Point65 picnic

Tjenare tjenare..
Var förbi stadium och fick se en picnic kajak till nåt specialpris. Verkade ju vara hur bra som hellst men dom på affären visste inget alls. Jag hade tänkt åka lite älv med den, skulle det gå eller tippar man direkt? Jag har aldrig någonsin suttit i en kajak men paddlat en hel del kanadensare i mina dar. Hade tänkt åka öreälven från örträsk och neråt med den så det blir ju lite forsar..

//Håkan
 
Allt går, förutom små små barn ;-)

Jag tror säkert kajaken är stabil nog, den är bred jämfört med många andra kajaker. Men för att du ska få bra balans är det också viktigt att du kan sitta avslappnat och bekvämt i den, och gärna inte för löst så du glider omkring i sitsen. Det bästa är därför att prova den innan köp. Det är ju lite svårt på Stadium kanske, men du kanske kan ringa till Point65 och fråga om dom vet någon uthyrare där du kan prova den.

Det verkar som den finns i olika tjocklek (1-lager & 3-lager) jag vet inte riktigt hur stor skillnad det gör, men ska du även paddla i fors kan det kanske vara bra att satsa på den tjocka, mer tåliga, varianten.

Lycka till!
Niklas
 
Picnicen är en väldigt liten kajak som jag tror man tröttnar ganska snabbt på. Paddlar du inte mer än någon gång om året kanske den funkar men då är det bättre att hyra.
 
dåligt köp?

man man skulle köpa en kajak från stadium, gör man då ett dåligt köp?

så som jag förstår det så är det tillverkade på på samma fabrik som två andra märken..

då jag pratade med ett anat kajakföretag så sa dem att det går två kajak märken på en kajak fabrik, men jag vet inte om det är så..


//R
 
Pris på stadium är 5999:- inkl everest paddel och everest kjol.

Har köpt en själv (första kajaken) som jag har paddlat nu två veckor mest runt stugan i innerskärgården. Bara dagsturer utan packning.

Håller med att man lessnar snabbt på den och vill ha en större , men den är bra att lära sig på dels är den mycket stabil (har ej tippat ännu) och lättnavigerad.

MVH
 
dåliga köp

dåliga köp gör man när man köper något som inte passar dina behov. så bara för att det är stadium behöver det inte vara dåligt. Men det är väl ingen överdrift att påstå att kajakerna hos Stadum nog inte är något som ger en otrolig paddelglädje i längden och säljarna är väl inte de mest kunniga. Men du kan göra precis lika dåliga köp hos vilken handlare som hellst. om man skall göra bra köp på kajakmarknaden skall man alltid ransaka sig själv först och ta reda på vad man vill göra med kajaken och prioritera dessa efter hur viktiga de är . sedan leta after kajaker som fyller behoven. Sedan kan man börja kolla prisbilden. Nu kan man förhoppningsvis hitta hyfsat rätt. personligen skulle jag nog rekommendera för de flesta att deras första kajakköp (om det inte paddlat en tid i en klubb eller liknande) borde vara begagnat. Ett bra förberett begagnatköp är svårare att misslyckas med än ett oförberett nyköp.
 
Instämmer med föregående talare...

I någon mån verkar det vanligare att man hittar en kajak "man vill köpa" och därefter kollar man upp att det är en sån kajak man borde köpa.

Det blir många ledande frågor till sig själv och andra, och ofta kommer man nog fram till att den ganska slumpmässigt utvalda kajaken är precis den man behöver.

Att veta vad man har för behov när man är nybörjare är kanske inte så lätt, men därför är också rådet att köpa en begagnad kajak först och sedan byta till en mer kvalificerat utvald, väldigt bra.

När man köper begagnat så är det dessutom lite viktigt att få en korrekt uppfattning om nypriset på den begagnade kajaken. En ny kajak kan ju kosta från 5 000 upp till åtskilliga tiotusen, och det brukar också avspegla sig i beg-priset. Betalar man hyfsat rätt får man troligen tillbaka merparten av pengarna om man sedan säljer, och då spelar ju faktiskt priset mindre roll, bara det är lite marknadsmässigt för just den modellen.
 
Picnic

Kajakmarknaden är inte översållad med beg kajaker precis, och begagnatpriserna är ganska höga, och leta efter en specifik beg kajak är inte helt lätt.
När det gäller Picnicen så passar den absolut inte i forsar, den är inte gjord för det.
Men som slätvatten kajak (funkar ok att surfa med också) är det en ok nybörjarkajak, om man nu skall kalla något nybörjarkajak, var du köper den spelar ingen roll det är samma pris.

Picnicen är tillverkad i Kina, finishen är bättre än på de som tillverkades i Sverige.

Det finns kajaker som är bättre lämpade för dit behov.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Katten03 Seabird expedition LV vs Point65 Jolly Roger Crunch? Paddling allmänt 3
uffe-puffe Point65 vinner pris Paddling allmänt 8
frega Point65 XP18 - sjöegenskaper & kvalitet? Paddling allmänt 11
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
nosslrak Point65 SeaRover Paddling allmänt 0
Guppi Trapper vs Point65 eller någon annan Paddling allmänt 3
Mike C Point65 förbättringstips? Paddling allmänt 3
Heiner Reval Expedition vs. Point65 XP Paddling allmänt 3
KillerKaninen önskar åsikt om Point65 crunch vs Prijon Paddling allmänt 1
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
loova Fotstöd till Point65:a Paddling allmänt 5
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
loova Nya point65 modeller Paddling allmänt 24
andreaz POINT65 i KONKURS Paddling allmänt 19
fiddeliten Point65 i Estland? Paddling allmänt 1
abh Varför Point65? Paddling allmänt 38
Packningsvolym hos Point65/Mari/Reval Paddling allmänt 1
Fredric Uthyrning av Point65-kajaker? Paddling allmänt 7
nikesorn Någon som har erfarenhet av Point65 K1 S Paddling allmänt 2
nikesorn Är Point65 K1 R rundbottnad elr flatbottnad? Paddling allmänt 8
Damitri Point65 från Estland?? Paddling allmänt 1
wallacegromit Point65 VR eller R? Paddling allmänt 1
soren_dk Point65 - Modeller Paddling allmänt 2
Point65? Paddling allmänt 4
Beslutsångest: Point65 eller Prijon seayak Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.