Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg

Hej! Jag och en kompis tänkte att vi skulle cykla till Göteborg i sommar från Stockholm. Vi är inte vana cyklare utan cyklar bara till och från jobb/skola som vardags motion. Vi undrar om nån kan hjälpa oss att berätta om det är något speciellt vi behöver till cyklarna, hur långt vi troligtvis kan cykla per dag. Tack på förhand hälsningar Joanna
 
Skall ni campa?

Sverigeleden bör ni kunna utnyttja. Hur långt man kan cykla per dag beror på hur mycket packning man har på cykeln sadeln och motivationen mm. Det går att cykla 50 mil på en dag dvs hela sträckan med fördelaktig vind.

Thure
 
En vän till mig cyklade 65mil på en dag(dygn) så det är klart är man "cyklist" så klarar man det på en dag!
Men ta Vättern Runt (30mil) det klarar dom flesta så jag skulle säga ta 2dar på er i alla fall!
Men träna lite långturer innan så ni vänjer er att sitta länge på cykeln använd gärna racercykeln med bockstyre så ni kan byta körställning(grepp) ofta!
Lycka till!

/Janne
 
Ta det med ro och upplev en massa istället för att flå på. Med "god-standard-packning (tält, sovsäckar, kök, mat och extrakläder)" är 10 mil/dag ett riktmärke. Man kanske stannar vid ett smultronställe en dag och har medvind och nedförsbacke nästa.
Jag brukar sällan träna inför cykelsemestern utan sånt får man under resans gång och cyklar ni till vardags så är det inget att oroa sig för.

Det är upplevelsen som räknas - inte milen.

God tur
Anders
 
Senast ändrad:
Givetvis kan man flänga och sova med STF och plastkort. Andra alternativet är ju att stanna och lära känna sitt land. Allt beror ju på vad man vill uppnå. Men med lite träning så är 10-15 mil om dagen inte ouppnåbart. Blåser det motvind och är 1/2 uppför kan det bli jobbigt utan regn. Så lämplig lätt utrustning, cyklar som passar och nya kedjor samt raka, runda och välpumpade hjul rekommenderas.
//J
 
Ta det lugnt...

Jag och min sambo cyklade från Sthlm till Falkenberg för några år sedan, hon var då ganska otränad och hade inte ens egen cykel... hon lånade en av mig, trots något fel storlek på cykeln så gick det bra.

Det blev en resa som vi ofta drömmer oss tillbaka till och funderar på att göra om. Dagsetapperna var mellan 8-15mil långa och det var dagsform, väder och sevärdheter som bestämde tempot. Vi hade 1,5 vilodag som vi förlade i Gränna med en liten turisttur ut till Visingsö. Göta kanal, ett stopp i Vadstena och en sväng runt Omberg hann vi med också... otroligt fin cykelväg, rekommenderas!

Instämmer i att ni nog inte behöver träna något särskilt inför om ni har normalkondis, det kan däremot vara lite jobbigt för baken om man är ovan, men det problemet har ni ju även om ni skall träna inför resan... så den smällen kan ni ju lika gäran ta när ni åker.

Vi hade en cykelvagn för all packningen, vi bodde i tält där det passade ibland på camping och ibland vid någon sjö eller annan lämplig plats som vi passerade...

6-7 dagar har jag för mig att tog det för oss... att cykla ovana/otränade på 2 dagar är bara att glömma, då kommer ni bara att skada er...

Thomas
 
Hej! Jag och en kompis tänkte att vi skulle cykla till Göteborg i sommar från Stockholm. Vi är inte vana cyklare utan cyklar bara till och från jobb/skola som vardags motion. Vi undrar om nån kan hjälpa oss att berätta om det är något speciellt vi behöver till cyklarna, hur långt vi troligtvis kan cykla per dag. Tack på förhand hälsningar Joanna

Tänker ni tälta eller ta in på vandrarhem? Det påverkar ju vad ni måste ha med er samt packvikten. Oavsett så kan det faktiskt vara värt att investera i ett par cykelbyxor. Det är inte dumt att ha en vindtät väst alt. tunnare jacka. Någon form av cykelväska/-or lär ni behöva.

I övrigt tycker jag att många har kommit med bra råd. Ta det lugnt, lite drygt 10 mil/dag låter väl bra :)

Lycka till!

Mvh /Joel
 
Tycker då ni cyklar regelbundet till å från jobb/skola att ni inte är ovana cyklister :)
Sen om jag förstod er fråga rätt var hur långt kan man cykla på en dag eller fort kan man på cykel ta sig till GBG
Förstår att om man anstränger sig kan det ta hur lång tid som helst men det var väl inte ert syfte eller?

/Janne
 
Tack så jättemycket för alla svar. Nu har jag lite mer koll iaf. Vi hade väl tänkt att tälta för de mesta. Sverige leden verkar jättebra. Vi har begränsad tid men vi tror vi hinner. Vi får väl cykla iväg och se hur långt vi kommer. Om de finns nå fler bra tips att få så skirv mer! Hälsningar Joanna
 
Det är viss skillnad på med och motvind

och förhärskande vindriktning är ofta sydvästlig. Så varför inte kolla prognoser och överväg att cykla åt andra hållet.

Thure
 
En extra innerslang är ett bra tips, det är inte alltid man vill/kan laga en punka på plats. Lättare att bara byta slang och sen ta reparationen på kvällen när man har mer lugn och ro och vatten för att kolla exakt var hålet är. Bra cykelpump givetvis och lite andra verktyg som passar cyklarna (t.ex. sexkantsmycklar i rätt dimensioner). Kolla vad era cyklar har för skruvar och muttrar och se till att ni har verktyg att dra åt dem, de kan skramla loss.

Om ni inte har vattentäta cykelväskor är det också ett bra tips att lägga alla grejer i extra plastpåsar inne i väskorna, så slipper ni få allt dyngsurt. Håller med om max 10 mil per dag om ni vill njuta lite också, kanske unna er ett dopp i nån sjö, nåt litet besök på intressant plats osv. Blir i mitt tycke mycket roligare (och skonsammare för kroppen) än att bara vräka på.

Cykelbyxor är värda sitt pris, skit i töntfaktorn - det är det värt. Och jag lovar, när man kommer där svettig och trött och vill ha en energigivande fika nånstans så bryr man sig inte längre om utseendet. Man ser iallafall iögonfallande ut i det läget, cykelbyxor eller ej. Finns ju dessutom såna som ser ut som shorts, men med cykelblöja i.

Och - ha det så kul!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.