Packa tält smart?

Har ett HB akton 1 manna.

Min Väsk är en fjällräven kajka 75l.

Funderar på att packa tältet utan pinnar i toppen och pinnarna i dom stora sidfickorna.

Det borde bli tämligen bra eller tycker ni att Jah ska packa tältet utan pinnar i den nedre delen av väskan istället?
Har iofs sovsäcken m.m där nere.

Toppen kanske är bästa.
 
På olika ställen

Jag brukar packa innertältet inne i säcken, långt ner eftersom detta behöver jag bara när jag ska sova.

Yttertältet som jag tar ned sist av allt packar jag läggtillgängligt och som det bör även avskilt från övrig packning eftersom det brukar vara blött av regn eller kondens. Tältpinnarna i sidoficka, lättåtkomligt.

Är det sämre väder slår jag upp yttertältet vid längre rast för att kunna laga mat under och hålla mig varmare och torrare.

Vid soligt väder brukar jag passa på att torka yttertältet (ibland också innertältet om det är behövligt).
 
Tunga saker längst upp och närmast ryggen är grundregeln. Du har ett HB Akto och där hänger inner- och yttertält ihop, varför det inte finns någon som helst anledning att ta isär dem vid packningen.
Jag packar mina tält högt upp närmast ryggen, vilket gör tältet lättillgängligt även om man vill slå upp det som väderskydd på lunchpausen. Själv packar jag stängerna i tältet så de skyddas maximalt för slag samt risk att tappa dem.
Beroende på hur mycket jag har i ryggsäcken, brukar jag förvara tältet stående i huvudsäcken närmast ryggen eller på tvären under locket. Är tältet fuktigt har jag det på tvären under locket då huvudsäcken skyddas från fukt mha snölåset. Även kök och dagens mat är tunga saker som skall vara lätttillgängliga på dagen och med fördel packas högt i säcken.
Längst ner i ryggsäcken brukar jag packa sovsäck, ombyteskläder mm som jag inte behöver ha tillgång till under dagen.
 
Nja det där låter som gamla läror som inte stämmer överens med dagens verklighet. Det enda jag har som egentligen är tungt är maten om jag ska vara ute flera dagar men under vinterhalvåret väger min sovsäck 1,8 kg medan tältet 1,25 kg, köket 0,5 kg, gasen 0,45 kg, luftmadrassen 0,7 kg. Småsaker som pannlampa, strumpor och extra kläder mm hamnar i sidofacken. Sovsäcken får ligga i bottenfickan på min Helsport Langåsen, maten och 2 liter vatten på topp och i övrigt blandar jag friskt och ryggan sitter alltid bra.
 
Det där med råd blir oftast så gör jag utan hänsyn till vad TS frågar och har för grejor.
Brukar du tältet på lunchrasten ha det högt och lätt tillgängligt.
Blir det bra torkväder nyttja tillfället.
Med mitt Akto har jag det under locket, Stängerna inne i säcken på sidan, Pinnpåsen ovan tältet. Lunchuppsättning ger skyl och ev torkning.
Andra tält kan bättre bäras på andra sätt.
go tur
 
Med den ryggsäcken (som jag själv använt) är det väl inget problem att ha hela tältet inklusive tältstänger i huvudfacket och ändå få plats med allt annat? Jag fick plats med ett HB Nammatj, som väger 3 kg och tar mer packvolym än Akto (som väger ca 1,7 kg). Utöver gott om utrymme går ju ryggsäcken enkelt att öppna upp i sidled, så det spelar inte så stor roll vart du har det. Det är enkelt att rota fram hur som helst.
 
Förstår inte varför man ska ha tältet i ryggsäcken, jag har mitt under locket men över snölåset. Tältet är ju det första jag ska ha på kvällen och det sista jag river på morgonen, verkar dumt att börja gräva i ryggan när regnet öser ned.
 
Samma här. Har haft liggunderlag och tält under locket. Då får man fram tältet så det ligger bakom nacken och tyngdpunkten blir bättre. Det drar också mindre så att man slipper hålla emot vid sidvind jämfört med att ha liggunderlaget på ryggsäckens baksida.
 
Enhetligt o snyggt.

Som svar till er två sista. Det är för att slippa ha massa saker utanpå ryggan som kan fastna i andra föremål, träd etc. Oavsett om det ösregnar elr ej så blir inte resten av packningen blöt om du gör på rätt sätt. E ju inte så att man står med öppen ryggsäck o sen packar ner tältet. + Det ser enhetligt och snyggt ut när man kommer gående med enbart en ryggsäck utan hängande och dinglande. (Extra plus, ljudet minskar och risken för att sabba ett naturmöte minskar, samt höjer ljudkänsligheten hos bäraren.)
Högt upp, under snölåset centrerar mot korsryggen, bästa ergonomiska lösningen. Sedan packar man mat o dagens utr. runt tältet. Vad det gäller pinnar och stänger så brukar jag förvara dem långt ifrån tältduken då riskrn för vävbrott ökar om man packar allt i en bunte/samma säck. Stänger o pinnar i stångpåsen långt ut på sidan i ryggan eller i kängrupungen o tältet i stora påsen med dubbla spännband så man kan komprimera ut all luft. Go tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
behedwin Packa i avlånga påsar, rör? Utrustning allmänt 15
guhj Packa böcker och gymkläder i ryggsäck? Utrustning allmänt 11
Damberg Packa i vakumpåsar? Utrustning allmänt 7
pajaflow Packa för flera olika saker Utrustning allmänt 1
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
Jossefin Hur packa armétält i lådda? Utrustning allmänt 13
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
Shas Tält Utrustning allmänt 29
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
nicko_ Gasollykta i tält Utrustning allmänt 15
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Foehammer117 Bo vintertid i tält utanför univerisitetet??? Utrustning allmänt 23
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
cyrX Packning av tält Utrustning allmänt 11
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
Raskesven Tält i blåsväder Utrustning allmänt 17
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9
Kvarnträsk Tält-/vadarskor? Utrustning allmänt 31
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3
luktafotogen Bra bärbar radio med smart laddning? Utrustning allmänt 27
greendanger Smart & Billigt Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.