El Camino

Tänker vandra den franska vägen i Spanien i sommar och har en massa funderingar. Här kommer några:

1) Har en gammal Hagöfs ramryggsäck (Skarja), som jag har haft och trivts med under fjällvandringar. Behöver egentligen inte en så stor (tror den är på 60 l), men har varken tid, lust eller pengar till att införskaffa en ny just nu. Synpunkter? Någon som vet om man kan köpa nya remmar?

2) Funderar på att lösa ett tågluffarkort och ta mig dit med tåg (vill gärna åka lite miljövänligare). Någon som åkt tåg dit?

3) Sommartid rekommenderas att man har med ett liggunderlag eftersom det kan vara ganska fullt på härbärgena (om jag har fattat råden rätt). Vad skall jag välja för sort? (Måste tyvärr köpa ett nytt)

4) Apropå härbärgen - har sett olika uppgifter när jag läst reseskildringar. Några skriver om att förboka, andra att det inte går att förboka. Vad gäller?

5) Karta - köper man det på plats vid starten eller skall man försöka fixa det innan?

Tacksam för alla tips jag kan få /Margareta i tantåldern
 
Är bara ryggsäcken lätt och inte onödigt stor så fungerar den nog utan problem, ramrygsäckar har kanske inte alltid den bästa anatomin. Men om man inte lastar den alltför tungt så är det inget problem, och det blir också lite svalare.

Se verkligen till att inte bära alltför mycket!
 
Går inte att boka

Hej,

Utifrån vad jag läst så går det inte att boka plats på härbärgerna vilket gör att under sommaren (juni, juli, augusti) startar många väldigt tidigt på morgonen. Däremot hörde jag att om man vill övernatta första natten i närheten av St Jean Pied de Port så gick det tydligen att boka och det hade inte så många platser... men kolla upp det för säkerhets skull om du tänkte börja där.

Buen Camino!
//Linda
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.