Ny pannlampa - Petzl Myo RXP eller?

Jag klurar på att köpa en ny relativt liten pannlampa. Går mer och mer i skogen med hunden och det är lite för mörkt och tråkigt med min gamla Tikka tycker jag. Finns det något bättre runt 1000-lappen förutom Petzl? Det jag gillar med Tikkan är att röd lins går att flippa ner och att man kan köra den väldigt svagt för att t.ex. läsa i tält.

Myo RXP kostar 979 kr:
L_PETZLMYORXP.jpg
 
Jag har haft min RXP i ett år nu, mest till skateskidåkning med hund där den (för det mesta) räcker till. Till hundpromenader duger den mer än väl, men har du precis som jag tänkt använda den till skidåkning skulle jag rekommendera en starkare.

Bra med litiumbatterier på vintern också!
 
Jag kanske kommer att springa med den men inget avancerat. Hur är det med upplysning av närområdet, dvs. så man får lite dagsljuskänsla och periferiseende?

Jag har haft min RXP i ett år nu, mest till skateskidåkning med hund där den (för det mesta) räcker till. Till hundpromenader duger den mer än väl, men har du precis som jag tänkt använda den till skidåkning skulle jag rekommendera en starkare.

Bra med litiumbatterier på vintern också!
 
Dålig kvalitet

Kan inte rekommendera den här lampan - min Petzl Myo XP höll bara för ett par års mycket måttliga använding p.g.a. ett konstruktionsfel och RXP´n lider förmodligen av samma konstruktionsfel såvida man inte bytt isolering kring ledarna i kabeln: isoleringen är så styv att ledarna ledas av när lampas vickas i sitt fäste och lampas måste vickas upp så att den inte oavsiktligt tänds i ryggsäcken. Titta på nya Lupine Piko X: det är kvalitet alltigenom. Är billigast hos LetroSport.
 
Kan inte rekommendera den här lampan - min Petzl Myo XP höll bara för ett par års mycket måttliga använding p.g.a. ett konstruktionsfel och RXP´n lider förmodligen av samma konstruktionsfel såvida man inte bytt isolering kring ledarna i kabeln: isoleringen är så styv att ledarna ledas av när lampas vickas i sitt fäste och lampas måste vickas upp så att den inte oavsiktligt tänds i ryggsäcken. Titta på nya Lupine Piko X: det är kvalitet alltigenom. Är billigast hos LetroSport.
Håller jag inte alls med om. Du kanske fick ett måndagsex? Tvärtom är kvaliteten bra. Har haft min i flera år, varje år betydligt mer än måttlig användning, vickat upp och ner åtskilliga gånger. Du ser det som att lampan "måste" vickas upp så den inte tänds i ryggsäcken. Jag ser det som ett stort plus att man kan låsa lampan från att just tändas oavsiktligt.

Nackdelarna med lampan, som jag ser det, är att de små knapparna som reglerar ljuset är väl små med vantar på sig, och lithiumbatterier går inte att använda i vanliga XP:n. Det går däremot i nya varianten som frågas om här.

Här finns recensioner för XP: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2524

Raskesven
 
Är Myon skön att ha på huvudet även utan mittband uppe på huvudet? Tänkte om den vill halka ner pga batteripacket om man inte har mössa. Tikkan är ju väldigt smidig och liten pga avsaknad av extern batteripack - fast såklart en helt annan lägre liga. Tackar för alla tips!
 
Köpte en pannlampa som vida överträffade mina förväntningar helt nyligen. Era krav kanske är extrema, och tyvärr har jag ingen angivelse i lumen för den här lampan, men det kanske är min femte pannlampa, och några av de tidigare har varit billigare nonames, och två har varit märkeslampor.
Den här överträffade de tidigare ganska rejält.

Jag fick i själva verket en annan modell för just "mitt" varuhus verkade ha blandat ihop två snarlika modeller men det kvittar nog. Min modell hade batteripacket i nacken, på resåren och gav möjligen ett aningen hållbarare intryck.
957123-jpg.jpg


957122-jpg.jpg


Priset var 99 kr på Jula...

För den som av olika specifika skäl kommit fram till att just Petzl Myo RXP är den rätta lampan kanske kravspecen gör att detta inlägg är irrelevant, men för de som letar att lampa med stark "spotmöjighet" var lampan löjligt prisvärd.
 
Alla tips är bra tips. Jag är dock ute efter lite dagljuskänsla med lite bredare stråle. Är skönt att både se långt och samtidigt se var man sätter fötterna. Den här skulle vara drömmen men är lite overkill...

Endast 3600 kr men den har externt batteripack så det är inte samma sak:
LARGE_head-alpha_large.jpg
 
Jag har inte koll på ljusstyrka, menar mer känslan av att se både långt och nära samtidigt. Man känner sig lite enögd när man måste peka ner med huvudet för att snabbt se var man sätter fötterna.

Ja, lampan jag föreslog är bra, men dagsljuskänsla vore fel beskrivning. Hur många lumen snackar vi då?
 
OK, ljus kan ju mätas på många sätt, vet inte om lumen är det bästa i det här fallet, men det brukar väl vara det och watt som anges, och watt är ju definitivt inget bra mått om det är ljuset man tänker på och inte strömförbrukningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Ev. ny pannlampa - Petzl Myo RXP? Utrustning allmänt 1
zotter Petzl Tikka XP Pannlampa Utrustning allmänt 3
martinlif Petzl eller Silva pannlampa?? Utrustning allmänt 13
Jonas_K4_9596 Petzl TacTikka - ny pannlampa med rött filter Utrustning allmänt 5
Biomed Pannlampa uttalat bred/jämn ljusbild? Utrustning allmänt 23
erik_odal Pannlampa för riktigt kallt klimat? Utrustning allmänt 25
Tundraman Pannlampa Silva SWE-Light Utrustning allmänt 0
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
ludvig_svensk Pannlampa Utrustning allmänt 24
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
SLUGGA Pannlampa? Utrustning allmänt 22
rJohansson Bra pannlampa? Utrustning allmänt 8
CFM Stark pannlampa Utrustning allmänt 8
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa med gamla 6V batterier Utrustning allmänt 6
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
niking Ersättare till Silva L1 pannlampa Utrustning allmänt 18
alven Pannlampa för nattåkning utför Utrustning allmänt 9
Jonas.O Pannlampa? Utrustning allmänt 5
stigdaniel Fenix HP10 LED Pannlampa Utrustning allmänt 3
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
Swamprat Pannlampa för löpning Utrustning allmänt 14
owahlund Silva L1 pannlampa=Brunton L2? Utrustning allmänt 12
spajk Pannlampa? Utrustning allmänt 12
johanniska Pannlampa Utrustning allmänt 1
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Martin Fjäderlätt Pannlampa för byggarbete? Utrustning allmänt 16
Sallle Pannlampa för cykling? Utrustning allmänt 5
Tipp Pannlampa? Utrustning allmänt 13
anyweather Pannlampa? Utrustning allmänt 2
pirrepirraya Pannlampa -vilken modell? Utrustning allmänt 9
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
-Patric- Pannlampa.. UL vs. effekt (ub?) Utrustning allmänt 49
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1
avslutatmedlemskap1004 Ljusstark LED-pannlampa Utrustning allmänt 3
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
granhagen pannlampa - Lago Utrustning allmänt 0
jmlove LED PANNLAMPA? Utrustning allmänt 11
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
esc Petzl swift rl - klarar inte kyla? Utrustning allmänt 2
majkelsson Ladda petzl core via powerbank Utrustning allmänt 7
Newlin Petzl Duo 14 LED alt NAO Utrustning allmänt 6
skogason Petzl Core Utrustning allmänt 0
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
zanoii Petzl Ultra Utrustning allmänt 1
roccster Petzl E-lite, drar ur batteriet Utrustning allmänt 4
johanniska Petzl TacTikka Plus - Klarar hårt väder? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.