per säsong och du var först med frågan i höst.

En annan käpphäst är att inte välja för långa och inte för kort åkyta på skridskorna.

Finns en bok att läsa också med ett kapitel om utrustningsval sko/bindning/skridsko som min blygsamhet hindrar mig att nämna boktiteln på.

Thure
 
Längfärdskridsko

Skridskorna ska inte vara för långa om du är nybörjare, stabila kängor är viktigt du får hjälp hos en sporthandel som har kunnig personal.
Gå med i Friluftsfrämjandet så kan du anmäla och få turer hem i datorn de finns alltid turer för nybörjare såväl som för vana åkare
Roland B
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.