Packlista för septembervandring

Jag saknar el!

Du har inte skrivit upp hur du ska ladda dina batterier till kameran, jag har testat en massa olika och kommit fram till att endast storleken på solcellen avgör hur mycket ström jag får. Så nu har jag köpt en dyr men som verkligen funkar.

Powerfilm solar tillverkar bärbara solpaneler både för millitärt och civilt bruk. Dessa solpaneler är extremt lätta och smidiga att ha med sig. Den minsta rymmer man i benfickan på byxorna och den största får man enkelt ned i ryggsäcken.

De vikbara solpanelerna är inplastade och fastsydda på kraftigt tyg med fästhål i hörnen, vilket möjliggör att man kan fästa dem på ryggsäcken och ladda batterierna medans man går.

Det går utmärkt att ladda sin Ipod, mobiltelefon, GPS, PSP eller bärbara DVD spelare mm. Kontakten på solpanelen ser likadan ut som cigarettändaruttaget i bilen

kolla in deras hemsida, värt ett besök, tycker jag http://www.ekokraft.se/index.php/Flexibla-solpaneler/Vikbara-solpaneler/flypage-ask.tpl.html?pop=0
 
Du har inte skrivit upp hur du ska ladda dina batterier till kameran, jag har testat en massa olika och kommit fram till att endast storleken på solcellen avgör hur mycket ström jag får. Så nu har jag köpt en dyr men som verkligen funkar.

Powerfilm solar tillverkar bärbara solpaneler både för millitärt och civilt bruk. Dessa solpaneler är extremt lätta och smidiga att ha med sig. Den minsta rymmer man i benfickan på byxorna och den största får man enkelt ned i ryggsäcken.

De vikbara solpanelerna är inplastade och fastsydda på kraftigt tyg med fästhål i hörnen, vilket möjliggör att man kan fästa dem på ryggsäcken och ladda batterierna medans man går.

Det går utmärkt att ladda sin Ipod, mobiltelefon, GPS, PSP eller bärbara DVD spelare mm. Kontakten på solpanelen ser likadan ut som cigarettändaruttaget i bilen

kolla in deras hemsida, värt ett besök, tycker jag http://www.ekokraft.se/index.php/Flexibla-solpaneler/Vikbara-solpaneler/flypage-ask.tpl.html?pop=0

Hej
Jag laddar batterierna hemma. Med fyra stycken fulladdade klarar jag gott och väl ett par tusen exponeringar så jag har inget behov av att ladda i fält under denna tur.

/David
 
Angående liggunderlad så är neoair fortfarande lättare än en downmat om man kombinerar med till exempel ett halverat ridgerest. Om man kör på large varianten har man dessutom rejält med komfort. Har inte testat detta själv än då jag precis fått mitt neoair men jag planerar att testa det i vinter.
 
Hej
Jag laddar batterierna hemma. Med fyra stycken fulladdade klarar jag gott och väl ett par tusen exponeringar så jag har inget behov av att ladda i fält under denna tur.

/David

Hur funkar batterierna om du får flera dagar med minusgrader? Det svåra med el är att förvara den i kyla, då krymper den som mycket annat.
 
Nu är det inget jätteproblem i september men fotar jag när det är riktigt kallt så brukar jag förvara batterierna så varmt som möjligt i en innerficka och sätta i ett när jag ska fota och byta plats när det behövs.

För att ytterligare spara energi så stänger jag av displayen och kollar på bilderna så lite som möjligt. Det som krämar ur mest är långa nattexponeringar, i övrigt är det inget större problem med batteritiderna för relativt korta turer upp till två veckor och i praktiken räcker ett batteri för mig i genomsnitt ca 4-7 dagar lite beroende på hur jag fotar. Jag fotograferar heller inte som en kulspruta utan försöker tänka igenom motiv, komposition, ljus och annat.
 
Hej
Jag laddar batterierna hemma. Med fyra stycken fulladdade klarar jag gott och väl ett par tusen exponeringar så jag har inget behov av att ladda i fält under denna tur.

/David

Nu är det inget jätteproblem i september men fotar jag när det är riktigt kallt så brukar jag förvara batterierna så varmt som möjligt i en innerficka och sätta i ett när jag ska fota och byta plats när det behövs.

För att ytterligare spara energi så stänger jag av displayen och kollar på bilderna så lite som möjligt. Det som krämar ur mest är långa nattexponeringar, i övrigt är det inget större problem med batteritiderna för relativt korta turer upp till två veckor och i praktiken räcker ett batteri för mig i genomsnitt ca 4-7 dagar lite beroende på hur jag fotar. Jag fotograferar heller inte som en kulspruta utan försöker tänka igenom motiv, komposition, ljus och annat.
Det låter som du är profs, jag fottar nästan på allt och kollar hela tiden vilka bilder som jag vill spara, men visst oftast ligger jag på marken och tar läckra närbilder, då väljer jag ut mina bilder.
Jag tror att mitt liv kommer bli mycket enklare med en stor men lätt solcell 250gr, för att ladda alla leksakerna, som jag inte använder hemma.
 
Det låter som du är profs, jag fottar nästan på allt och kollar hela tiden vilka bilder som jag vill spara, men visst oftast ligger jag på marken och tar läckra närbilder, då väljer jag ut mina bilder.
Jag tror att mitt liv kommer bli mycket enklare med en stor men lätt solcell 250gr, för att ladda alla leksakerna, som jag inte använder hemma.

Jag har testat solceller för några år sedan men var inte helt nöjd. Min erfarenhet är att de kräver rätt bra med sol för att ge någorlunda effekt; dvs inte riktigt vad man kan räkna med i Sarek i september då snarare mulet och grådass är mer av ett normaltillstånd. Nu har väl antagligen cellerna förbättrats men som sagt så har jag själv inget behov på de flesta turer jag gör men man märker ju själv vilken förbrukning man har och om isf behöver ladda batterierna. Rör det sig om relativt korta turer är det dock oftast billigare att skaffa ett eller två batterier extra. Du får dock gärna berätta hur de där panelerna funkar i praktiken!
 
FR delbara

regnbyxor med nätfoder i XL väger 513 g. Mina håller tätt även vid mc-åkning och det är klart positivt.
Att gå i dem fungerar väl då de har nätfoder, jag har brukat dem på några 10 dagarsturer som vind och regnbyxor med gott resultat.
Dina klättergejor verkar lika tunga som mina gamla....
Lite mycket tycker jag med....
Men is och foto kräver och jag tycker inte du skall krympa på maten men försöka dela med din partner det som inte behövs i dubletter.....
Ha en god tur!
 
regnbyxor med nätfoder i XL väger 513 g. Mina håller tätt även vid mc-åkning och det är klart positivt.
Att gå i dem fungerar väl då de har nätfoder, jag har brukat dem på några 10 dagarsturer som vind och regnbyxor med gott resultat.
Dina klättergejor verkar lika tunga som mina gamla....
Lite mycket tycker jag med....
Men is och foto kräver och jag tycker inte du skall krympa på maten men försöka dela med din partner det som inte behövs i dubletter.....
Ha en god tur!

Tack för din input! Brallor ska jag som sagt uppgradera. Jag har kollat på några olika bl a MHW cohesion, Rab Latok, Rab Bergen m.fl som alla är rätt lätta.

Klättergrejerna är det ju som det är med; visst skulle man kunna ha lättare stegjärn, men alu-järn håller dåligt vilket ger dålig ekonomi.. Yxan skulle kunna vara något lättare, men ska klara att kunna användas som t-förankring och själv skulle jag nog inte vilja hänga i ett t-ankare på nån av de allra lättaste yxorna på marknaden. I övrigt så är utrustningen anpassad till att kunna bygga en z-hiss, vilket är ett minimum för glaciär tycker jag. Visst skulle man kunna ta bort nån karbin och nån slinga men jag vill inte tumma för mycket på säkerheten heller, särskilt som vi bara kommer gå två stycken. Vi kommer nog dock att ta ett kortare rep iaf vilket sparar en del.
 
Skippa fleece

Jag har inte gått så mycket själv på hösten, men även när det har varit 4C varmt, blåst och regnat en hel dag så har jag inre frusit i min sommarutrustning, dvs lätta regnbyxor, lätta byxor och syntetlångkalsonger. Ett par bra regnbyxor borde räcka. Kanske kan du hitta några schyssta paclite på rea (Tycker dock jag klarar mig bra med mindre andande plagg av betydligt billigare slag)?

Med en så tung dunjacka tycker jag du kan skippa fleecen. Alternativt byta mot en lätt mikrofleece eller ullfrotte som förstöärkning när du går. Mycket sällan man behöver mer än så. Speciellt inte med så tung packning som du kommer att ha ;).
Vad gäller underställ vill jag också slå ett slag för Aclima brynjor. Otroligt vad bekvämt det är när man svettas.

Jag är inte någon proffsfotograf, men kanske skulle en Gorillapod kunna funka? Jag har bara kört slutartider på högst några sekunder, men då tyckte jag att ett enklare stativ funkade med lite pill. Men foto är ju ett huvudmål med turen så ta det du litar på.
 
Kort downmat + jysk?

Kanske kan du köpa en kort downmat istället och komplettera med ett kort jysk också? Det blir ju både billigare och lättare. En nackdel kan dock vara att benen kommer för långt ner jämfört med kroppen, men det borde väl gå att fixa med lite kläder under benen. Tjockt under benen gör annars väldigt lite, om ens något alls, för komforten tycker jag.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.