Kommentera Justsafe packlista

Här kommer årets lista, Jag vill ha många synpunkter!!!
Jag har packat men planet går ju i morgon så jag hinner ju gräva i ryggan och plocka bort (hinner inte åka och köpa).
Kom gärna med tips på utrustning som kan bytas på nästa års budget.
Helst vill jag att inläggen är konstruktiva. Som tex, vad som motiverar att lägga ned 2000 kr på en ny jacka i stället för 399 kr

Så börja posta, jag har 24 h på mig innan bussen går mot ARN.
 

Bilagor

  • Fjällvandring 2008.zip
    38.2 KB · Visningar: 789
ser bra ut, hur lång tid har du packat för? Var ska du gå förresten, mitt plan går från ARN till Kiruna på Måndag, sedan buss mot Abisko.
 
Nu vet jag att det inte är dessa kommentarer du vill ha men jag ger dom ändå ;)

Det jag framförallt reagerar på i din packning är hur pass medveten och hur mycket pengar du ändå verkar ha lagt ut på din utrustning. Samtidigt som du har en del grejer som är (Jätte) tunga.

Du har ju exempelvis ett Laser Competition tält, en bra sovsäck, en strippad ryggsäck och en tandborste som är lättad 3g.

Men samtidigt (exempelvis) ett par sandaler på 253g, ett regnställ på 932g, en värmetröja m/90 på 450g, ett par m/90 byxor på 1098g och ett par kängor på 2277g.

Nu är ju allt detta kläder och jag brukar inte ha som vana att kommentera andras klädval eftersom detta är högst personliga grejer, men ändå....

Dina sandaler förutsätter jag att de är lägerskor. Mina flip-flop väger 140g (-113g).

Regnställ m/90 är ett jättebra regnställ. Det vet jag som gammal militär. Men det är jättetungt.
Mitt regnställ, som inte är jätte UL, består av packaway jacka och ett par half-zip gore-tex byxor 595g (-337g).

Värmetröja m/90 är jätteskön och otroligt varm. Så varm så jag i princip aldrig kan använda den. Men är också onödigt tung. En ullfrotté tröja gissar jag väger ca 300g (-150g).

Byxor m/90 1098g. Även här fruktansvärt tunga och torkar något långsammare än ett par helsyntet byxor. Kör själv med T&P Traveller 450g, inkl hemmagjort skärp (-648g).

Kängor 2277g. Dessa är kanske jättebra för dig och du vill kanske absolut inte göra dig av med dessa. Mina Haglöfs Track väger 1400g (-877g)

Som sagt. Ingen kritik utan bara kommentarer. Men om man jämför våra utrustningar så hade du kunnat komma ned ytterligare ca 2100g. Utan att tulla på det som jag är van vid sedan det militära.

//Peter
 
Nu vet jag att det inte är dessa kommentarer du vill ha men jag ger dom ändå ;)

Det jag framförallt reagerar på i din packning är hur pass medveten och hur mycket pengar du ändå verkar ha lagt ut på din utrustning. Samtidigt som du har en del grejer som är (Jätte) tunga.

Du har ju exempelvis ett Laser Competition tält, en bra sovsäck, en strippad ryggsäck och en tandborste som är lättad 3g.

Men samtidigt (exempelvis) ett par sandaler på 253g, ett regnställ på 932g, en värmetröja m/90 på 450g, ett par m/90 byxor på 1098g och ett par kängor på 2277g.

Nu är ju allt detta kläder och jag brukar inte ha som vana att kommentera andras klädval eftersom detta är högst personliga grejer, men ändå....

Dina sandaler förutsätter jag att de är lägerskor. Mina flip-flop väger 140g (-113g).

Regnställ m/90 är ett jättebra regnställ. Det vet jag som gammal militär. Men det är jättetungt.
Mitt regnställ, som inte är jätte UL, består av packaway jacka och ett par half-zip gore-tex byxor 595g (-337g).

Värmetröja m/90 är jätteskön och otroligt varm. Så varm så jag i princip aldrig kan använda den. Men är också onödigt tung. En ullfrotté tröja gissar jag väger ca 300g (-150g).

Byxor m/90 1098g. Även här fruktansvärt tunga och torkar något långsammare än ett par helsyntet byxor. Kör själv med T&P Traveller 450g, inkl hemmagjort skärp (-648g).

Kängor 2277g. Dessa är kanske jättebra för dig och du vill kanske absolut inte göra dig av med dessa. Mina Haglöfs Track väger 1400g (-877g)

Som sagt. Ingen kritik utan bara kommentarer. Men om man jämför våra utrustningar så hade du kunnat komma ned ytterligare ca 2100g. Utan att tulla på det som jag är van vid sedan det militära.

//Peter

Bra! Konstruktivt!
Du har helt rätt (så när som på det första, det var exakt detta jag ville höra) kängorna byter jag ej för allt smör i småland men resten är på G.
Jag har prioriterat de tre stora först där efter det som med liten ekonomisk insatts kunnat byta. Det blev kök, tält o sovsäck i år en minskning med ca 5,5 kg då är ju hela tältet på 3,9 kg med.

Ps Tandborsten var jag bara tvungen att borra i, för att reta en kompis sambo Ds
Ps2 Finns det lättare "sandaler", jag fixar bara inte tråden mellan tårna på flipflopparna?Ds2
 
Jag kör själv Win Vista och är inte tappad bakom en vagn. Kör WinZip 11.1 Pro och får "does not appear to be a valid archive". Att öppna en zip-fil med Excel har jag aldrig hört talas om (och det gick inte heller). Någon idé? Är det Vista som är sådär underbart igen..?
 
Fungerar med frugans Dator/vista

Jag kör själv Win Vista och är inte tappad bakom en vagn. Kör WinZip 11.1 Pro och får "does not appear to be a valid archive". Att öppna en zip-fil med Excel har jag aldrig hört talas om (och det gick inte heller). Någon idé? Är det Vista som är sådär underbart igen..?

Provade med frugans dator som har vista, sparade ner filen och öppnade med Windows/ OK
 
Jag kör själv Win Vista och är inte tappad bakom en vagn. Kör WinZip 11.1 Pro och får "does not appear to be a valid archive". Att öppna en zip-fil med Excel har jag aldrig hört talas om (och det gick inte heller). Någon idé? Är det Vista som är sådär underbart igen..?

Kör XP, får samma felmeddelande. Winrar klarar inte heller av filen...
 
Värmetröja m/90 är jätteskön och otroligt varm. Så varm så jag i princip aldrig kan använda den. Men är också onödigt tung. En ullfrotté tröja gissar jag väger ca 300g (-150g).


//Peter

Tröja 90 är en ullfrottetröja.
Du kanske tänker på deras underställ?

En microfleece väger cirka 250g.


Uffe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.