Problem med att pumpa däck,

Hej alla snälla och hjälpsamma människor... Jag känner mig som en idiot just nu... Då jag verkligen trots flera försök inte lyckats få luft i bakdäcket på min cykel nu när jag hade tänkt mig att pumpa upp den inför sommaren.

Jag skruvade helt enkelt bort locket på ventilen och fäste pumpen, och i det här läget pyste den luft som var kvar i däcket ut. Sedan dess har jag alltså misslyckas med att få in ny luft vad jag än gör. Tryckmätaren studsar fram och tillbaka på några millimeter och hur länge jag än pumpar känns däcket helt tomt.

Jag har uppenbarligen en ventil av typen Auto/Schrader (bilventil). Pumpen ifråga har fungerat utmärkt till samma cykel/däck tidigare, och fungerade också utmärkt när jag därefter försökte med framdäcket (som jag alltså pumpade helt utan problem efteråt). Inte heller hjälpte det att prova en annan pump.

Känns som om jag missar något uppenbart, men vad? Hjälp?
 
Det kan också vara pinnen mitt i ventilen som sticker upp för mycket och trycks ner då du fäster pumpen. Med bilventil måste du ju fästa pumpmunstycket vid ventilen, ofta med en klämma. Det räcker sällan att bara hålla fast pumpen. Ibland kan man skuva ner pinnen djupare i ventilen.
Ett annat påroblem du kanske råkat ut för är att du inte tryckt ner musntykcet tillräcklig på ventilen - den ska dit ordentligt så inte luften pyser ut mellan, längs gängorna till skyddshatten.
Hjälper inte detta tror jag också på trasig ventil och då är det nog ny slang inkl ny ventil som är lättaste vägen framåt.

/Patrik
 
Kan vara något fel på din pump också. Låna en annan pump.

Att en bilventil går sönder är mycket ovanligt.

Möjligen kan skräp fastnat i ventilen och det kanske kan lossna om du fyller luft via kompressor t ex på en bensinmack.

Thure
 
Svårt att säga vad som är fel utifrån din beskrivning. Schrader, brukar som någon skriver, vara lättare för ovana än Presta. Ibland när däcken inte pumpats på länge kan det det behövas ett rejält tryck i ventilen, så testa med rejäl/kvalitativ golvpump eller kompressor.

Summa summarum, genom att pumpa oftare än bara inför sommaren lär du dig snabbt. Det får bli mitt tips. ;-)

 
Ta loss ventilen blås rent eller byt kan losa gammalt gummi från slang när det börjar bli dags byta slang så det sista köp ny slang så får du ny ventil samtidigt.
 
Finns det en luftpump i närheten? Gå dit, på vägen kan du se en cyckelaffer, fråga dem om hjälpen.
 
Om luften pyser ut har inte ventilen fastnat. Då är det något annat som är problemet.

En bilventil går att skruva ut för att rengöra. Det krävs ett speciellt verktyg för det. Det kan ha kommit in smuts på ventilytorna.

Jag tror också att säkraste lösningen är en ny slang med ny ventil.

Du kan också prova att gå ner till en bensinstation och prova att pumpa däcket med tryckluft. Det är fullt möjligt att det fungerar. Tryckluft kan finnas tillgängligt även på andra ställen.
 
Be någon kunnig hjälpa dig. Det finns olika ventiler och olika pumpmunstycken, och ibland går pumpmunstycke sönder, ibland är det problem med något annat. En person med erfarenhet kommer omedelbart att kunna förklara vad felet är. Men kan vara svårt när det ikke är irl…
 
Jag tror att tätningsringen i ventilhuvudet inte tätar. I pumphuvudet sitter en liten pigg som skall frigöra ventilkäglan och när så sker kan luft enkelt flöda in eller ut ur ventilen. De flesta pumphuvuden för bilventiler brukar ha en spak som deformerar en gummiring och därmed låser fast pumphuvudet på ventilhuset (rör som sticker ut från cykelslangen). Dessa gummiringar måste ibland bytas pga slitage från det gängade ventilhuset.
 
Pumphuvudet på min billiga pump(för både Schräder och Presta) får spader ibland. Då måste jag hålla det med öppningarna uppåt för att nån intern ventil ska komma tillrätta innan pumpen börjar funka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trialsin Tacx Exact Riktställ problem Landsvägscykling 2
ludde863 Problem med sigma cykeldator Landsvägscykling 8
Gorica Problem med bromsen Landsvägscykling 9
hannulan Problem m navbroms Landsvägscykling 13
thomas_member.se Shimano XT bakväxel med ständiga problem Landsvägscykling 8
Alexanderhoff Problem med cykeldator Landsvägscykling 21
peter2m Problem byte av drivlina Landsvägscykling 4
ErikSim Navväxel problem! Landsvägscykling 2
Picea Hur hårt ska man pumpa? Landsvägscykling 56
Jote Pumpa racerdäck Landsvägscykling 18
Bemme teknik för att pumpa däcken Landsvägscykling 15
Skrymt Hur skall jag tänka med däck? Landsvägscykling 15
kandildol42 Förslag på bra 28 mm däck Landsvägscykling 8
jonnyj Slang kränger av däck! Landsvägscykling 17
bebbe Bra däck till cyclocross? Landsvägscykling 7
Christer61 Slang till 28 mm däck? Landsvägscykling 25
ake_nyberg Konvertera mtb-däck till mer slicks...:-) Landsvägscykling 9
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
Tmas Däck, red ut storlekarna åt mig Landsvägscykling 5
flanell går det att ersätta gammla däck? Landsvägscykling 8
thureb Slitstarka 700 däck pendling Landsvägscykling 9
nurmiranta punkteringsfria däck? Landsvägscykling 12
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
Pendlaren Smala däck på grus Landsvägscykling 9
borefelt Bra cykelverkstad för riktning av däck i Stockholm? Landsvägscykling 9
christer49 Hur breda däck till fälg 622-17 Landsvägscykling 4
christer49 Däck som "niger" Landsvägscykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.