Hålla saker varmt när det är kallt ute

Har problem med saker som måste hållas varmt när jag är ute under vintern. Nån som har nåt bra tips på hur jag ska göra?

Det handlar om saker som allt som allt är ungefär lika stort som en störra plånbok. Jag använder det ofta det när jag är ute, nästan lika ofta som jag stannar, så det måste var hyffsat enkelt att få fram. Upplever det som för kallt i innerfickan på skaljackan, och de resterande plaggen under har inte så mycket fickor, eller så är det väldigt svårt att gräva fram under alla kläder.

Hur gör ni?

Jo, i innerfickan på skaljackan blir det kallt, ssk som det hamnar på framsidan där vinden/fartvinden tar mest. Jag skulle försöka ha vaddetnuärförnågot i en bakficka på byxorna, eller mot ryggen om du inte bär ryggsäck. Om du gör det, så blir det ju oftast grymt varmt mellan ryggsäcken och ryggen. Finns det nåt utrymme där att stoppa i?

Skaffa en lämplig påsa att ha hängande kring halsen som du sedan fiskar upp genom halslinningen...vet att många har mediciner som inte får frysa på det sättet.
Det finns ju en massa färdiga på marknaden men vill du verkligen säkra temperaturen så ska du ha den innanför allt annat och då kan en egensydd i lakansvän ed. vara skönare.
Annars kan man ha den just utanför baslagret men förtfarande innaför ett värmade lager (har man bara skal och underställ för det bli innanför undärstället ändå).

Strykarräven;403071 sa:
Jo, i innerfickan på skaljackan blir det kallt, ssk som det hamnar på framsidan där vinden/fartvinden tar mest. Jag skulle försöka ha vaddetnuärförnågot i en bakficka på byxorna, eller mot ryggen om du inte bär ryggsäck. Om du gör det, så blir det ju oftast grymt varmt mellan ryggsäcken och ryggen. Finns det nåt utrymme där att stoppa i?

Just i svanken är det normalt rätt varmt under ryggsäcken eller kläderna. Jag har t ex bra erfarenhet av att ha en vätskepåse där i en cykeltröjeficka med yttre klädlager ovanpå. Eftersom du är tjej kanske man vågar föreslå i BHn? Finns ju varma sådana plagg.

Thure

Just i svanken är det normalt rätt varmt under ryggsäcken eller kläderna. Jag har t ex bra erfarenhet av att ha en vätskepåse där i en cykeltröjeficka med yttre klädlager ovanpå.
Det var exakt detta jag tänkte på. Om man smakat vätska som varit i en vätskerygga vintertid så vet man vart värmen går (borde vara bra egentligen, för att jämna ut kroppstempen)

Kanske fickvärmare är lösningen ?
Koldrift eller bensin.
Håller många timmar, sköna att krama ibland när fingrarna stelnat till...

Ska nog testa hur det blir att sätta fast ett snöre i plånboken, hänga det runt halsen och stoppa ner den i BHn sen. Då får jag ju upp den enkelt och den kommer att ligga still och inte i vägen på nånting. För det är ju nackdelen med att ha grejerna på ryggen, blir det inte konstigt och skavigt på ryggen om ryggsäcken inte kan ligga an direkt mot ryggen.

Tänk på fukten om du kör med grejor i BH:n, en kamera kan få det väl fuktigt om du svettas, svep i såfall in den i en fryspåse.

Saker som bara behöver vara ganska varmt, t.ex sånt som går på batteri (GPS, Kompaktkamera osv) funkar bra att ha i byxfickan så att det värms mot låret. Jag brukar ha ett par softshell brallor under goretexbyxorna, dom har bra fickor.

Kol stavs varianten fungerar inte för att driva ut fukt ur kängor vid nattvila då dom slocknar av syrebrist väldigt lätt.

Ett fiffigt hjon kan visserligen trimma med kolstavrna med syregivare som salpeter som kan hålla dom vid glöd i syrefattig miljö - men steget till krut är inte långt borta så kängorna kan ha försvunnit på morgonen....

Ska man ha med några som fungerar till flera ändamål så kör man dom kemiska me saltlösning.

Provade Bhn. Funkade jättebra, visst blev det lite fuktigt, men eftersom sakerna ändå låg i en vattentät för att rädda de vid plurrning spelade det ju ingen roll. Trodde jag skulle irritera mig på det, men efter några minuter var det som bortglömt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg