På jakt efter tält för jungfrufärden.

Hej

Ska fjällvanda för första gången i år och har inget tält, heller ingen att låna av.
Söker ett 2-mannatält där en storpudel kan klämma in sig också =)

Har fastnat för Coleman Rigel X2, för att det väger så lite, men håller det? I övrigt finns det ju hur många tält som helst, så det är svårt för en nybörjare att veta vart man ska börja i tältträsket =)

Tältet ska alltså inte väga för mycket, max 3 kilo, helst mindre
Prisklas: vi kan tänka oss runt 2000 kronor.
Vi är båda normalbyggda, ska användas i fjällen och i skogen, vår/sommar/höst mest sommar...

Men eftersom hunden ska med, är det bäst med 3manna då? (Planer finns ju på att skaffa en till hund senare i år)

Tacksam för svar.
 
3-manna

Eftersom ni ska ha med er en hund skulle jag nog satsa på ett 3-mannatält. Jag har i och för sig aldrig sovit med en hund i tältet men ett 2-mannatält är oftast inte mer än ett 2-mannatält; det brukar inte rymmas mycket mer än 2 man + packning i absiderna.

Jag vet inte om du menar att hunden ska sova inne i tältet eller i en av absiderna men om ni har packning i en absid och den andra absiden öppen för eventuell matlagning så kan det bli problem med att rymma hunden.

Vad man ska satsa på som förstatält är alltid svårt att svara på. När jag började var ekonomin allt annat än god så jag satsade på ett tält som gick lös på ca: tusenlappen. Det var i och för sig snart 20 år sedan, men det räknades som ett lågpristält. Det är fortfarande det enda tält jag har och det har varit med om alla möjliga äventyr och står fortfarande pall.

Vad jag menar är att man ska inte alltid låta lura sig av att ett tält är billigt, det kan vara bra i alla fall och om man är osäker på om man tycker om att fjällvandra så kanske man inte ska lägga ner alltför mycket pengar på tältet.

Vad som är viktigt är att tältet har ett bra regnskydd samt att man inte ska sätta upp innertältet först innan man sätter upp yttertältet (innertältet blir så himskans blött när det regnar). I mitt tycke är tunneltälten bäst eftersom man då har två absider men nackdelen är att dom väger lite mer.

Angående de modeller du räknar upp vet jag inte men det viktigaste är som sagt var att det håller tätt från regn.

Lycka till i all fall!
 
Hej, kul att få svar! =)

Vi hade tänkt att ha hunden inne i tältet...
Det här tältet är tänkt att hålla i många år.. Det står att Eureka, Moonshadow duo, (www.northstar.se) är rymlig och passar perfekt för mycket långa personer eller de med husdjur och de som vill ha hela packningen inne i tältet. Innertältet är 271cm långt.

Nu har ju jag ingen aning om hur pass bra det håller tätt för regnt eller hur man monterar det...

Och som du säger vill vi inte lägga hur mycket pengar som helst på all utrustning inför första fjällvandringen. Vi kanske inte ens gillar det... men ett tält behövs ju alltid ändå., sen kan man alltid byta upp sig.
 
Hej,
Du kan hitta info om tältet på Eurekas hemsida. http://www.eurekaeurope.com/en/tents.php?group=2&product=6
Tydligen ska man först sätta upp innertältet och sedan yttertältet. Själv tycker jag inte det verkar så praktiskt, men det finns ju många som använder sådana tält, även om jag tror de flesta i vårt land använder tält där man spänner upp ytter- och innertält samtidigt, eller först yttertält, sedan innertält.
Tältet är ju ganska rymligt. Jag har aldrig vandrat med hund men skulle föreställa mig att det vore mer praktiskt med en större absid, s.k. GT. Men de tälten tenderar att bli något tyngre och dyrare.
/ Bertil
 
Parametrar

Hur stort ett innertält upplevs, beror till största delen på storleken på de som skall sova där...
För att veta hurpass stort tält man behöver första gången måste man pröva.

Vi samlade ihop pryttlarna i vardagsrummet på golvet och trängde ihop oss. Det blev till ett 3p Fjälltält med dubbla absider och 3,6 kg. Yttertältet kunde resas först och det behövdes för det regnade i 14 dagar.
Det finns kvar men nuvarande tunneltält är offeciellt ett 2p och vi rymms båda sommartid och vintertid rymms en. Det väger mindre än hälften. Allt reses i ett drag. Vi har havt lånehud med i oss i det senare, snäll hund och det gick bra, alla fick plats.

Mitt råd blir börja i vardagsrummet, mät och anteckna, därefter kataloger samt nätet och så här års slutligen tältutställningar, pröva.
Lågt pris tenderar att göra tältet en smula tyngre. Det viktigaste är inte grejorna utan att de används!

//J
 
Hur stort ett innertält upplevs, beror till största delen på storleken på de som skall sova där...
För att veta hurpass stort tält man behöver första gången måste man pröva.

Vi samlade ihop pryttlarna i vardagsrummet på golvet och trängde ihop oss. Det blev till ett 3p Fjälltält med dubbla absider och 3,6 kg. Yttertältet kunde resas först och det behövdes för det regnade i 14 dagar.
Det finns kvar men nuvarande tunneltält är offeciellt ett 2p och vi rymms båda sommartid och vintertid rymms en. Det väger mindre än hälften. Allt reses i ett drag. Vi har havt lånehud med i oss i det senare, snäll hund och det gick bra, alla fick plats.

Mitt råd blir börja i vardagsrummet, mät och anteckna, därefter kataloger samt nätet och så här års slutligen tältutställningar, pröva.
Lågt pris tenderar att göra tältet en smula tyngre. Det viktigaste är inte grejorna utan att de används!

Kan bara hålla med: testa i den mån det går. Om ni köper hem ett tält, slå upp det inomhus första gången (använd stolsben etc istf pinnar, annars blir det så tråkiga märken i parketten ;)) och se hur ni trivs. Då kan ni lämna tillbaks det ifall det känns fel.

Glöm inte att titta på måtten snarare än antalet personer som det anses passa för. Ibland är ett 3-personerstält 160 cm i den ände huvudena är och smalnar av mot fotänden; i andra fall är de 180 cm breda hela vägen. Det gör skillnad. Dessutom påverkas den användbara golvytan av takhöjden, ett tält som sluttar mot fotänden upplevs som mindre än ett som har rakt tak (jfr Nallo och Keron, om vi (som vanligt) har Hilleberg som en slags referenspunkt).

Ett undantag mot seobservers sista punkt är dock att enkelväggstält ofta är både lättare och billigare. Men dessa kräver nog en relativt erfaren tältkonsument eftersom man ofta tvingas köpa på måfå via cottage-företag i USA. Om jag hade köpte ett tvåpersonerstält idag så hade jag tittat på ett Six Moon Designs Lunar Duo eller på ett Tarptent Double Rainbow.
 
Finns Lunar Duo eller Double Rainbow att köpa i Sverige? Tyckte att dom var väldigt intressanta...

Hunden är smidig och tar liten plats, ingen bjässe det handlar om utan en 20kilos pudel... =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.