Däck, red ut storlekarna åt mig

En gång för alla vill jag ha det utrett vad för däck jag/man kan ha och vad jag/man bör ha.

på min cykel sitter det hjul med dimensionen 622x19
Översätter man det rakt till däck blir det 700 x 19C.

Men på min cykel sitter 700x28c.

Min fundering är helt enkelt - vilka storlekar på däck kan man egentligen sätta på denna fälg? Vad gäller generellt i relationen däck-fälgstorlek?
 
622 och 700 samt 28" är samma sak. Fälgarna finns med olika profil för klistertuber och kanttrådsdäck, de senare finns i olika bredder från 14-36mm. Sen har tillkommit 29" som är likadant i diametern men har bredare och därmed tyngre däck.

På din 19 mm fälg får 19-32 mm däck plats. Se till att ha passande slang, nummret mindre går väl men åt andra hållet är det lätt att få veck och följande explotion vid fel tillfälle.

En motionsracer brukar gå på mellan 24-28mm, för att få däck med behagligt fjädrande luftkammare.
Men har du brottom kör på tubdäck. (Vilket kräver hjulbyten)
 
Du kan utan problem få på 32 mm breda däck på en 19 mm bred fälg. Det brukar vara andra faktorer som begränsar däcksbredden. Plats i ram och om du använder fälgbromsar hur mycket du kan öppna dessa vid av- och påtagning av hjul. Man vill ju inte behöva släppa ur luften bara för att kunna ta av hjulet.
Mitt råd är att du ska välja de bredaste däcken som passar i din ram. Allt annat lika har ett brett däck lägre rullmotstånd än ett smalt.
Problemet är att urvalet av bredare högklassiga däck är ganska begränsat. I 28 mm finns det 4-5 olika vikbara lätta fina däck men i 32 mm bara ett, vad jag känner till.

//Bengt
 
Ah, tackar. Det var som jag trodde. Går att trycka på vad som helst som är bredare, nästan, än fälgen. Bara det ryms inom vad ramen och bromsarna tillåter.

Bredare däck, bättre komfort och rullmotståndet är mer beroende på hur hårt man pumpar än om däcket än faktiska bredden. (deformation som kostar).
Nåja, den diskussionen om rullmotstånd är visserligen intressant men jag nöjer mig med att min 28" rullar lättare än min MTB.

Till MTB är det busenkelt att köpa däck, där finns det massor med bra däck att välja på. 28" verkar vara lite svårare initialt.

Satsar nog på ett däck med 28 mm bredd, som jag har nu. Det har rullat bra även om det slitits snabbare än jag önskat. Så kallat punkteringssäkert, bara fått punka 2-3 gånger med det på :)

Första gången två veckor efter inköp, jag testade att reklamera, de svarade med att ge mig ett gäng slangar de inte kunde sälja och jag inte ville ha.
 
622 och 700 samt 28" är samma sak.

Notera att 28" kan motsvara både 622mm/700C och 635mm/700B. Dessa två fälgbäddsdiametrar är inte kompatibla med varandra.

Fälgarna finns med olika profil för klistertuber och kanttrådsdäck, de senare finns i olika bredder från 14-36mm. Sen har tillkommit 29" som är likadant i diametern men har bredare och därmed tyngre däck.

På din 19 mm fälg får 19-32 mm däck plats. Se till att ha passande slang, nummret mindre går väl men åt andra hållet är det lätt att få veck och följande explotion vid fel tillfälle.

Jag har vid ett flertal tillfällen kört 28" slang på en MTB-fälg (559 mm) utan några som helst bekymmer.

En motionsracer brukar gå på mellan 24-28mm, för att få däck med behagligt fjädrande luftkammare.
Men har du brottom kör på tubdäck. (Vilket kräver hjulbyten)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.