teknik för att pumpa däcken

Hej
Jag har problem med att få luften att stanna kvar i min racer.
Först hade jag bara en handpump och med den började det ofta pysa ur mer luft än jag fick i däcken när jag började närma mig accaptabelt tryck.
Nu köpte jag en fotpump på cykelspecialisten (dock inte den dyraste, men en som skall klara 9,75bar).
Men den pumpar jag lätt upp 7-8bar i däcket (max är 9bar för mina däck). Men sedan när jag försöker lirka loss munstycket så sipprar det ut så mycket luft att det bara är cirka 4-5bar kvar efteråt.

Hur gör ni?
 
Rycker

Känner inte riktigt igen ditt problem.

Jag skruvar upp muttern på ventilpinnen så högt det går och trycker ned munstycket minst en centimeter ned på ventilröret innan jag börjar pumpa. Många pumpar har en spak som skall fällas ut innan man börjar pumpa för att packningen skall sluta mera tätt. Därefter pumpar jag till önskat tryck. Om det är en spak enligt ovan för jag tillbaka den för att inte slita på packningen innan jag rycker bort pumpmunstycket rakt uppåt så att inte ventilpinnen trycks inåt så det läcker ut luft.

Skruvar därefter åt pinnmuttern och skyddslocket i plast.

Thure
 
Ja, det är precis så jag gör också.
Hmm, man kanske skall rycka snabbt?

Det är bara det att en gång när jag ryckte snabbt (första gången jag pumpade däcken) så ryckte jag med mig hela ventilknoppen och adjöss med den slangen.

Jag är iaf inte värsta klåparen. Hittade när jag sökte på google igår någon som lyckats att bryta hela ventilpaketet genom att trycka pumpen för hårt :p
 
Ok, det funkade bra att rycka snabbt, Fast jag hade på mig öronproppar ifall att :)

Min ena pinmutter är lite lealös. Alltså hela toppen på ventilhistorien. Är det liksom snart kört för den slangen med då eller håller den ett tag?
Iofs har jag alltid med en extraslang när jag är ute och verktyg så jag klarar mig om nåt händer. Och den har varit så i en ¨månad nu utan att något mer hänt med den.
 
Många pumpar har en spak som skall fällas ut innan man börjar pumpa för att packningen skall sluta mera tätt. Därefter pumpar jag till önskat tryck. Om det är en spak enligt ovan för jag tillbaka den för att inte slita på packningen innan jag rycker bort pumpmunstycket rakt uppåt så att inte ventilpinnen trycks inåt så det läcker ut luft.
Ett litet trådlyft.

Om jag trycker minsta hårt med munstycket på ventilen så sjunker ventilen in i fälgen/slangen. Och så fort jag fäller spaken och sen släpper munstycket så lutar det och luften pyser ut. Omöjligt alltså att pumpa på egen hand. Ska jag trycka ner munstycket mer över ventilen trots att den sjunker in?

Förargligt med såna här saker :/
 
Vill man fuska lite när man har svårt att få av pumpen utan att släppa ur luft kan man köra med adapter till bilventil, förutsatt att pumpen klara bilventil också. Adaptern är mycket lättare att skruva loss än pumpen är att lossa.
 
Om jag trycker minsta hårt med munstycket på ventilen så sjunker ventilen in i fälgen/slangen. Och så fort jag fäller spaken och sen släpper munstycket så lutar det och luften pyser ut.

Jag har svårt att visualisera ditt problem för mig. Vad har du för pump?

Jag har två olika golvpumpar och upplever inte ditt problem med ngn av dem.
En SKS som har använts flitigt under >20 år
312PjEt-CHL._SS500_.jpg


Men för pumpen till landet var jag snål och köpte en från Biltema
27-503_l.jpg

199:- http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=779&iItemId=75966

Båda fungerar bra, men till SKS-pumpen finns det reservdelar att köpa.
SKS-pumpen räknar jag med att använda i ytterligare >20år, Biltemapumpen kommer jag att får kasta (förlåt, lämna till återvinning) när ngt så trivialt som packningen är utslitet.



Vill man fuska lite när man har svårt att få av pumpen utan att släppa ur luft kan man köra med adapter till bilventil, förutsatt att pumpen klara bilventil också. Adaptern är mycket lättare att skruva loss än pumpen är att lossa.

Eftersom det här subForumet heter landsvägscykling kan det vara på sin plats att varans för att förlita sig på dessa adaptrar och att man skulle kunna pumpa på macken.
(Det var iofs inte det actionbent skrev)
Det finns helt enkelt inte tillräckligt högt tryck(>5 bar) i bilpumparna på macken.

pressurechart121405B.jpg

http://www.michelinbicycletire.com/michelinbicycle/index.cfm?event=airpressure.view
 
Jag har svårt att visualisera ditt problem för mig. Vad har du för pump?

Men för pumpen till landet var jag snål och köpte en från Biltema
27-503_l.jpg

199:- http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=779&iItemId=75966
Den ser ut ungefär som din Biltemapump fast jag betalade bara 105 kr för den. snålheten bedrog med viss sannolikhet visheten i detta fall.

Problemet är detta:
Jag trycker på munstycket på ventilen rakt uppifrån och spänner fast det.
När jag släpper munstycket så "kantrar" det och lägger sig lite på sniskan på ventilen. Då släpper ventilen ut luft.

Munstycket håller alltså tätt endast när det står helt rakt på ventilen. Men det kräver att jag håller det med handen och då kan jag inte pumpa. Alternativet är att jag får be frugan hålla munstycket i rätt position.

Den enklaste förklaringen (bortsett från att det är en skitpump) är att jag inte trycker ner munstycket tillräckligt långt över ventilen. Men trycker jag lite hårdare så sjunker hela ventilen in i däcket och munstycket kommer inte längre ner över ventilen för det.

Det sittter förresten inte någon låsmutter på ventilen vid fälgkanten, som det gör på en MC-ventil tex (just för att förhindra att ventilen trycks in i fälgen/däcket). Skall det vara så?
 
Du har själv klarlagt ditt handhavandefel. På din reservslang sitter en tunn mutter på ventilen använd den på cykeln. Flera budgetpumpar har undermåliga munstycken. Köp ett riktigt munstycke.
SKS finns som reservdel. När pumplädret är utslitet kan man sätta i ett nytt (DIYS) och sen går även budgetpumpen 20 år till. SKS pumpen är vard varenda krona och höj inte laddningstrycket på kompressorn hemma, trycktanken har sina begränsningar och en sprängd dylik är en rejäl bomb.
 
Du har själv klarlagt ditt handhavandefel. På din reservslang sitter en tunn mutter på ventilen använd den på cykeln. Flera budgetpumpar har undermåliga munstycken. Köp ett riktigt munstycke.
SKS finns som reservdel. När pumplädret är utslitet kan man sätta i ett nytt (DIYS) och sen går även budgetpumpen 20 år till. SKS pumpen är vard varenda krona och höj inte laddningstrycket på kompressorn hemma, trycktanken har sina begränsningar och en sprängd dylik är en rejäl bomb.
Jag har ingen reservslang. Fick cykeln i detta skick och däcken har tappat en del tryck sen jag köpte den. Tveksamt om man kan byta det munstycke som sitter på pumpen. får kolla ikväll hur det ser ut.

Tack för hjälpen. Då blir det att ge sig ut och köpa en slang också. hade ingen aning om att cykling var en sån materialsport.

Hur vanligt är det förresten med punka? Bör man ha med sig en reservslang och verktyg för byte när man är ute och cyklar på den skånska landsbygden?
 
Tack för hjälpen. Då blir det att ge sig ut och köpa en slang också. hade ingen aning om att cykling var en sån materialsport.

Eeeh... Cykling måste vara kungen av alla materialsporter.
(Förresten måste du ha en ventil i skandiumlegerad aluminium, samt en kolfiberfälg. Tänk på att varje milligram extra vikt vid fälgen drastiskt reducerar din accelerationsförmåga. :) )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annasi Problem med att pumpa däck, Landsvägscykling 10
Picea Hur hårt ska man pumpa? Landsvägscykling 56
Jote Pumpa racerdäck Landsvägscykling 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.