Polisen ska stoppa tjuvjägare i Arjeplog med hjälp av drönare

Kartan var ju från 2019, vargpopulationen i övre delen av Sverige kan knappast ha ökat markant på den tiden.

Jag menade ju inte att den ökat sen 70-talet, jag menade ökat sen kartan gjordes. Men det förstod då såklart, du spelade bara dum eller hur? För inte är du så dum att du inte fattade det?

Varför är inte jägarna ute och skjuter järv, som verkar vara ett större problem i renbetesområden?
 
Fast ditt resonemang bygger på att picka russin ur kakan lindrigt sagt.

Sett dom senaste 50åren har kurvan stadigt pekat år fel håll, från nära noll Vargar till vad som stryker runt där i dagsläget enligt den karta du själv länkat till och långt gångna försök till att få till Vargrevir i Jämtland....det är fakta till skillnad mot din argumentering som verkar ligga mera åt agenda hållet.

Din argumentation bygger den på hur läget förändrats mellan 2019 till 2021 med 2021:s Varginventering inte ens påbörjad ännu ?
Vi ska nog vara glada att inte all Viltförvaltning bygger på ett så kortsiktigt tänkande och dålig ut zoomning.
 
Senast ändrad:
Nu har jag suttit i en halvtimme och googlat på mortalitetsstudier på ren.

Här är t.ex. en rapport från 2017 (det var en av de nyaste jag hittade, men även flera äldre rapporter hade liknande siffror)

Vad jag kan se är det främst järv, lo och björn som tar renar. Även örnar verkar ta en del men det är dåligt studerat. Det är konstigt att jägarna inte vill jaga mer lo och järv utan är så fokuserade på vargen.

Det är också främst kalvar som tas av rovdjur. Efter första året så verkar överlevnadsgraden för renar vara över 90%.

Det har gjorts försök med kalvning i hägn, och det verkar ha fungerat väldigt bra. Alltså är den vettigaste lösningen antagligen att ha kalvarna i hägn första året, och inte att skjuta av alla rovdjur.

För övriga typer av tamdjur torde lösningen vara bättre stängsel (då blir det i princip bara rovfåglarna kvar som tar tamdjur).

När det gäller ren så var det rätt intressant att se hur många renar som faktiskt dör av parasiter och sjukdomar, hund och trafik.
 
Varför är inte jägarna ute och skjuter järv, som verkar vara ett större problem i renbetesområden?
Antagligen så är det högre macho-image i de kretsarna att (tjuv)jaga gråben än att knäppa en järv eller två.

Och är det nu bara fråga om (tjuv)avskjutning så är modernt långhållsskytte genomförbart både på järv, lo, björn, varg - och ren. (Går det att jaga kaniner på över 1200 yards så lär större vilt vara enklare.) Något polisens ev. drönarövervakning lär få problem att se / bevittna / bevisa om gömslet etableras nattetid och tillräckligt långt från lya / lega ... Och att ta hand om det fällda viltet är normalt inte aktuellt vid en ren (tjuv)avskjutning. Att hitta kärnan i tjuvjagandet torde vara enkelt (vem / vilkat tjänar mest på skjutningen?) men att bevisa det i rätten är / kan vara rätt besvärligt om man inte kan ta "den rykande knallpåken".

Lösningen på allt detta är naturligtvis (men knappast accepterat i alla läger) att tamdjur / tamboskap hålls i hägn och utfodras på plats - varvid rovdjuren får hålla tillgodo med naturligt förekommande byten utanför dessa hägn... Men att konstatera detta är väl att svära i kyrkan... Själv skulle jag hellre se vildsvin förklarade fredlösa och försedda med skottpengar utanför sina hägn - än våra avsevärt färre rovdjur. Vildsvin utgör en stor trafikfara och har skaffat sig en omfattande mängd antagonister bland urbanisationens villaägare, dvs inte bara bland spannmålsbönderna utanför urbanisationen numera.

Mina tuppence i frågan...
 
Antagligen så är det högre macho-image i de kretsarna att (tjuv)jaga gråben än att knäppa en järv eller två.

Och är det nu bara fråga om (tjuv)avskjutning så är modernt långhållsskytte genomförbart både på järv, lo, björn, varg - och ren. (Går det att jaga kaniner på över 1200 yards så lär större vilt vara enklare.) Något polisens ev. drönarövervakning lär få problem att se / bevittna / bevisa om gömslet etableras nattetid och tillräckligt långt från lya / lega ... Och att ta hand om det fällda viltet är normalt inte aktuellt vid en ren (tjuv)avskjutning. Att hitta kärnan i tjuvjagandet torde vara enkelt (vem / vilkat tjänar mest på skjutningen?) men att bevisa det i rätten är / kan vara rätt besvärligt om man inte kan ta "den rykande knallpåken".


Mina tuppence i frågan...

Jaktmotståndarskrönor och killgissningar i bästa smutskastakampanjstil som man inte får några svar på om man ber om någon som helst vedertagen statistik i ämnet. 😁

Men det är väl ofta så APU, SRF, Hunt Saboteurs Sweden rättshaverisföreningar och andra mer eller mindre terrorklassade organisationer arbetar.

Men tack för att du framför din ståndpunkt. ;)
 
Men då kan väl du spräcka de där skrönorna genom att tala om varför jägare inte jagar så mycket lo och järv?

Och kanske presentera lite konkreta bevis på att varg verkligen är ett problem för rennäringen, för jag hittar inga som helst fakta som indikerar att varg faktiskt skulle vara ett konkret problem idag när det gäller renar.
 
Men då kan väl du spräcka de där skrönorna genom att tala om varför jägare inte jagar så mycket lo och järv?

Och kanske presentera lite konkreta bevis på att varg verkligen är ett problem för rennäringen, för jag hittar inga som helst fakta som indikerar att varg faktiskt skulle vara ett konkret problem idag när det gäller renar.

Skrönorna står helt på din sida.

Jägarna jagar så mycket Lodjur som Länsstyrelsena tillåter i den mån dom får tag i dom.
Licensjakt lodjur 2021 - Naturvårdsverket (naturvardsverket.se)

Järven är ju fridlyst och få bara jagas via skyddsjakt och i något undantagsfall Licensjakt och när sådan beviljas så visst försöker man jaga dom, men det är inte alltid en lätt jakt då dom ofta rör sig över stora områden och i även ren ödemark.
Jakt på järv - Naturvårdsverket (naturvardsverket.se)

Jakt fungerar som så att man måste följa gällande lagar och regler, det är inte bara att gå ut och skjuta om du nu trodde det.


En sak som du har rätt i är att det inte bara är Varg som ställer till det för Renskötande Samer, här ser man ett diagram över hur ersättningarna har ökat sedan 1970.

Microsoft Word - Promemora rovdjursrsättning v.1.0.docx

1111111.PNG
 
Och kanske presentera lite konkreta bevis på att varg verkligen är ett problem för rennäringen

Jag ska, fast nu ska jag ut i skogen.

Till jag återkommer kan vi väl vända på frågan fundera lite över varför Länstyrelsen oftast beviljar skyddsjakt (som vargkramarsidan har en förkärlek till att överklaga) på Vargar som befinner sig i Renars närhet och ställer till det och varför Regeringen bestämt att det inte ska finnas Varg i Renbetesland ?

Är det någon slags principsak tror du eller finns det en anledning ?
 
Jaktmotståndarskrönor och killgissningar i bästa smutskastakampanjstil som man inte får några svar på
om man ber om någon som helst vedertagen statistik i ämnet.
Nejdå, jag är absolut inte någon jaktmotståndare - snarare väldigt tvärt om. Men då talar vi om legal jakt.

I den här tråden uppfattade jag det som att vi diskuterade illegal jakt - som polisen skulle försöka komma
åt genom att använda sina kameradrönare även för detta ändamål.

Och eftersom jag intresserat följer artiklar om utrustning för brittisk långhållsjakt på vad de där uppfattar som
jaktbara skadedjur - som kaniner - så är jag rätt inläst på vad vi i Sverige skulle betrakta som en mindre etiskt
organiserad jakt. Men en fullt gångbar teknik - om det är illegal avskjutning av fredade rovdjur som avses - och
då talar vi naturligtvis inte normaljägarens gamla 6,5:a, 308 eller xxx. De är inte tillnärmelsevis tillräckligt exakta
för långhållsskytte. Och övrig utrustning betraktas nog som gränsande till ojust eller kanske till och med otillåten
här. Självjusterande laserstyrda sikten med inbyggd Ballistic Coefficient Input och Shooting Solution Calculation
- med hänsyn till alla aktuella miljödata... Helt automatiskt alltihop - bara att hålla riktmedlet (Hm, hårkorset förr
i tiden) mitt i målet - så träffar du garanterat inom den rätt stora målarean ett svenskt rovdjur utgör.
Och då är vi ändå inte inne på området mörkerskytte med IR eller restljusförstärkare...
(Själv begränsar jag mig till laglig träffbildsjakt - från 300-metersvallen med en 78 år gammal kortpipig m/38
och får jag några träffbilder under 1 mill / 3½ MOA gör det mig överlycklig för den dagen.)

... Jakt fungerar som så att man måste följa gällande lagar och regler,
det är inte bara att gå ut och skjuta om du nu trodde det.
Det är det nog ingen av oss som tror - åtminstone jag avhandlade illegal jakt
som absolut inte frågar någon myndighet om lov före eldöppnandet...

... här ser man ett diagram över hur ersättningarna har ökat sedan 1970.
Ha, ett klassiskt exempel på vad Mark Twain ansåg om statistik. (Hela Twain-citatet lyder "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.") I det där diagrammet har inte penningvärdesförsämringen under de 50 åren lagts in, det visar årlig utbetalning i löpande penningvärde. Jag undrar hur det hade sett ut om den lilla söta värde-justerande kurvan också hade tagits med? Sannolikt så hade tillväxten varit mycket flackare (dvs inte sett så dramatisk ut) och bättre speglat den sanna rovdjursskade-ersättningen. Men det hade kanske inte varit ett stöd i vad författaren, mångårig på Naturvårdsverket om jag förstod det rätt, ville anföra.

Nåväl, detta har inget alls att göra med bekämpning av tjuvjakt - så åter till den anser jag. Och all framgång önskas polisen i bekämpningen av illegal jakt - oberoende om det gäller rovdjur eller tamboskap. Eller vanligt folk som lokalt klämmer till med en Runar...
/Odd
 
Jägarna jagar så mycket Lodjur som Länsstyrelsena tillåter i den mån dom får tag i dom.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag formulerade mig fel.

Frågan skulle ju vara varför jägarna inte tjatar om att få jaga mer järv och lo, utan främst verkar tjata om att få jaga mer varg.

Jag har inte hört nån prata om "järvdebatten" eller "lodjursdebatten", men "vargdebatten" kan ingen ha missat.

Lodjursdebatten ger mig 33 träffar på google.
Järvdebatten ger mig en enda träff.
Vargdebatten ger över 1600 träffar.

Så varför debatteras inte järven och lon?
 
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag formulerade mig fel.

Frågan skulle ju vara varför jägarna inte tjatar om att få jaga mer järv och lo, utan främst verkar tjata om att få jaga mer varg.

Jag har inte hört nån prata om "järvdebatten" eller "lodjursdebatten", men "vargdebatten" kan ingen ha missat.

Lodjursdebatten ger mig 33 träffar på google.
Järvdebatten ger mig en enda träff.
Vargdebatten ger över 1600 träffar.

Så varför debatteras inte järven och lon?

Jag tror nog Järven kan vara ett stort problem för Renskötande Samer men ställer förmodligen till sällan till med några problem för övriga Svenskar, jägare som ickejägare.

Du undrar varför Jägarna inte för någon "Järvdebatt", tja....varför har du själv inte startat någon sådan ?
Svenska Jägareförbundet driver till exempel ständig frågan om att allt vilt som inte är hotat ska vara jaktbart,
det bör väl vara svar nog ?
Det är med andra ord inte från jägarhåll som motstånd till jakt på Lo och Järv har sitt ursprung.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.