Pannlampa för riktigt kallt klimat?

Är på jakt efter en pannlampa som även vid 25-30 minusgrader lyser starkt även efter en timmas konstant användning?

Den får inte heller vara för tung eller dyr.

Användningsområdet är främst ridning så den ska även passa för en hjälm.

Funderar på om det finns pannlampor där man kan sätta batteriet innanför jackan.

Tipsa gärna.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 
En cykellampa för hjälmbruk borde kunna vara lösningen, många av dessa säljs med styrfäste, hjälmfäste samt vanlig huvudsele. Med lite fantasi bör det funka att fästa på en ridhjälm. De har ofta tillräckligt lång kabel för att kunna stoppas innanför jackan.
 
Jag skaffade en Silva Exceed 3XT förra året som jag använder för cykling och skidåkning. Bor i Jokkmokk, så har testat den i temperaturer en bra bit under -30 grader. När det är kallt har jag batteripacket innanför jackan. Det följer med några olika fästen bl a till hjälm och styre men man kan också ha den som vanligt. Två lägen med väldigt bra ljus och ett "snålläge". Rätt dyr dock. Lupine gör också bra lampor som fungerar i kyla.
 
Du har rätt med att fundera på vikten.
Du har redan adderat ett antal gram med hjälmen på huvudet, så det är av intresse hur en lampa placeras så att du inte få än större belastning på nacke och rygg.
Men ett litet lamphuvud, rätt placerat, och batteriet i innerfickan så minskar vikten uppe på huvudet.

Är inte ridhjälmar plysh-klädda, dvs inte släta? Så vanligt pann- och hjässband kan fungera?
 
Du har rätt med att fundera på vikten.
Du har redan adderat ett antal gram med hjälmen på huvudet, så det är av intresse hur en lampa placeras så att du inte få än större belastning på nacke och rygg.
Men ett litet lamphuvud, rätt placerat, och batteriet i innerfickan så minskar vikten uppe på huvudet.

Är inte ridhjälmar plysh-klädda, dvs inte släta? Så vanligt pann- och hjässband kan fungera?
Vikten är viktig, det är till min fru och 11 åriga dotter. Så jag tänker en liten lampa med batteriet innanför kläderna.
Den behöver inte heller lysa superstarkt, det kan nog störa hästen.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 
Lithiumbatterier funkar ner till -40.
Litiumbatterier tappar signifikant redan vid 0grader, det gör tyvärr även den nya generationen NiMH. NiCd tål kyla bättre men är hopplöst svårt att köpa och lika svårt moraliskt med tanke på kemin.

Köp en orienteringslampa med löst batteri som man kan ha under jackan. Med tanke på att man har hjälm så tror jag inte vikten har så stor betydelse så länge som batteriet inte är på huvudet. Kan orienterare springa runt i skogen med vikten på huvudet så kan man skumpa runt på en hästrygg med samma vikt.


Billigt? Inte direkt. Men när kravspsecen är -30C, starkt lyse och minst en timme så blir det inte billigt.

Men jag är fundersam, är det verkligen lämpligt att rida när det är så kallt som -30C?
Har åkt skidor(med pannlampa) i de temperaturerna och det kräver eftertanke, inte bara för att överleva kyla utanför att också inte skada andningsvägarna. Jag skulle vara mycket försiktig med att anstränga en häst när det är så kallt.
 
Litiumbatterier tappar signifikant redan vid 0grader, det gör tyvärr även den nya generationen NiMH. NiCd tål kyla bättre men är hopplöst svårt att köpa och lika svårt moraliskt med tanke på kemin.

Köp en orienteringslampa med löst batteri som man kan ha under jackan. Med tanke på att man har hjälm så tror jag inte vikten har så stor betydelse så länge som batteriet inte är på huvudet. Kan orienterare springa runt i skogen med vikten på huvudet så kan man skumpa runt på en hästrygg med samma vikt.


Billigt? Inte direkt. Men när kravspsecen är -30C, starkt lyse och minst en timme så blir det inte billigt.

Men jag är fundersam, är det verkligen lämpligt att rida när det är så kallt som -30C?
Har åkt skidor(med pannlampa) i de temperaturerna och det kräver eftertanke, inte bara för att överleva kyla utanför att också inte skada andningsvägarna. Jag skulle vara mycket försiktig med att anstränga en häst när det är så kallt.
Nej nej, rida ska de inte göra i den kylan
Tänkte bara ta i lite, den kan ju användas till annat med. Bra input

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 
Du behöver en med löst batterifack och kabel mellan batterifacket och lampan. Det finns otaliga modeller och de vi som har har är nog oftast ersatt av modernare, det har varit en enorm utveckling på fick och pannlampesidan de senaste åren, inte bara på effekten och drifttiden utan även på brinntiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Biomed Pannlampa uttalat bred/jämn ljusbild? Utrustning allmänt 23
Tundraman Pannlampa Silva SWE-Light Utrustning allmänt 0
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
zotter Petzl Tikka XP Pannlampa Utrustning allmänt 3
ludvig_svensk Pannlampa Utrustning allmänt 24
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
SLUGGA Pannlampa? Utrustning allmänt 22
rJohansson Bra pannlampa? Utrustning allmänt 8
CFM Stark pannlampa Utrustning allmänt 8
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa med gamla 6V batterier Utrustning allmänt 6
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
niking Ersättare till Silva L1 pannlampa Utrustning allmänt 18
alven Pannlampa för nattåkning utför Utrustning allmänt 9
niklaz Ny pannlampa - Petzl Myo RXP eller? Utrustning allmänt 21
Jonas.O Pannlampa? Utrustning allmänt 5
stigdaniel Fenix HP10 LED Pannlampa Utrustning allmänt 3
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
niklaz Ev. ny pannlampa - Petzl Myo RXP? Utrustning allmänt 1
martinlif Petzl eller Silva pannlampa?? Utrustning allmänt 13
Swamprat Pannlampa för löpning Utrustning allmänt 14
owahlund Silva L1 pannlampa=Brunton L2? Utrustning allmänt 12
spajk Pannlampa? Utrustning allmänt 12
johanniska Pannlampa Utrustning allmänt 1
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Martin Fjäderlätt Pannlampa för byggarbete? Utrustning allmänt 16
Sallle Pannlampa för cykling? Utrustning allmänt 5
Tipp Pannlampa? Utrustning allmänt 13
Jonas_K4_9596 Petzl TacTikka - ny pannlampa med rött filter Utrustning allmänt 5
anyweather Pannlampa? Utrustning allmänt 2
pirrepirraya Pannlampa -vilken modell? Utrustning allmänt 9
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
-Patric- Pannlampa.. UL vs. effekt (ub?) Utrustning allmänt 49
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1
avslutatmedlemskap1004 Ljusstark LED-pannlampa Utrustning allmänt 3
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
granhagen pannlampa - Lago Utrustning allmänt 0
jmlove LED PANNLAMPA? Utrustning allmänt 11
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
taegu Har det slagit slint på riktigt? Utrustning allmänt 15
Anna M Kallt i innertält av mesh? Utrustning allmänt 13
hannulan Hålla saker varmt när det är kallt ute Utrustning allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.