Hur packa armétält i lådda?

Var för ett tag sedan på hajk med vår scoutgrupp och sov i armétält med kamin av äldre modell. Fick värdefulla tips här på Utsidan hur vi skulle sätta upp tältet och allt gick finfint. Tills vi skulle packa ned allt i trälåddan... Fick INTE plats. Hur får man ner kamin + skorstensdelar + tältspik + träpinnar i lådan?

MVH Josefin
 
Ingen lätt fråga att svara på såhär "utantill". Möjligen finns det beskrivet nåntsstan där man kan surfa, finns visst nån svensk hobbymilitärsite.

Troligen kommer en massa gamla lumpare tycka att det är kul att svara hur man gör alldeles rätt på deras sätt i alla fall...:)

Jag kommer knappt ihåg själv (utan svamlar glatt på ändå), men en fördel vore kanske om du kan beskriva vilken kaminmodell ni har samt om det är ett tält för 20 eller 12 man?

Det finns kaminer som är i plåt som är lite formpressad och har en "cyklon" i nedre delen, och kaminer som är av svetsad stålplåt och där det är en tunn plåtlucka upptill och tvärsnittet (i horisontalplanet) är mer eller mindre ovalt samtidigt som kaminen är mindre nedtill än upptill. Ja, du kanske förstår ifall det är en sån du har...
 
Mezzner; sa:
Ingen lätt fråga att svara på såhär "utantill". Möjligen finns det beskrivet nåntsstan där man kan surfa, finns visst nån svensk hobbymilitärsite.

Såja, inte skämmas över att man ibland tittar in på
http://www.soldfforum.tk/ ;)

Där finns det nog kunskap om tältpackande så det räcker! (Själv har jag lyckats förtränga allt sånt där materialhandhavande, nästan...)
 
Låd-metodik

Jag hade för mig att det var rätt gott om plats i de där lådorna, men jag kanske missminner mig. Jag antar att ni listat ut att kaminrören ska träs in i varandra vid packning? Annars blir det trångt... För att spinna vidare på kamin-teorin, så tror jag att lådorna byggdes för någon äldre typ av kamin och lirar dåligt med nyare kamintyper. Därför är det svårt att packa optimalt med modern kamin, originalkaminen från farfars tid var mer rörformad men de nya är mer bulkiga. Ska kaminen verkligen packas i lådan, förresten? Jag undrar om man inte hade den bredvid. Jag har iaf sett en separat låda för nyare kaminer (trivia: på militärspråk heter det "tältspis" och inget annat :)

Jag vill också minnas att tältspikarna kunde sättas längs med en av lådans långsidor i ett sorts rack. Finns det ett dylikt rack i er låda?

Annars får ni väl göra som generationer av lumpare gjort före er: pula ner grejerna, svär, stampa på locket och konstatera att fanskapet ändå ska upp på ett lastbilsflak och att det är hyfsat nära till regementet... :)
 
Armétält

Heter 34,20 och 12 om vi räknar runda (nästan) tält.
Måtten avser kubikmeter och är till för att kvartermästaren skall kunna dimensionera rätt mängd halm, till tältens botten, samt ved till dess kaminer.
För att veta om kamin och rör går ner i lådan måste man veta modell på kamin och mått på lådan då det fanns ett par olika.

Go tur

Johan K
 
Kaminmått...

Vet ej exakt vad modellen på tält heter. Tältspisen är rektangulär med rundade hörn. ca 35-40 cm X 20-25.
Locket är som en skål när man ska packa ihop tältspisen (observera den nya terminologin:) och när man eldar så är den som en "bubbla" ovanpå. Denna vippar man ju för att få in ved. Nån som fattar?!

Har ej måttet på låddan men ska ta reda på det.

Ja, det fanns som en liten krok på sidan av lådan. Är det det som kallas rack? Vad används detta till?

Skorstensdelarna gick att trä i varandra. Kruxet blev den tjocka delen längst ned på skorstenen.

Jag vill också tro att det är omöjligt men enligt uppgift från säker källa SKA det gå. Men kändes som tetris med skumma klossar.

MVH Josefin
 
Det är lurigt det där. Ibland när man packade de där lådorna gick det hur bra som helst och det verkade nästan som man skulle kunna få ner ett tält till medans det ibland sket sig totalt och man fick ta halva patrullen till att hoppa på locket medans den andra halvan försökte få igen låset. Hur det gick berodde kanske på hur mycket mat och sömn man fått dagen innan och hur gärna man ville ta sig hem till logementet :)

Det viktigaste är väll kanske hur man viker tältduken så att man får den så liten som möjligt. Det rätta sättet är att lägga ut tältet på marken så att det liksom ligger på sidan. Sedas viker man duken dubbel så att den blir en trekant med hålet för kaminröret i ena spetsen, man viker på detta sätt tills tältet blir ungefär lika bred som öppningen. När detta gjorts rullar man tältet från kaminrörsöppningen och neråt. Sedan är det bara resten av packningen kvar.

Har ni upptäckt att kaminröret går att stoppa i kaminen? Det sparar lite plats.

Det är bara att plocka och omarangera till det funkar.
 
Re: Re: Armétält

-Patric-; sa:
johankse; sa:
Heter 34,20 och 12 om vi räknar runda (nästan) tält.

Go tur

Johan K

vi hade 8-tält... å Keron förstås, men vi hade grupptält 8?

Samma här fast inga keron utan knäppetält istället :).
Men någon låda tror jag inte fanns till 8. 12 tält användes ibland för staberna men sattes alltid upp och togs ner av *någon annan*.

Någon annan borde alltså veta...

//J
 
Måste ta foto

Ska ta ett foto på delarna och låddan så kanske det klarnar. Kaminen ska ned i lådan men INTE själva duken för den är ju skitstor.

Vad är ett knäppetält? Ett knäppt tält eller ett tält som går att knäppa?

Josefin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.