Primus multifuel

Hej

Är ganska oerfaren gällande kök men har kollat upp en uppsättning som verkar passa mig.
Ni med erfarenheter av grejerna får gärna kommentera.

Artnr:
328883 PRIMUS MultiFuel
732230 PRIMUS ErgoPump
721950 Bränsleflaska 0,6 L
220293 Gasbehållare 2202
721030 SOLO set
och
221383 PRIMUS MicronLantern

Tack på förhand
Mvh
Jonas
 
När det gäller kök så blir det lätt mycket eget tyckande utifrån egna användningsområden och tidigare erfarenheter. Här är mitt "tyckande" om det set som du beskriver:

Mutifuel - Jag köpte ett multifuel-kök för ca ett år sedan. Jag valde Omnifuel istället. Det är ju ganska likt Multifuel i konstruktion och att såväl flytande bränslen som gas går att använda. Omnifuel har dock den (för mig viktiga) fördelen att det lätt och snabbt går att justera lågan.

ErgoPump - Är såvitt jag vet ny. Har ingen erfarenhet av den då jag har standardpumpen i metall.

SOLO Set - Fungerar bra. Är kanske lite tungt i förhållande till storleken om du ska bära det. Är vikten av betydelse så skulle jag nog valt LITEC Trek Kettle istället. SOLO är dock stabilt och oömt. Jag har huvudsakligen använt det tillsammans med ett PocketRocket som extrakök att snabbt och enkelt koka upp tevatten eller kaffe vid paddling. Tillsammans med mitt Omnifuel så känns SOLO lite väl smalt, mycket värme försvinner utefter sidorna. Till Omnifuel använder jag hellre en Trangiakastrull eller liknande.

/Lennart
 
Hållbart

Jag har haft Primus MFS sedan det kom ut. Igår gjorde jag rent det helt och hållet för första gången. Jag har aldrig behövt byta några delar. Det går på de flesta bränslen, även riktigt usel fotogen. Men ju sämre bränsle, desto oftare måste man ta av munstycket och rensa.

Lågan går bra att reglera när man lärt sig, jag brukar sjuda sås och tjejen bakar tortillas.

Enda nackdelearna är:
Ingen "shaker jet", man blir tvungen att skruva av munstycket om det sätter igen.
Ljudet. Det låter ganska mycket. Oftast inget problem.

Fördelar:
Går aldrig sönder.
Hög effekt (högst med fotogen).
Stadigt.
 
Måste bara tala om, (Jag är jätte glad!!) att jag i dag köpt en Optimus NOVA brännare med adapter för Trangia kök! Det verkar bra, plus att dom kallar den för expeditionsbrännare, vilket stärker självförtroendet något! Övergav idén med en multifuel som också klarar gas, när jag fick reda på att tiden till uppkok i princip var dom samma. Nå väl jag får väl dra på expedition ut på gräsmattan och se om jag kan få igång köket utan att flyga i luften. (Alkylatbensin var tydligen det optimala för brännaren)

Maua
 
brännarkommentar

Hej,

jag har använt både multifuel och omnifuel och tycker den nyare omni är betydligt bättre: den startar snabbare, är betydligt tystare och hanterar fotogen, diesel och andra "feta" bränslen bättre än multifuel.

Mvh,

/J
 
Re: brännarkommentar

joru; sa:
Hej,

jag har använt både multifuel och omnifuel och tycker den nyare omni är betydligt bättre: den startar snabbare, är betydligt tystare och hanterar fotogen, diesel och andra "feta" bränslen bättre än multifuel.

Mvh,

/J
När jag skaffade mitt multifuel var tanken att med samma kök kunna köra med gas sommartid och bensin övriga året. Som bensinkök är det förträffligt, bortsett från den relativt höga volymen. Men som gaskök är det inget vidare med effekten och det dundrar för mycket, tycker jag. Så mitt multifuel har blivit ett bensinkök. Sommartid används ett annat kök för gas, easyfuel, som jag tycker är ett smidigt bränsle under den varma årstiden.

Hur är omnifuel med gas, effekt och ljudmässigt?

Raskesven
 
Re: Re: brännarkommentar

Raskesven; sa:
Hur är omnifuel med gas, effekt och ljudmässigt?

Jag har själv inte reflekterat mycket över det eftersom jag, liksom du, kör mest på bensin. Däremot står det i instruktionsboken att det är just gas OmniFuel är bäst anpassat för.

Det väsnas mycket även om ljudet mildras en hel del när man ställer på en kastrull.
 
Re: Re: Re: brännarkommentar

boran; sa:
Raskesven; sa:
Hur är omnifuel med gas, effekt och ljudmässigt?

Jag har själv inte reflekterat mycket över det eftersom jag, liksom du, kör mest på bensin. Däremot står det i instruktionsboken att det är just gas OmniFuel är bäst anpassat för.

Det väsnas mycket även om ljudet mildras en hel del när man ställer på en kastrull.

Det är just detta som är den stora skillnaden, när man ställer på byttan mildras dundret till ett susande. Jag har inte tänkt på om det låter mer eller mindre med vissa bränslen (kör mest på bensin och fotogen men har även testat gas).

Men jag har använt köket på flera vinterturer och ljudvolymen vid långa snökok är behaglig i jämförelse med andra multifuelkök av samma konstruktion (koppbrännare). I den samlingen räknar jag även Nova, som alltså har fått sin överman(kök) enligt mig.

Ljudvolym utan kastrull är däremot som vanligt för sådana kök d v s hög, fast det spelar ingen roll för mig, jag kör inte köket för värmens skull.

mvh

/J
 
Effekt med gas

Jag har just kört mitt Omnifuel en vecka omväxlande på gas och bensin. Iofs kör jag bensin med gasmunstycket vilket jag gissar höjer effekten något med bensin samtidigt som man riskerar ofullständig förbränning, men jämförelsen borde ändå vara relevant.

Min slutsats är att effekten är likvärdig så länge gasflaskan innehåller någorlunda mycket gas. När den börjar tömmas faller effekten långsamt och omärkligt. Skillnaden i ljudvolym är inte sådan att man direkt hör att effekten är dålig, utan märker det bara på att stora grytor inte vill koka upp (stora innebär här fem-sex liter). Livslängden med god effekt kan utökas något genom att man vänder flaskan uppochned, men har man bråttom måste man ändå byta flaskan innan den är riktigt slut.

Bensin är och förblir mitt förstahandsval, utom möjligen för småkok på dagsturer.
 
Jag har haft ett MFS i ca 5 år.
Ett bra kök i länder där gas kan vara svårt att få tag på. Mycket pålitligt, stadigt, ganska tungt, väsnas för mycket.
Sen jag skaffade MSR Pocketrocket så använder jag uteslutande det när jag vet att jag kommer ha tillgång till gas (9 av 10 ggr).

Till detta använder jag japanska EverNew titan kastruller som är helt suveräna -lätta och hållbara dock är bottnarna lite tunna vid viss typ av matlagning (gäller att röra ofta).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
black dog Primus Himalaya Multifuel 3288-83 - Erfarenheter? Kök och brännare 6
Joakim Ambrosson Primus Multifuel för 60 dollar! Kök och brännare 1
MonicaKa Bränna: Primus MultiFuel + Classic Trail Kit Kök och brännare 17
raberg REA!! Primus Multifuel MFS Kök och brännare 0
saittam Primus - MultiFuel???????????? Kök och brännare 13
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.