Primus - MultiFuel????????????

Jag går i tankar att skaffa ett kök.

Multifuleköket verkar väldigt bra eftersom jag skall använda köket året om.

Så nu undrar jag:
Behöver man byta ut något i köket för att kunna byta bränsle mellan gas och bensin / fotogen. (förutom pump och flaska förståss)

Har hört att det låter rätt mycket. OK, mycket är ju olika från person till person, några jämförelser skulle inte vara dumt. Kanske rent av någon som mätt dB värdet när köket är igång.

Är det lätt att justera effeken på köket. Är det någon skillnad i "justerbarhetsgranden" när man kör på olika bränslen.

Vilken typ av kastruller rekommenderar ni:
aluminium, duossal, rostfritt eller titan

Skriv gärna dina egna erfarenheter av köket.

// Mattias
[Ändrat av saittam 2001-07-30 kl 15:01]
 
Primus MFS helt OK!

Jag har använt mitt Primus i nästan 3 år. Har funkat mycket bra. Har använt det för gas, industribensin och fotogen utan att det någonsin har krånglat. Kom just från en vandring i pyreneerna där jag inte lyckades få tag på annat bränsle än fotogen. Det jag behövde göra med mitt kök för att få det i körklart skick var att byta till en annan ventil (ventil = liten mutter med hål i) (ett verktyg och ventil medföljer).

med fotogen upplevde jag köket en aning segt (tog rätt lång tid att koka upp 1 liter vatten). Annars fungerade det bra.

med gas fungerar köket nästan lika effektivt som ett vanligt gaskök.

Vad gäller ljud, Ja det brummar lite, men det har aldrig stört mig. Då hör man ju när köket är igång.

Vad gäller övriga detaljer rekommenderar jag ett vindskydd i aluminiumfolie, en stormtändare och kastruller i rostfritt (jag tänker byta ut det rostfria locket/stekpannan till aluminiummaterial för att på så sätt spara lite vikt).
 
Låter en del...

jodå köket låter en del men det kommer man knappast ifrån om man vill ha ett kök med förgasare. Det brukar vara skönt att stänga av det efter att ha lagat maten men det låter inte outhärdligt mycket. Tror dessutom att ljudvolymen varierar lite med bränsletyp då det är gasens hastighet genom munstycket som ger ljudet.
 
Primus MFS

Jeg er godt fornøyd med MFS. Det er en stor fordel at brenneren kan benytte gas og bensin/fotogen.
Du kan bruke gas og bensin uten å endre på brenneren. Skal du brenne fotogen må du bytte en ventil. Jeg bruker gas om vår/sommer/høst og bensin om vinteren eller når det er kaldt. Gas er praktisk fordi den er lett å tenne og lettere å regulere. Visst bråker den en del, særlig når du kjører den på full åpning. Reduserer du åpningen avtar bråket også. Det gjelder alle typer brennstoff. Anbefalingen om vindskjerm tiltredes.

Når det gjelder kjelesett er det mer personlige preferanser som gjelder. Jeg har et MSR sett i stål som er bra. Aluminium er lettere, titan enda lettere men altfor dyrt. Men igjen, din personlige mening er viktigst. Lykke til.
 
2 kök

Hepp!
På den tiden när jag köpte mina kök så var MSR XGK det absolut modernaste. Det innebar att jag köpte ett gasol för sommarbruk (primus) och ett för flytande bränsle, vinterbruk och hög höjd (MSR Wisperlite Int.).

Jag tyckte att detta har varit en utmärkt lösning då slutpriset blir detsamma, om inte billigare. och vikten blir lägra framförallt sommartid. Primus MFS är ett bra kök men det väget också en hel del både sommar som vinter.

Detta är förstås min högst personliga åsikt...:)
 
Globetrotter igen

...eller så köper man sitt Primus MFS på Globetrotter och får det för ca 1000-lappen (kostade 900 kr när jag köpte mitt) istället för 1500:- i de svenska affärerna. Är det inte löjligt att vi måste köpa Svenska produkter från Tyskland för att få ett ok pris?
 
Jag har haft mitt MFS i ca. 2 år och är väldigt nöjd. Liksom brandmansmicke köpte jag mitt hos Globetrotter.
Visst låter det ganska mycket men det är bara under uppkoket man kör på full fart och när man stryper effekten blir det betydligt lugnare.
Jag tycker det är lättast att reglera effekten med gas.
Jag använder rostfria kastuller (MSR Alpine) där brännaren kan får plats i när man inte använder den. Jag upplever rostfritt som lite långsammare än aluminium men det är betydligt fräschare. Duossal har jag inte provat men det är kanske ett bra alternativ.
 
Hej...

...jag går oxå och funderar på att köpa ett MF-kök. Nu undrar jag vilket märke och vilken modell som är bäst?

Det verkar nästan som om det bara finns Primus....??

//Mx2
 
Funkar bra

Men jag brukar aldrig köra på gas, det är dyrt och ger lägre effekt. Skulle nog också kolla på separata grejor om det var det som hägrade. Men, det är ju fortfarande marknadens effektivaste kök, bra på vintern. Dessutom robust.

Jag är ganska nyligen hemkommen från en längre tur. Vi hade med två kök, mitt ganska välanvända MFS och ett nytt Optimus Nova. Efter fyra veckor pajade Nova-köket. Skräp! Men det går tystare och är lättare att tända.

Reglerbarheten är bra, även om det spottar och går ojämnt på sås-skjudar-effekt. Om man kör på fotogen kan det vara svårt att vrida på max efter att man kört på lägsta effekt, man får ta det långsamt.

Spana in Whisperlite (bra, tyst och hållbart) och Dragonfly från MSR, det är också bra kök. MSR gör också bra vindskydd som du kan köpa till ditt Primus MFS (nödvändigt om du ska köra på lampolja). Köper du MSR så ingår vindskyddet.
 
Kök

Hej!

Tycker att vårat Primus MFS är suveränt, enda uppenbara nackdelen är att det låter en hel del!
Har nu inte provat så mycket på vintern men det lilla var jättebra!
Vi kör med Duossal kastrullerna!
 
Jag har en fråga till:

Behöver man förvärma MFS köket när man kör på gas?

Känns som en ganska dum fråga, men jag har ju inte hittat något svar på den.
Sen är det ju så frågar man inte så får man ingenting veta (oftast).

//mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
black dog Primus Himalaya Multifuel 3288-83 - Erfarenheter? Kök och brännare 6
Joakim Ambrosson Primus Multifuel för 60 dollar! Kök och brännare 1
MonicaKa Bränna: Primus MultiFuel + Classic Trail Kit Kök och brännare 17
raberg REA!! Primus Multifuel MFS Kök och brännare 0
Hallqvist Primus multifuel Kök och brännare 9
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.