Optimus 111 - vilket bränsle?

Hej!

Jag har kommit över ett gammalt optimus 111 men är osäker på vilka bränslen som lämpar sig för min brännare... och var man kan få tag på dem.

Bild på just min brännare, naken, finns nedan:
http://i.imgur.com/GsIo6A5.jpg

Ps.
Ber om ursäkt för den antagligen rätt vanliga frågan, men jag har bara tillgång till mobilen och har haft svårt att hitta entydig information.
 
Den funkar på diesel också. Knepet att elda diesel är att förvärma som med fotogen men sen låta köket "starta upp" långsamt och så ökar man "gaspådraget" vartefter den blir genomvarm. Går snabbt och diesel är både billigt och har högre värmevärde än fotogen. :)
 
Utrikes med dålig 75-82 oktanig bensin har det fungerat även om bensin generellt kräver mer försiktighet och kunskap.
 
Tack för alla råd :)
Jag börjar med lysfotogen och t-röd, det har jag hemma.
Diesel var ett intressant budgetalt, vanlig personbilsdiesel alltså?

Angående bensin så har jag förstått det som så att de tidiga optimus 111 (som min?) var tänkta att köras på fotogen eller bensin. Och den efterföljande modellen 111B var tänkt att främst köras på bensin. Stämmer det?
 
Jag kör på vanlig personbilsdiesel och förvärmar köket med diesel också. Jag har fyllt förvärmningsskålen med en bit fläta som används som luckpackning till kaminer och pannor och börjar med att pumpa upp lite tryck, låter brännaren svämma över så dieseln rinner ner i skålen och fyller den till knappt hälften, fjuttar på veken, väntar tills det nästan är utbrunnet och öppnar kranen försiktigt. Öppnar man för mycket i början så hinner inte dieseln förgasas utan då lågbrinner och sotar köket rejält så då minskar man lite och låter det bli genomvarmt och öppnar mer och mer tills det brinner som det ska. Fingertoppskänsla men ingen raketforskning alltså.
 
Teknikern: Tack för förtydligandet, det låter fullt genomförbart. Men jag börjar med fotogen och t-röd för att göra det enkelt för mig. Håller just nu på att friska upp pumplädret med lite olja, lyckas inte få tryck i tanken.

Thureb: jag hittade den där tråden innan jag startade den här men kände mig ändå osäker på vad jag borde använda. Ska kika i den igen nu när jag vet lite mer :)
 
Innan du skaffar nyckel, häll en slurk diesel-fotogen-whatewer i pumpröret och tryck soppan genom bottenventilen medelst pumpen. Mitt fick inte heller upp flåset så jag fyllde en skvätt diesel i pumpröret, satte tillbaks pumpen och tröck igenom soppan med lite fart och sen funkade den och har gjort så sen dess.

Jag har ju skruvat på det mesta i mitt 56-åriga liv och då blir det ju en vana att hitta genvägarna a´la "går det så går det". :)
 
I stället för T-röd

I vintras provade jag att starta upp mitt kök med Esbit-tabletter. Det fungerade bra.
Esbit-tabletterna hade jag köpt på Clas Olsson.

Svante
 
Bra ide med esbit canoe! Sådana har jag alltid liggande till min gamla ångmaskin.

Teknikern och seobserver: Nu hann jag kila förbi Naturkompaniet och köpa nytt pumpläder innan jag såg era tips om ventilen, återkommer när jag hunnit testa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Fontana Optimus Hiker 111 a-b-c Kök och brännare 12
Vandrare Reparera Optimus 111 Kök och brännare 3
Nyttförsök Optimus Hiker 111 Kök och brännare 16
lesko T-gul til Optimus 111 ??? Kök och brännare 2
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.