Optimus 200 P

Jag fick en Optimus 200 P i present här om dagen.
Vissa problem uppstod:
- Läckage från tanken
- Det röda reglaget fungerade inte när strumpan hade tänt ordentligt.
- Hur släcker man lampan normalt? Förmodligen med det röda reglaget som inte fungerade!
- Vet någon om det finns någon nu levande person som kan denna lampa. Och som ev. skulle kunna serva den?

Vänligen Sören Holmström
 
Det finns en firma i Stockholm som heter Fogas (tel. 08-702 90 29) som säkert har nya packningar till din lampa.
Den röda ratten manövrerar en rensnål till munstycket och används inte till att släcka lampan med. Den kan även användas till viss effektreglering.
Jag släcker min genom att släppa ut trycket i tanken

/Rickard
 
skicka tillbaka

min morbror jobbar på optimus...
det är han som har utvecklat nova...
han säger att dom brukar ersätta det mesta som är fel... du kan ju kontakta optimus...
 
Som ägare till en dylik lykta kanske jag kan hjälpa till med några tips (som jag till största delen fått från alla kunniga människor i dessa utmärkta forum.. stort tack till alla!).

- Som "Ritron" skrev så är det röda reglaget en rensnål och inte ett reglage för effekt/avstängning. Det finns (fanns?) ett utmärkt tillbehörspaket till lyktan att köpa på överskottslagret för 50 kr. I detta ingår 10 glödstrumpor, tratt, filter, diverse reservdelar, extra lyktglas och fyra instruktionsbroschyrer för lampan.

Var läcker tanken? Då det inte finns någon avstängningsventil så kan fotogenet i tanken expandera vid värme och tränga upp genom förgasaren och rinna ned längs lampan. Detta händer om tanken är full och lampan står i exempelvis ett solbelyst fönster. Man kan lätt få intrycket att det läcker från tankens undersida eftersom "läckaget" från förgasaren är så litet. Detta händer också om du låter lampan stå med trycket uppumpat. Problemet avhjälps genom att antingen tömma lyktan på fotogen eller att ha påfyllningsventilen något uppskruvad.

Mvh

Fredrik
 
Har läst alla inlägg vad gäller stormlyktor. Ringde därefter runt till ÖB och på ÖB i Karlskrona fick dom den 3/2-2002 in ett 20 tal Optimus 200 som var i fint skick ! Vidare rundringning gav att ÖB i färjestaden på Öland faktisk har dom där reservdelskit:en som flera av Er pratar om, för 50 spänn. Liksom någon skrev tidigare så får man be om det då dom inte har det i butiken !
Nu återstår att se om jag får igång den lampan jag köpte i söndags!
/Melker
 
Jag äger själv en Optimus 930 och råkade krossa glaset och ramlade in i detta forum på jakt efter ett nytt. Har ni nåt tips på var man hittar nya glas (ca 10 cm höga-buktiga)
Tack!
 
Glas till Optimus 930

Tyvärr finns inte längre lyktglas till Optimus 930 (i dess buktande form). Med mycket tur kan du hitta begagnade.

Lyktglas till Optimus 1200, som är raka, kan möjligen passa.

Vänligen kontakta FOGAS 08-702 90 29. De kan säkert hjälpa dig!

Med vänlig hälsning!

Andreas Müller, Optimus Int. AB
 
tack ska ni ha

för fråga och alla svar, detta löser nog mina strump problem med optimus 200P från ÖB åxå.

Hoppas det finns såna dära reservkitt kvar.
 
Optimus 1200/200

Som en del av er vet så har jag blivit biten av friluftsköks-bacillen. För ett tag sedan lovade jag mig själv att inte gå in i lamp-träsket också. Men så dök den upp, en fin Optimus 1200 för en billig peng.

Men det är en del saker som jag inte førstår fullt ut vad det gäller handhavande. Jag har tänt lyktan ett par ggr nu men har gjort av med 3 glødstrumpor redan. Strumpan har hållt för 3 tändningar sen kommer det sotfläckar på glødstrumpan som tillslut gör att strumpan är förbrukad. Visst ska en glödstrumpa hålla längre än så..? Förvärmningen är viktig begriper jag. Kan min höga glødstrumpåtgång bero på dålig förvärmning? Att jag inte kört lampan på max med tillräckligt tryck..? Ær det ”full fart” som gäller eller kan man reglera ljusstyrkan med ratten..?

Sen har vi reglerratten…Ska den vara stängd när den står rakt upp (kl12)..? Min är inte stängd kl 12. Lite osäker när den stänger helt, men vrider jag den medurs så tittar rensnålen upp vid kl 15, därefter fortsätter jag till kl 22 varpå det tar stopp och bränsletillförseln är (garanterat?) stängd. När jag tänder lyktan vrider jag den moturs ett varv så långt det går, till kl 07 där det tar stopp. Jag har skruvat isär førgasarröret ner till den horisontella spindeln i tro om at det skulle gå att reset:a rensnålen men såg att man bara kunde justera den i höjdled. Kan man göra några inställningar/justeringar vad det gäller reglerratt och spindel..?

Jag använder mig av Lysfotogen från ØB (se bild). Förvärmer ibalnd med snabbtändaren och ibland med Tenol i förvärmningskoppen. Misstänker att det är bäst att förvärma med Tenol..? Den där ”snabbtändaren” sotar mer (?).
 

Bilagor

  • Optimus 1200.jpg
    Optimus 1200.jpg
    27 KB · Visningar: 2,838
  • IMG_1611.jpg
    IMG_1611.jpg
    45.8 KB · Visningar: 2,829
Glödstrumpan

När du satt på glödstrumpan på lyktan ska du tända eld på själva strumpan med en tändsticka/tändare och låta strumpan brinna ut tills den slocknar... se till att all garn i strumpan har brunnit.

Nu ska glödstrumpan vara släckt.

Och först nu kan du pumpa upp tryck i lampan och tända lyktan...

P.S.
Är inte glödstrumpe lampor mer anpassade för bensin eller sprit?

Lycka till

Mvh troswe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
absalon.1 Optimus 200 samt 930 Kök och brännare 3
1145 Optimus 200 P Kök och brännare 14
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.