Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på?

Jag har just blivit ägare till en Point65 XP och är alldeles ny i kajakvärlden (friluftsintresset har dock alltid varit stort) så jag behöver lite hjälp av er som är XP-ägare eller kajaktokiga. Det här är mitt första inlägg på utsidan, så jag får några kottar, det här verkar kul! =)

Nåväl, jag förstår att man måste köpa massa saker till sin kajak- paddel, flytväst, kapell, flottör, reservpaddel, kompass osv osv osv.

Är det någon som kan ge lite tips på hur jag skall utrusta min kajak? Har kollat lite på webben och som nybörjare är det en djungel...fast prylar kan man aldrig få för mycket av. Är det något jag måste köpa på en gång, är det nånting man ska bygga om, är det något som kan vänta, är det något jag måste tänka på, vad är standardutrustning och så?
 
Jag tror du får svårt att klara dig utan paddel!
Och såna snabbpaddlare som du och jag ska ju ha vinge föståss.

Grattis igen!
 
Hej Jakob, kul att du hittat till paddlingens underbara värld!

Vad man behöver för saker. Här några saker du bör ha.


Reservpaddel (delbar) som du har fäst i linorna på akter. Som Anders skriver så är det svårt att paddla utan paddel. Det är lätt hänt att man förstör en paddel.

Flottör, blås upp och fäst på paddeln som du sedan fäster i linorna. Kanon som hjälp om man ska försöka ta sig upp i kajaken igen om man kantrat.

Liter lösa linor och karbinhakar av marin kvalitet så att man kan fästa tex kamera och annat säkert så de inte flyter bort.

Vattentät förvaring. Tex sjösäckar. Alltid bra att vara 100% säker på att man har torra kläder om man går runt.

Vattentätpåse till kameran så man kan fota även om vågorna går.

Vattentät kartförvaring, finns tex fick anpassade till sjökort att köra där de säljer kartor. Du får in en hel hög med kartor i dem.

Kompass, fungera med handhållen, men att föredrar är att ha en som man fäster på däck. (beror iof på typ av paddling om man behöver en)

Tvättsvamp. Jag har alltid en intryckt under sitsen så att jag enkelt kan torka av i sittbrunnen så jag slipper bli blöt när jag kliver i.

Handpump, så att du kan tömma vattenfylld kajak ute på sjön.

Ska grunna vidare, men det är nog i stort min standard utrustning.
 
lazze; sa:
Hej Jakob, kul att du hittat till paddlingens underbara värld!

Vad man behöver för saker. Här några saker du bör ha.


Reservpaddel (delbar) som du har fäst i linorna på akter. Som Anders skriver så är det svårt att paddla utan paddel. Det är lätt hänt att man förstör en paddel.
Fråga: Hur ofta förstör ni era paddlar när ni är ute? Har aldrig lyckats trots upprepade " försök" på diverse äventyr.
Flottör, blås upp och fäst på paddeln som du sedan fäster i linorna. Kanon som hjälp om man ska försöka ta sig upp i kajaken igen om man kantrat.

Liter lösa linor och karbinhakar av marin kvalitet så att man kan fästa tex kamera och annat säkert så de inte flyter bort.

Vattentät förvaring. Tex sjösäckar. Alltid bra att vara 100% säker på att man har torra kläder om man går runt.

Vattentätpåse till kameran så man kan fota även om vågorna går.

Vattentät kartförvaring, finns tex fick anpassade till sjökort att köra där de säljer kartor. Du får in en hel hög med kartor i dem.

Kompass, fungera med handhållen, men att föredrar är att ha en som man fäster på däck. (beror iof på typ av paddling om man behöver en)

Tvättsvamp. Jag har alltid en intryckt under sitsen så att jag enkelt kan torka av i sittbrunnen så jag slipper bli blöt när jag kliver i.

Handpump, så att du kan tömma vattenfylld kajak ute på sjön.

Ska grunna vidare, men det är nog i stort min standard utrustning.
 
skogenskonung; sa:
Fråga: Hur ofta förstör ni era paddlar när ni är ute? Har aldrig lyckats trots upprepade " försök" på diverse äventyr.

Det handlar om säkerhet. För att kunna ta sig från plats a till b behöver man en paddel. Om man någonsin har brutit av eller tappat paddeln är ju tämligen ointressant. Det tog tills jag var 36 år innan jag var med om en allvarlig bilolycka, trotts det har jag alltid haft bälte när jag åkt bil.

Jag paddlar väldigt mycket utomskärs här uppe i Högakusten där det ibland kan vara långt till nästa strand med farbar väg. Reservpaddel känns som en billig försäkring att kunna komma åter om olyckan är framme.

Jag har inte brutit av min paddel, men däremot har jag bistått en kamrat som lyckades med bravaden.

En annan sak som alltid brukar sitta på min kajak är kompassen, den brukar också många kommentera. Även på kortare turer sitter den på. Detta efter en ganska obehaglig upplevelse för några år sedan. Jag gav mig ut i relativt hög sjö, vilket gjorde att jag ville paddla en bit ut från land för att slippa returskvalpet från den klippiga kusten. Under en matrast på en öde strand så kommer plötsligt mycket tjock dimma och när jag strävade hemåt igen så såg jag inte många meter och hade mycket dålig koll på var land låg och var sundet fanns som jag måste träffa för att komma till den plats där bilen stod. Efter den turen så är min kompass alltid med.
 
En hel del kan du ju bygga själv. Fråga Mezzner om flottör till exempel. :)

Sen vet jag inte det där med vingpaddel... Det går ju att paddla hyfsat fort ändå... :) Däremot tycker jag att fångstlina till paddeln är jättebra om man går runt, den kan du göra själv med tunn lina och karbinhake eller liknande.

Grattis igen och välkommen in på utsidan!
 
Det vore väl f-n om man skulle paddla av en paddel även om just det faktiskt hänt mig, då var det dock fråga om en hel serie skaft som det var fel på och jag fick såklart en ny.
Har knäckt ett paddelblad i en klantig pawlataroll en gång.
Däremot är det lätt hänt att ens smidiga kompis kliver på paddeln på land och man får besvärligt att komma hem, iofs inga problem att paddla med enkelpaddel men en reservåra är ändå fiffigt.
Hellre en beggad än den billigaste nya du kan hitta.
Givetvis delbar, svår att frakta annars;-)


/JL
 
Har läst att man i en grupp som är på tur "ska" ha åtminstone en reservpaddel - och är man ensam ska man också ha en reservpaddel.
Det där med gruppen håller jag med om, och när man paddlar ensam får det väl kanske vara nåt som beror på hur riskbenägen man är, hur man ska paddla, var man ska paddla, vad man har för paddel osv...
 
VKV paddlar går av ....

Jag paddlar då och då med VKV kolfiber paddel och den har gått sönder (efter lite vårdslös hantering med att testa eskimå svängar) så har jag en sådan paddel med mig är det självklart att ha en reserv förutom då jag paddlar på Mälaren .......

I värsta fall kan man kanske bara ta med en halva eftersom den är delbar och symetrisk.
 
tack för alla tips

jag har nu fått både in inhandlarlista, där faktiskt några saker är avbockade. Sen är det ju några saker som får stå på önskelistan.

Men tack ändå...
 
Dubbla kompasser är verkligen guld.
En fast på kajaken och en vanlig orientringskompass för att ta ut kurser och syfta med på kartan/sjökortet.
Fundera en stund innan du monterar en fast kompass, på min första båt satte jag den nära sittbrunnen för att kunna ta loss den och syfta med. Det gjorde jag sällan så på nästa båt satte jag den långt föröver för att ha den närmare synfältet, jämför med om hastighetsmätaren på bilen satt i knähöjd.
Detta leder dock till att vattnet som kommer över däck tex i motsjö sprutar rakt upp i fejset. Nog så irriterande i längden.

Skulle helst ha en nedsänkt kompass som det finns förberett för på vissa modeller, dock inte på min. Skulle möjligen överväga en med gummicord idag för att slippa permanent montering.

En vanlig tvättsvamp för att svampa ut vatten med, basic grej som jag aldrig men ofta borde haft.

Neoprenkapell med bra passform så undviker du fågelbad. Helneopren är bäst för roll och bus men nylonstrut passar bättre för turpaddling.

Transportkapell så kan du lämna saker i sittbrunnen över natten utan att bry dig om eventuellt väder.

Paddelfodral i blommig fleece... Ska genast sy ett själv;)


/JL
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Jesperr97 Nödvändig utrustning? Paddling allmänt 21
rija Vad händer egentligen med priset på utrustning... Paddling allmänt 31
fraewu Resa med utrustning? (eg. paddlar) Paddling allmänt 17
Joakim Ambrosson Förslag på utrustning - länspump, flottör mm. Paddling allmänt 7
fredric_verklig.se Komplett utrustning för Kajakande. Paddling allmänt 7
bajdarka Utrustning Paddling allmänt 10
Utrustning Paddling allmänt 1
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.