Packning för Camino de Santiago de Compostela

Jag och sambon ska vandra på caminon för första gången i juli, från St Jean-pied-de-port till Burgos.
Vi håller på att planera packningen och skulle gärna vilja höra hur andra har packat, vad som fattades och vad som var onödigt att ha med.
Jag har provpackat och kom upp i 3,5 kg exklusive vatten (har ett vätskesystem som rymmer 2 liter), jag väger 56 kg.
Gissar att man behöver lämna plats för matsäck vissa dagar också.
Ni som varit iväg, dela gärna med er av era erfarenheter.
 
el camino

Hej!
Jag har skrivit ganska mycket om Caminon på detta forum i oktober 2008 - kolla det . Ligger under fråga om packning för Camino Santiago. Jag gick förra året från maj till juni. Ni kommer gå ungefär halvvägs - det är många som bara går vissa sträckor men har man möjlighet skulle jag rekommendera att gå hela vägen eftersom det blir ett gemensamt mål och det känns roligt att "vara med" till slutet. I juli är det jättevarmt och jag tror även det är väldigt mycket folk eftersom spaniorerna själva går då - men det kan nog vara väldigt roligt. Vatten fyller man på i fontäner överallt så det räcker att ha med sig en flaska som man kan fylla på. Man passerar ofta byar där man kan köpa dricka etc. Kanske idé att ha med stoooor hatt eller paraply mot hettan eftersom det ofta är ett väldigt öppet landskap och jag misstänker att juli är hett. Ta med så lite som möjligt - bara ett ombyte samt regnkläder. Man tvättar kläder varje kväll. shorts eller luftiga byxor tunn skjorta. Bra strumpor många får skoskav. Jag gick i kängor men tror ni mår bättre av ett par bra vandringsgympadojjor med bra ventilation (samt tevasandaler till ombyte)viktigt är dock med bra sulor eftersom vägen är hård. Alla använder stavar -det avlastar knäna så det är en god idé .Du behöver ej packa matsäck man äter i byarna längs vägen - det är en del av charmen.
rebake
 
Obs!

Såg att tråden ligger inne under datumet 2009-01-15. Camino de Santiago - några praktiskafrågor. där har jag skrivit svar - tror du får reda på det mesta du undrar där. Man vill ju inte veta ALLT innan....eller?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.