Fundering kring eventuellt köp av långfärdskridskor

Jag har blivit helt såld på detta med långfärdskridskor under denna vinter! :-D Bor i Örebro och har åkt på plogad väg på hjälmaren och när vi har vandrat i Kilsbergen så har vi sett att Ramsjön b.la har bjudit många på fina dagar för många.

Problemet är att vi kan bara hyra skridskor lör-söndagar 10-16 vid Rynninge plus att nästa vinter bor vi inte i Örebro och kommer då sakna möjligheten att hyra så jag hade tänkt att införskaffa ett par egna :)

Jag kan köpa Lundhags prylar till vettiga priser så jag har kollat in EXA NNN BC och X-arc kängan. Men blir osäker på skenan för att det står rekommenderad max vikt 80 och jag är 191 och väger 81 + kläder/packning.

Vill inte lägga en förmögenhet men heller inte köpa något som inte är lämpligt för mig. Läst att många rekommenderar Skyllermarks Röd men bara skenan kostar lika mycket som jag kan få ett helt packet för..

Jag är trots allt nybörjare fast jag har åkt mycket inlines så det känns som jag lär mig snabbt så vill ha något som jag kan ha i flera år :) Någon som kan reda ut mitt dilemma? :)

Tacksam för tips!

Matthias
 
Mjuka skridskor är ett otyg. Din vikt +4kg kläder +6kg ryggsäck+skridskor+pik och dubbar. Har du sen kamera och livlina med dig så ökar vikten ytterligare. Välj rätt från början så slipper du besvikelser. Våren brukar ju vara en fin begagnadsässong.
go tur
 
Kanske du ska välja nåt annat...

Exa har fått en del kritik genom att den grundkonstruktion de valt har byggt in en hel del flex. Det innebär bristande iskontakt och att det blir svårt att få ut kraften i skenan.

I övrigt har du gett dig in på en farlig väg. Snart är du fast i skridskoträsket!

Mvh Curt
 
Tack för svaren :) jag får hålla koll på någon begnad skena. För skridskoåkningen är här för att stanna :-D
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.