Polisen ska stoppa tjuvjägare i Arjeplog med hjälp av drönare

Du hör det kanske inte för att du är dåligt påläst i rewilding-konceptet?


Det var väl väl det, men varför så lågmälda angående dessa arter ?

Ett problem är såklart vart man ska stätta in Vildren, Fulufjället skulle väl vara möjlig biotop.
Men då ryker ett av våra lätt tillgängliga fjäll med alla lavarna kvar som är mycket vackert för vandring och rekreation, men det kan det kanske vara värt.

Skogsvildren är väl lite enklare sånär på trafikproblemet.
 
Och nej, det är inte för att kunna hysa några hundra vargar till, det är för att undvika att renar dör av parasiter, järv, lo, björn, bilar och hundrar (alla dessa dödar fler renar än vargen). Och för att minska kostnaderna för att hålla på att flytta runt renar på fjället.

Du verkar fortfarande inte vilja förstå att främsta anledningen till att antalet Vargdödade Renar är förhållande vis låg beror på att man inte tillåter Vargrevir att etablera sig i Renbetesland.

Det som inte finns där i några betydande antal kan inte ställa till stora besvär, om dom tilläts etablera sig där skulle statistiken se helt annorlunda ut.

Vi kan väl göra ett grovt räkneexempel.

En familjegrupp i Vargbältet tar ungefär mellan 50st och 75st Älgar per år och är i nuläget mellan 40 och 50st.

Vargen är opporturnist och i Renbetelsland innebär det att den kommer att ta främst Renar, för enkelhetens skull säger vi att en Ren motsvarar ungefär en Älg.

Om vi tillät lika många Vargar i Fjällvärlden som finns i Vargbältet i nuläget så det skulle mellan tumme och pekfinger innebära mellan 2000-3750st Renar omvandlas till Vargskit av familjegrupper, sen tillkommer alla dom som tas av revirmarkerande par och ensamvandrande Vargar.



Observera att detta är mycket lågt räknat då en Ren inte på långa vägar födomässigt motsvarar en Älg.
Dessutom är Renen ett utpräglat flockdjur och då dräper Vargen inte bara en individ utan ett större antal av när dom är i farten och jagar.
 
Senast ändrad:
En familjegrupp i Vargbältet tar ungefär mellan 50st och 75st Älgar per år och är i nuläget mellan 40 och 50st.

Vargen är opporturnist och i Renbetelsland innebär det att den kommer att ta främst Renar, för enkelhetens skull säger vi att en Ren motsvarar ungefär en Älg.

Om vi tillät lika många Vargar i Fjällvärlden som finns i Vargbältet i nuläget så det skulle mellan tumme och pekfinger innebära mellan 2000-3750st Renar omvandlas till Vargskit av familjegrupper, sen tillkommer alla dom som tas av revirmarkerande par och ensamvandrande Vargar.

Jag gissar att samerna slaktar åtminstone 50 000 renar på ett år
 
Att tycka att man ska hägna in eller stalla renen känns som argument rätt blåögt och det kommer ju heller inte ske.

Tillskriv mig inte åsikter som jag inte har tack. Att hägna in renen var ett förslag på hur man kan minska andelen döda renar, istället för att utrota alla rovdjur. Syftet var att illustrera att det finns olika lösningar man kan titta på. Kalvning inom häng prövas redan och verkar ge goda resultat.

Tittar man på senaste årens siffror så verkar det vara noll renar som tagits av varg, men ändå sitter vissa och säger att vargen är ett problem för rennäringen.

Att vargen har varit det förut har ingen nekat till.

Däremot faller renar nerför stup, blir påkörda av bilar och dödade av hundar. Och dessutom tagna av lo, järv och björn.
 
Jag gissar att samerna slaktar åtminstone 50 000 renar på ett år

Dom renarna som slaktas är ju till största delen deras årsinkomst.
Efter lite googlande så hittar jag uppgifter för 2018.
"Det finns dock studier som stödjer rennäringens uppgifter. På Sveriges lantbruksuniversitet har Birgitta Åhman, professor i renskötsel, tittat på hur många renar som slaktas. I Sverige finns ungefär 250 000 renar och varje år slaktas runt 50 000 djur.5 okt. 2018"
 
Trådens rubrik som berättar att befolkningen nu ska övervakas med kameror från ovan med maskiner som snart är automatiska och har ansiktsigenkänning borde ge funderingar kring vart vi är på väg. Stora delar av en kommun kommer att övervakas en betydande del av året enligt polisens informationstext.

Jag vill varna för det övervakningssamhälle vi är på väg att införa. Det är en stor och viktig fråga att fundera över och diskutera.
 
Rackarns vad urbaniserat det är här på vissa håll, vi får kanske överväga byta namn till Insidan i stället ? ;) ;)

Backstuga har en poäng i baksidan med övervakning av befolkningen.

De som brukar köra med "har man inget att dölja så..." har kanske inte tänkt riktigt färdigt i frågan ?
 
Tittar man på senaste årens siffror så verkar det vara noll renar som tagits av varg, men ändå sitter vissa och säger att vargen är ett problem för rennäringen.

Att vargen har varit det förut har ingen nekat till.

Kan du då förklara hur Vargen kunde vara ett problem för Rennäringen förut, men inte skulle vara/bli det nu om man tillät Varg i Renbetesområden eller dess närhet ?

Enda anledningen att Vargen inte dödar fler Renar i dag än den gör är att man tar bort Vargen när den visar sig i närheten av Renbetesområden, inte att Vargar undviker eller slutat äta Ren som du envist tycks tro.
 
Senast ändrad:
Kan du då förklara hur Vargen kunde vara ett problem för Rennäringen förut, men inte skulle vara/bli det nu om man tillät Varg i Renbetesområden eller dess närhet ?

Det har jag inte påstått. Det är du som påstått att vargen är ett problem fortfarande.

Eller sitter du kanske på några "breaking news" eller nya forskningsrön i sakfrågan angående att Renskötande Samer och andra kreatursägare inte skulle stora problem när det kommer in Varg som dödar och lemlästar deras djur ?

Mig veterligen gäller detta problem i högsta grad fortfarande även om bevarandesidan ofta visar väldigt lite förståelse för detta, kanske är det urbanisering skapat ett förståelsegap som är svårt att överbrygga ?

Och jag menar att det är inte det idag, just eftersom man sett till att få bort vargen från renbetesområdena.
 
Det har jag inte påstått. Det är du som påstått att vargen är ett problem fortfarande.

Fast det är den ju i den mån den befinner sig där, ju fler ju större problem.

Och jag menar att det är inte det idag, just eftersom man sett till att få bort vargen från renbetesområdena.

Ungefär att jämföra med att cancer inte skulle vara något problem
bara för att man inte har det i kroppen just nu då ? ;)

Lite haltande retorik kan jag tycka.
 
Vargarna ställer ju till med mycket mindre skada än jägarna....
Det skadeskjuts eller dödas ju både jägare o svampplockare årligen.
Vargen har större hemvisträtt i våra skogar än människan, rent moraliskt.

Eller vi kanske ska avskaffa allt vad vildmark heter. Införa granodlingar överallt så att barkborren har något att äta!
Dessutom kan vi sätta staket runt granodlingarna och ta bort allemansrätten.
Så att folk inte vistas fritt i naturen längre utan schemalagt kan vallas runt i parkanläggningar, säkert och tryggt.

Jag inser att tåget har gått vad gäller granodlingarna. Det finns väldigt lite skog kvar. Det mesta är redan monokultur.

/John
 
Vargarna ställer ju till med mycket mindre skada än jägarna....
Det skadeskjuts eller dödas ju både jägare o svampplockare årligen.
Vargen har större hemvisträtt i våra skogar än människan, rent moraliskt.

Det är väldigt ovanligt med jaktolyckor där folk blir skottskadade, att andra än jägare skadas dom ytterst få gånger det händer är än mer sällsynt.


Eller vi kanske ska avskaffa allt vad vildmark heter. Införa granodlingar överallt så att barkborren har något att äta!
Dessutom kan vi sätta staket runt granodlingarna och ta bort allemansrätten.
Så att folk inte vistas fritt i naturen längre utan schemalagt kan vallas runt i parkanläggningar, säkert och tryggt.

Så det är svart eller vitt i Vargkramarperspektiv.
Antingen ska man ha obegränsat med Varg eller så kan skogen lika gärna skövlas, Allemansrätten avskaffas och djuren utrotas....för det är ju typ andemeningen i det du skriver ?

Lite fanatisk inställning i så fall kan man tycka.

Viltförvaltning eftersträvar att vara just vad namnet säger, förnuftig förvaltning.
Det är när avsaknad av sådan infinner sig problemen kommer som ett brev på posten.


Jag inser att tåget har gått vad gäller granodlingarna. Det finns väldigt lite skog kvar. Det mesta är redan monokultur.

Men om nu tåget gått med våra skogar och dom är Granodlingar som du skriver så är det väl snarare Människan som har hemvisträtt i den av Människan skapade onaturliga biotopen enligt ditt resonemang och inte Vargen ?

Vargen ska ju enligt sitt naturliga beteende hålla till i Skogen och vildmarken som i så fall betyder de ca 5% orörda ytor natur vi har kvar i Sverige.

Tyvärr så ligger mycket av dom 5% ofta i närheten av Renskötsel, så det låter som en rätt dålig lösning det med.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.