Packlista för 3-4dagar i Fjällen.

Hejsan.

Ska ta mina första steg i den svenska fjällvärlden nu till senvåren, sommaren och förhoppningsvis även i början utav hösten.
Planen är att ta lite mindre tripper både här och där för att känna på och lära sig miljön, hur man själv fungerar och hur utrustningen känns.

Så min fråga är nu. Vad behöver jag som en någorlunda lättpackande vandrare ha med mig upp i höglandet?
Ni som tar lite kortare vandringsturer ibland. Kan inte ni skriva en lite lista?


Och en liten till fråga. Hur stor ryggsäck vet ni kan behövas till en sån här tripp?

Jag har nyligen köpt en "Golite Peak" på 38L ( Medium Storlek) som jag tänkt ha till weekend resor ut i Europa. Men vore ju trevligt om den även skulle funka för vandring i fjällen.

Övriga prylar jag har är:
Terra Nova Laser Competition tält.
PHD Minim 400 Sovsäck.
Therm-a-rest Neo Air (Regular).
Litet enmanns Primus kök.

Tror ni jag kan få det här att funka med en 38 Liters säck?


Tack på förhand för alla svaren! ;)
 
En av grunderna är respekt för väder och vind. De flesta bergsområde kan bjuda på alla årstiderna i tät följd. Inte ens sommarsäsongen är helt säker. Snöstorm i Juli är ingen enstaka händelse.
Den som kan sin utrustning och dess begränsningar kan ha mycket trevligt i bergen, bäst är att träna hemmom i förlåtande skogen först.
Huvudproblemet med små ryggsäckar är att matpaketet fyller och väger.
Förstärkningsplagg och sovutrustning kan man inte lämna hemma.
Efter decennier av packningar har jag fortfarande svårt att vid tälttur komma under 50 l, men det är klart att fotoväskan fyller så utan den vore kanske ca 45 l möjligt för ego.
Börjar du nytt, lätt och kompakt kanske 38 räcker för dig? Till stugtur räcker det utmärkt.
go tur
 
38 liter är perfekt för en stugtur, när det enda man har med sig är sovsäckslakarn, kläder och lite mat. Har själv en Osprey Kestrel 38.

För både korta och längre tältturer brukar jag använda en Fjällräven Kajka 75 liter. Kanonryggsäck som man inte blir trött i ryggen av även om den är packad med 25 kg.
 
Jag har packat för 5 dagar under tarp och min 44-liters-säck var såhär full. (knappt 12 kg, inkl verktyg och slang till enhjulingen, sovsäck på 1.3 kilo, downmat 7 ;) )

P7260153.JPG


Dvs: jag skulle lätt kunnat bytt min enkla tarp och mygnät mot ett smäckert tält och det skulle fått plats ändå.

Så det är klart det går!
Överväg bara hur mycket du ska ta med av allt och hur mycket plats du vill lämna till mat!

Edit: Och det verkar dom du har lagt pengar på att köpa vad som överenstämmer med vad utsidejuntan tycker om ;) Men lätta fina grejer!

Edit2: Ang faktisk packlista.
Jag skulle nog plocka med ungefär följande saker på 3-4 dagar ute.
liggunderlag, sommarsovsäck, tält, köks-prylar, 2 x spork, 2 par boxers, Houdini Liquid rock byxor, 2 par tunna sockar, 1 par smidiga typ trailrunningskor (om man inte hemskt gärna vill ha kängor), en tjockare underställströja som sitter lite mer ledigt, buff, funktions-tshirt, packlitejacka, regnbyxor solglasögon, och kasnke tom ett paraply och fiskespö. ;)

Påsen med kläder kommer inte bli stor, i princip en av törjorna, ett par boxers och ett par sockar, samt regnkläderna givetvis.
Sen är det klart man ska ha en massa småplock också, typ myggmedel och kniv.

Men det är helt enkelt att testa, har du alla prylar + ryggsäcken så är det ju bara att klämma ner det i botten och se hur mycket plats som finns kvar. För det är i princip prylarna du har räknat upp som tar plats, bortsett från maten, som väl blir en halv icakasse för 3 dagar på en höft sådär.
 
Senast ändrad:
Övriga prylar jag har är:
Terra Nova Laser Competition tält.
PHD Minim 400 Sovsäck.
Therm-a-rest Neo Air (Regular).
Litet enmanns Primus kök.
;)

Mycket lätta och kompakta prylar det där. Lycklig du som köpt sådana toppprylar till första turen. Jag tror din säck räcker bra, men du måste prova att packa allt. Om det inte får plats fundera om det finns något klumpigt du kan skippa. Den största frågan är hur skrymmande din mat blir. Frystorkat tar liten plats, men är dyrt och inte så gott.

Posta hela packlistan så kan vi ju diskutera resten av prylarna sen.
 
Min packlista från en vårtur i Vålådalen

Här kommer min dåligt formaterade packningslista från Vålådalsturen förra året (2,5 dagar). Vi tältade i skogsterräng, men vandrade även strax ovan trädgränsen. Hade jag tältat ovan trädgränsen hade jag tagit ett annat tält och spänt det utanpå säcken i en sidoficka. All annan utrustning skulle ha funkat bra även på kalfjället.

Min ryggsäck rymmer ca 36L och var väl på gränsen, men jag hade också med en del saker som tog mycket plats. Termobyxorna kunde t ex antagligen ha skippats. Speciellt med ett varmare dubbelväggstält som trådskaparen har. Bivyn behövs inte heller. Mitt stativ till kameran är klumpigt och mindre stativ finns. Min sovsäck är inte heller så kompakt, och ej heller av sådan kvalitet, som en PHD Minim tror jag. Viktigt för att få plats med allt i säcken är att man komprimerar sovsäcken. Jag hade en speciell torrsäck med ventil för det. Något som måste läggas till är en liten gasbehållare (Jag använde vedkök med esbits som reserv.).

Min mat var också ganska skrymmande (all mat finns ej med på listan ser jag. Jag hade en del paket nudlar också.).

Backpack 452
Gossamer Gear Murmur 224 1 224
0 0
Decathlon compressible drysack 160 1 160
Sea-To-Summit Ultra-Sil Daypack 68 1 68
Sleeping & Shelter 1640
SMD Gatewood cape 350 1 350
0 0
MEC Merlin -3 down sleeping bag 780 1 780
Equinox breathable bivy 150 1 150
GG Torsolite 100 1 100
NeoAir Small 260 1 260
0

Kitchen 430
Bushbuddy standard 180 1 180
Nylon stuffsack 10 1 10
Mini Cheese grater 17 1 17
Light my fire spork 10 1 10
Firesteel 40 1 40
Matches 20 1 20
MSR Titan Kettle with lid 129 1 129
Foldable Kuksa (Kåsa) 24 1 24
Pot cozy
Clothes 2180
Bridgedale trekking socks 75 1 75
Gator Wet socks 74 1 74
Smartwool merino Gloves 73 1 73
Swedish army Ullfrotte Balaclava 80 1 80
ITAB Packaway rainjacket 300 1 300
Klättermusen Liv down sweater 340 1 340
Löplabbet polyester long johns 100 1 100
Ullfrotté sweater 272 1 272
Golite Reed rainpants 150 1 150
SilNylon mitts 6 1 6
ITAB Synthetic Walking briefs 75 2 150
Stadium insulated synthetic full-zip pants 560 1 560
Various 1272
Canon Powershot S90 camera 200 1 200
Olympus camera waist pouch 53 1 53
Extra Canon battery 19 1 19
Spare SD card 5 1 5
Cheap plastic Lightweight tripod 500 1 500
First aid kit 84 1 84
Repair kit 55 1 55
Hygiene kit 85 1 85
Mosquito headnet 20 1 20
Ear plugs

No name LED-torch 50 1 50
0
Knife Classic Mora 89 1 89
Silva compass 28 1 28
Map 84 1 84
Worn clothes 1728
Montane Litespeed velo 120 1 x 120
REI Sahara shirt 175 1 x 175
"Aclima Merino ""chainmail"" (Brynje)" 120 1 x 120
ITAB Taslan Jokk Trousers 300 1 x 300
Inov-8 Roclite 315 500 1 x 500
Bridgedale trekking socks 83 1 x 83
Decathlon trekking poles 430 1 x 430
ITAB Bamboo walking briefs 85 1 85
"Food, Water & Fuel" 2610
Empty Festis plastic bottle 32 1 32
Birch bark 20 1 20
Esbits 50 1 50
Oatmeal mix 270 1 270
Varma koppen Äpple 30 2 60
Blueberry soup powder 100 1 100
Chocolate 200 1 200
Coffee 34 1 34
Fruity Couscous breakfast mix 140 1 140
Knorr Spaghetteria 170 1 170

Couscous 200 1 200
Salami 100 1 100
Chocolate Ritter sport 100 1 100
OLW nutmix 300 1 300
Homemade Runekakor 250 1 250
Parmesan Cheese 5 1 5
Milk powder 33 1 33
Spice kit 46 1 46
Water 500 1 500

TOTAL 10312
 
Hmmm... lite av mina tankar bara: :)

- Sovkomforten får du inte trappa ner på! Utan sömn - ingenting. Men det verkar ju redan fixat. Nice! Ett par raggsockor att ha på sig i sovsäcken har nog ingen dött av o.s.v....
- Real Turmat är godast. Eftersom den innehåller 100% mat och 0% tillsatser. Näst efter hemma-torkat i ugn förstås, det är ju allra bäst.
- Regnkläder är din livförsäkring! Jobbigt att släpa på men när de behövs så behövs de desto mer!
- 2 dl tvättmedel väger betydligt mindre än en bunt T-shirt:ar.
- Hemmagjort väger ofta nästan ingenting, typ käka ut en gammal jordnötssmörsburk och ha en simpuff till kudde. m.m. m.m.
(idén snodd från www.andersj.se --> Packa lätt --> Väga och jämföra).

Hoppas du får det bra på turen och lycka till! :)
 
Hmmm... lite av mina tankar bara: :)

- Sovkomforten får du inte trappa ner på! Utan sömn - ingenting. Men det verkar ju redan fixat. Nice! Ett par raggsockor att ha på sig i sovsäcken har nog ingen dött av o.s.v....
- Real Turmat är godast. Eftersom den innehåller 100% mat och 0% tillsatser. Näst efter hemma-torkat i ugn förstås, det är ju allra bäst.
- Regnkläder är din livförsäkring! Jobbigt att släpa på men när de behövs så behövs de desto mer!
- 2 dl tvättmedel väger betydligt mindre än en bunt T-shirt:ar.
- Hemmagjort väger ofta nästan ingenting, typ käka ut en gammal jordnötssmörsburk och ha en simpuff till kudde. m.m. m.m.
(idén snodd från www.andersj.se --> Packa lätt --> Väga och jämföra).

Hoppas du får det bra på turen och lycka till! :)

Men...
- Man har nog redan sockar med sig på turen...
- Real Turmat kostar SEXTINIO SPÄNN STYCK!
- Jag har hört att man inte ska använda onödigt mycket diskmedel i fjällbäckarna pga känsligt ekosystem, du rekommenderar tvättmedel? Och 2 dl? På 4 dagar?
 
Det är väl inte bara frächa lätta prylar som kostar, så gör käket oxså. Vill du minska matkostnaderna ute och själv bestämma menyn så rekommenderas hemmatorkat.
Dina minimala och lätta prylar gör att ego tror du kan få ner din lilla packning i 38 lite om än lite topptungt i början. Tunna yllesockar till sovsäcken sparar på sovsäckstvättarna och höjer sovkomforten.
go tur
 
jag har gått mellan Staloluokta och Kvikkjokk med en 31l ryggsäck.
tre nätter,mat kvar.Akto-tält samt Foppatofflor i packningen.Det gick alldeles utmärkt.
 
Diskmedel/Tvättmedel

Behövs EJ på 3-4 dagar, det hade jag lämnat hemma. Måste du tvätta, går det bra med tvålen eller schampot, om du bär med dig sådant, själv har jag bara tvål med mig på mina expeditioner...

Diska funkar med kallt vatten, men underlättar vid varmt, diskmedel har jag aldrig haft med ute i fält! Det gäller även Tvättmedel.
 
Citat:
Ursprungligen postat av Fjällbrud
Hmmm... lite av mina tankar bara:

- Sovkomforten får du inte trappa ner på! Utan sömn - ingenting. Men det verkar ju redan fixat. Nice! Ett par raggsockor att ha på sig i sovsäcken har nog ingen dött av o.s.v....
- Real Turmat är godast. Eftersom den innehåller 100% mat och 0% tillsatser. Näst efter hemma-torkat i ugn förstås, det är ju allra bäst.
- Regnkläder är din livförsäkring! Jobbigt att släpa på men när de behövs så behövs de desto mer!
- 2 dl tvättmedel väger betydligt mindre än en bunt T-shirt:ar.
- Hemmagjort väger ofta nästan ingenting, typ käka ut en gammal jordnötssmörsburk och ha en simpuff till kudde. m.m. m.m.
(idén snodd från www.andersj.se --> Packa lätt --> Väga och jämföra).

Hoppas du får det bra på turen och lycka till!

Men...
- Man har nog redan sockar med sig på turen...
- Real Turmat kostar SEXTINIO SPÄNN STYCK!
- Jag har hört att man inte ska använda onödigt mycket diskmedel i fjällbäckarna pga känsligt ekosystem, du rekommenderar tvättmedel? Och 2 dl? På 4 dagar?

- Ja, det är klart man har sockar! Jag bara menade att man aldrig ska tveka att ta dem med sig.

- Jovars, Real Turmat är bäst. Och dyrast. Det är ju därför som det är bäst att torka eget! Godare och billigare!

- Nej, ojdå, jag läste slarvigt, tänkte mig en 14-dagarstur när jag skrev om tvättmedlet. Ops! Och jaa, det är inget man bör slänga om kring sig till höger och vänster. Håller med dig. Y3 är ett vettigt tvättmedel, löser sig i kallvatten så man behöver inte så mycket av det.

Var nog lite otydlig, ber om ursäkt, och hoppas du förstår bättre vad jag menar nu. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.