camino de santiago, igen, några praktiska frågor

Funderar som många andra gör och har gjort att göra en pilgrimsvandring, jag har några frågor som jag inte har hittat några svar på när jag sökt här på forumet.


  • Ta sig dit och hem: Jag vill inte flyga av flera anledningar, finns det några vettiga alternativ? helst billiga sådana, men jag har begränsad tid så att lifta är inte ett alternativ.

  • På fötterna? Någon som gått i sandaler, själv går jag mycket med mina Teva sandaler, skulle helst vilja gå med dem. Andra synpunkter på skor och eller sandaler?
  • Pengar? Behöver man ta med sig kontanter för resan eller finns där uttagsmöjligheter under vägen så att man kan plocka ut pengar med sitt kort? Om man bor på härbärgen och äter på restauranger o barer, vad kan man räkna för ungefärlig kostnad per vecka?
  • Temperaturer? Säg att jag vandrar i april/maj, vilka temperaturer har jag att vänta mig, dvs hur varma kläder behövs?
  • Och till sist, om man är ett par som vandrar och inte är gifta, kan det orsaka några problem?
 
Bare åndelige interesser?

Ja, jeg har også forsøkt å få inn praktiske opplysninger, her på Utsidan, i mange bøker, i samtaler osv. Men det er vanskelig - eller nesten ikke noe svar å få!

Jeg skal reise til Andalusia i slutten av november, for å teste ut sakene selv, og jeg skal gå pilgrimsleden fra Sevilla til Santiago, og dersom jeg får det til, og liker det, kanskje videre. Noen som vi være med?

Du har fem spørsmål, jeg forsøker å svare nummerert etter de erfaringer jeg har og ikke minst har hentet inn!

1) Jeg bruker norsk billigfly, men ellers ville jeg brukt Interrail. Ikke så veldig billig, men om man skal være borte bare 1 måned, så kommer man både ned og tilbake på samme billett.

2) Dette har jeg spurt mange om og testet selv. Lunhags Syncro lange - eller mine Teva sandaler - på samme måte som med langtursyklingen jeg driver med, ullsokker eller noe, og Sealskinz "vanntette" sokker når det er regn. Eller barbeint! Men jeg var i tvil, og fikk endelig et faglig bra svar fra mine kontakter i Fjällsport (Gborg). Dersom føttene mine hadde det "bra" i sandaler, helt ok med sandaler. Så det er mitt valg! Vi prater om pilegrimsleder med enorme mengder som går og går, og ikke fjellstier i Norden, hvor man noen ganger bør være fjellklatrer light.

3) Det skrives om at det er rikelig med bankautomater langs ruten i Nord-Spanien, men mindre der jeg vandrer, Via De La Plata fra Sevilla. Jeg skal gå billigst mulig, og tror - kanskje - at det pr dag er nok med 100 kroner til herberge, og 100 kroner til mat. Om man kjøper maten i en "vanlig" matbutikk og lager den til selv. Og bruker sovesal hvor alle kjønn sover i samme sal.

4) Det virker som om april er starttid for de fleste, og at da er det helt "okej" vær.

5) Det virker, på meg, som om alle pilgrimer er opptatt av sin egen åndelighet, og slik jeg har lest meg til, så er det ingen som blander seg inn i hva andre har for moralske ideer. For øvrig har jeg lest at mange som møter hverandre nettopp på en pilegrimsvandring, blir engasjerte i hverandre og ender opp som par. Ja ja.

Var dette til noen hjelp? La oss gjerne ha en debatt rundt praktiske saker!

Olav
 
Camino de Santiago

Hej! Jag vandrade från St Jean Pied de Port i Frankrike (på gränsen till spanien) till Santiago (och fortsatte tre dagar till till Finisterre) på ungefär en månad i maj-Juni 2008.
Här kommer lite svar /kommentarer på dina frågor.

1. Ta sig dit och hem: Jag vill inte flyga av flera anledningar, finns det några vettiga alternativ? helst billiga sådana, men jag har begränsad tid så att lifta är inte ett alternativ.
Svar:Du borde ju kunna ta ett tåg men jag tror det blir dyrare. Jag flög Ryan Air till Dublin och sedan vidare med samma bolag till Biarritz i södra frankrike (sov på vandrarhem utanför biarritz). Därifrån en buss till Bayonne (30 minuter) där det går tåg till St Jean Pied de port. Fin tågresa bara några timmar. Sedan började jag vandra därifrån, eftersom jag började på eftermiddagen stannade jag vid ett härbärge ung 8 km upp i Pyreneerna - det sades vara fullt men det var det inte jag fick sova i tält med madrass utanför - hur bra som helst! Jättemysigt och trevligt härbärge med gemensam pilgrimsmiddag. Lite dyrt - ca 22 euro tror jag det var men det var nog med mat. Fördelen med att stanna "halvägs uppe" är en underbar utsikt och en mjukstart. Många väljer att gå hela vägen till Roncesvalles första dagen men de brukar vara ganska medtagna. Jag njöt!
FRån santiago går ryan air flyg till sverige.

2. På fötterna? Någon som gått i sandaler, själv går jag mycket med mina Teva sandaler, skulle helst vilja gå med dem. Andra synpunkter på skor och eller sandaler?
svar: Jag gick i vandrarkängor vilket gick bra de första tio dagarna, sedan blev det varmare och mina fötter svällde så jag var tvungen att ta av ett par av mina sockor. Fick då blåsor. Hade blåsorna tills jag gick "i mål". Använde tyvärr compeed - fungerar ej på långvandring för dina blåsor läker då aldrig utan bara täcks över. De som bara hade plåster, stack hål på dem vilade en dag och sedan vandrade igen - gick det bättre för. Jag hade gärna haft sandaler som ombyte. Man vill ju inte bära mer än ca 7 kg så du kan nog gå i bra vandrargympadojjor och ha med sandaler som variation -även skönt att ha på kvällen. Många som gick i gympadojjor hade benhinneinflammationer ont i knän mm. Hade inte jag - kanske pga att jag hade kängor? Ganska mycket hårda vägar, grus, asfalt, jord. Tänk på att fötterna sväller i värme - jag har vandrat massor i fjällen och mina vandrarkängor har då varit perfekta - de svällde minst en storlek ytterligare!!! Har fortfarande blå lilltånaglar från detta!!!

3. Pengar? Behöver man ta med sig kontanter för resan eller finns där uttagsmöjligheter under vägen så att man kan plocka ut pengar med sitt kort? Om man bor på härbärgen och äter på restauranger o barer, vad kan man räkna för ungefärlig kostnad per vecka?
Inga problem med kort men ha alltid ca 3 dagars kontanter med dig för alla städer har ej uttagsautomater! Titta på kartan så ser du var du kan ta ut. alla städer har automater. Men över pyreneerna (första dagen) behöver du kontanter.
Kostnad.: Jag hade en budget på 300 kronor per dag. Då kunde jag äta pilgrimsmiddag (ca 10 euro) varje dag samt köpa frukost och lunch. Hade gott om pengar tyckte jag! På många ställen kan man laga mat själv då klarar du dig på ungefär hälften. Men jag tyckte det var kul att äta middag ute - med andra pilgrimmer- god gemenskap så jag valde oftast det alternativet.
Härbergen blir billigare ju närmre Santiago du kommer. De kostar från 10 euro ner till 3 euro. Ibland donation. Albergue municipalle" är billiga oftast inte mer än 5 euro ibland donation (då ger du vad du kan) de fylls på först. Folk stressar mycket och tror att de ej ska få plats men jag var aldrig utan härbärge trots att jag oftast gick ett par timmar på eftermiddagen åxå. Annars går alla upp i ottan och stressar iväg för att vara framme vid 12-tiden. Tag med öronproppar!!!!

4. Temperaturer? Säg att jag vandrar i april/maj, vilka temperaturer har jag att vänta mig, dvs hur varma kläder behövs?
Jag vandrade i maj -juni. Det var ovanligt kallt detta året. Jag gick i vanliga byxor och ofta en fleece och regnjacka på morgonen. Kallt på natten jag hade bara sommarsovsäck och kunde ej sova ute som jag tänkt göra om det gick på vissa ställen. Fram på dagen räcker en tunn skjorta (kanske 20-25 grader) Många gick i shorts. Hatt och solglasögon behövs. Tag minimum med packning: 2-4 par strumpor, 1-2 par tunna byxor,1 par shorts, 2 luftiga tunna lätta skjortor , underkläder. sandaler. skor. bandage, skavsårsplåster. Allt går att köpa längs vägen. Ta miniflaskor med schampo. Försök ej ha mer än ca 7 kg så blir det lätt och kul att vandra. Stavar hjälper om du har knäont men de måste du betala för om du åker med Ryan air så jag valde att ta en käpp i skogen - ej lika effektivt men ok.

5.Och till sist, om man är ett par som vandrar och inte är gifta, kan det orsaka några problem?
Nej inte alls men man har inget privatliv såvida man inte tar in på privata pensionat. De kostar runt 20-30 euro har jag för mig och det kan ju vara skönt ibland. Man trträffar nog mest folk om man går själv men det är massor av folk som går i par.

Till sist: De flesta som går är pensinärer - massor med tyskar och fransmän men jag träffade ett par svenskar åxå...Träffade väldigt få som gick av religösa själ. Och det är viktigt att veta att det är massor av folk som vandrar kan vara flera 100 per dag - man är inte en ensam vandrare som man kan vara på fjället. Färre vandrar på vintern - flest i juli augusti (när spanjorerna har semester)men många redan i maj juni. Och nej jag kan ingen spanska. Gick fint ändå.
Jag hade en fantastisk vandring och träffade massor av trevligt folk - svarar gärna på fler frågor om det är något annat du undrar!!!
Lycka till!
 
Motsatt veg

Fint at det er noen med ERFARING som svarer på spørsmål i forhold til pilgrimsleder!

Og jeg har et spørsmål som opptar meg - og som Rebake kan svare på!

Dersom jeg velger å gå FRA Santiago, og MOT --- tja, Viborg? Vadstena? Nidaros? - hvordan er det, tror du?

Vandret alle "pilgrimene" og pilgrimene bare MOT Santiago (og tok flyet hjem?).

Møtte du noen/få/mange som gikk motsatt veg?
 
Vandra mot strömmen....

Endast döda fiskar flyter medströms.....
MEN....du blir ganska ensam med att gå åt "fel" håll. Jag mötte 4 stycken som gick från Santiago, två "riktiga luffare" som hade gått dit och nu var på väg hem (trevliga män men mycket mycket speciella och väldigt lite tänder och hårda fötter!) samt 2 ynglingar från England. Jag tror det är jobbigt att gå emot strömmen för alla kommer säga åt dig att du går åt fel håll och jag tror det vore påferestande.

Det blir en stor gemenskap bland de som vandrar...man möter ofta på samma människor igen -går man åt fel håll möter du ständigt nya och du möter de som är trötta och lite associala först (nära Santiago) och så småningom de som är nyfikna öppna och pigga närmare Roncesvalles. Jag tror jag skulle känna mig mycket ensam om jag gick åt "fel" håll. Ensamhet kanske du inte har problem med men ensamhet mitt bland människor kanske känns jobbigt? Det kan kanske även uppfattas som om du inte bryr dej om själva "pilgrimandet" där tanken är att man ju når santiago folk kommer nog ifrågasätta dig mycket - kanske jobbigt?

Jag mötte flera som gått från sina hem i Tyskland och Frankrike och Belgien. De hade då ofta gått flera månader redan när jag startade. De fick lite "chock" av att det plötsligt var så mycket folk . När de började gå var de ensamma i veckor och det var ganska jobbigt att hitta tältplatser/vandrarhem- lite olika beroende på varifrån de började. De som började gå vid le Puy i Frankrike sa att det var otroligt vackert - mycket kuperat och det var sällan fler än 1-5 pilgrimmer som de själva mötte på den biten. När man når St Jean Pied de port blir det massor av folk. Många klagar på att det nu är så turistiskt men jag mötte väldigt få som var riktiga pilgrimmer-de som klagade mest på andra var oftast det jag skulle kalla "rena turister" själva.

Jag njöt verkligen av min pilgrimsfärd - men för mig var den ett socialt och kulturellt äventyr +med underbar natur och spännade byar och städer. Plötsligt på en bänk i skogen kunde man se små tanter i hucklen med tandlösa leenden och förkläden, som tog igen sig i skuggan ....eller gubbar som vallade tre kor på en äng....

Detta var den franska vägen. Går man norra vägen sägs det vara färre pilgrimmer men många vanliga turister i alla byar vilket gör mat dyrare och upplevelsen kanske mindre spansk - tror jag. Men det ska vara väldigt vackert. Man kan dock gå en massa andra vägar till santiago från andra delar av spanien där det ska vara färre pilgrimmer längs vägen - om det är det man söker.
 
Bra analyse

Takk skal du ha, Rebake! Jeg søker informasjon veldig mange steder, men får den ikke! Du svarer slik jeg ønsker at noen skal svare!

"Vandra mot strömmen" er nok det mest grunnleggende i meg som person, ja ... men jeg starter helt obligatorisk, jeg starter med å vandre fra Sevilla TIL Santiago, Via de la Plata. Men derfra ... og jeg vet ikke engang om det blir noen derfra, eller om jeg kommer fram til Santiago, det er noen mil å vandre ... men en idé "må" jeg ha, og da ligger Viborg, Vadstena og Nidaros der som fristende utfordringer!

Det jeg har som hovedidé er det klimatiske. Det å vandre fra syd i Europa på vinteren, og ende opp i Norden på sommeren, eller sommeren etter(?!). Det motsatte er å start i Nidaros eller Vadstena eller Viborg tidlig å våren, og ende opp i Santiago og videre til Sevilla på vinteren, men det blir feil retning, for meg!

Store planer? Nei, føles ikke slik. Jeg har de siste ti årene være langtursyklist, og syklet blant annet de fleste veier i Sverige og Norden ellers, og som langtursyklist har jeg en meget bra regel. Når noen spør meg hvor langt jeg skal sykle, svarer jeg alltid "1 kilometer". Og når jeg er framme, etter 1 kilometer, så sykler jeg 1 kilometer til, og slik går dagene. Å vandre pilgrimsleder, da blir det vel å ta 1 dag av gangen, eller til neste matbutikk.

Jeg forsøker å få andre mennesker med på denne vandringen, men ingen svarer. Så jeg antar at det blir som med langtursykling, de aller fleste sykler alene (og de fleste langtursyklistene er fra Tyskland).

Som langtursyklist overnattet jeg 99 prosent av nettene i skogene, i Hilleberg-telt, selvsagt. Men jeg har en idé om at når man bærer bagasjen, da blir telt og slikt for tungt. Og da kunne jeg tenke meg å overnatte med sovepose og det som kalles bivysekk, et trekk til soveposen som er vanntett, slik at man sover med himmelen, eller et stort grantre, eller en hule, eller noe, som tak. Det handler om trivsel, men det handler også om økonomi i forhold til å gjennomføre vandringen. Så du noen slike folk? Eller har du noen oppfatning rundt dette? Som basis-bagasje vil jeg ha godt under 10 kilo, unntatt når jeg har fylt opp Fjällräven-sekken med mat! Som jeg eter opp så småningom ...
 
Det går nog

Hej igen! Det går säkert att övernatta i tält - eller kanske bara ett yttertält till skydd mot regn etc. så blir det lättare. Jag talade med två som tältade. En man som gått från Belgien -han tältade sig ner till Spanien - tungt -Jo förvisso. Han skickade sedan hem tältet när han kom ner till Spanien och sov på vandrarhem då. Jag önskade ofta jag haft tält och kunnat sova ute då och då. Det var för kallt i sommarsovsäcken på bara liggunderlag - låg bara ute en gång med granar som skydd - inte så hellyckat då det började regna. Jag träffade även ett ungt danskt par som gått från Nice till St Jean pied de Port de gav bort sitt billiga tält när de nådde St jean. De sov i tält men även under broar etc. Jag hörde även om en ung svensk kille som tältat hela franska vägen - men träffade honom aldrig eftersom han ej var på härbergena. Annars kan du ju cykla - då är ju bagaget inga problem -många cyklar!
 
Ström på franska leden

Jag lånar den här tråden...

Jag tänkte gå franska vägen och jag vill försöka förmedla vidare vad jag erfar med hjälp av en kamera. Är det lätt eller svårt att få tillgång till ström på härbärgena för att ladda batterier eller ska jag använda mig av AA-batterier? Stöldrisk under laddning?

/Matias
 
El på El Camino

Hej har inte kollat forumet på ett tag men såg nu ytterligare fråga. Inga problem med eltillgång på franska vägen. Ofta finns flera eluttag i varje rum. Man kan även ladda på internetcafeer eller på en bar eller så. Detta upplevde jag aldrig som ett problem. Jag fotade massor. Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.