Packa i vakumpåsar?

För mkt tid?

Finns vattentäta packpåsar med backventil. Samma princip fast anpassat till ryggsäckar och lite hårdare handhavande.
 
Funkar fint, har jag använt mycket. -En till extrakläder och en till sovsäcken. Visst är det smidigare med rullöppning o backventil, men de är i regel onödigt kraftiga och tunga för vandring. Per
 
Det som bär mig emot med vacuumpåsar är att OM det blir ett litet hål suger det in eventuell fukt genom det. Jag håller mig till vanliga drybags till sovsäck och ombyteskläder.

/Ulf
 
Det som bär mig emot med vacuumpåsar är att OM det blir ett litet hål suger det in eventuell fukt genom det.

Jag har funderat på det också, men tror inte det är nåt problem i praktiken, jag har i alla fall aldrig upplevt nåt sånt under flera års flitigt användande. Men för säkerhets skull brukar jag dra några kraftiga gummiband runt påsarna efter att jag komprimerat dom.

På sistone har jag testat SeaToSummits sil-påsar också - de är lika lätta (lättare?) och tillräckligt enkla att komprimera även utan backventil. Däremot är jag lite tveksam til slitstyrkan, jag har fått ett par småhål som jag nog inte hade fått med vakumpåsarna.

Per
 
Tål att slitas.

Köp begagnade eller få avlagda galonbyxor (Ex.v Abeko's i barnstl).Klipp av benen, vräng de utochin, samla ihop nederdelen och slå en knut runt. Vräng och samla íhop ovanför den tidigare knuten och gör en till. I överkant syr du dit en rem med med ett fixlock (hona och hane i varsin ända). Klart!

Mina väger 70-80 gram.


peter
 
Biltema

Även Biltema har dessa påsar, eller ja, liknande påsar kanske.
Säljs i tvåpack och i storlekarna 60x80 cm eller 80x110 cm.

Art.Nr. 28-416 & 28-417
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.