Tack - nu är vi inne på sakfrågan .Frågan är i sig irrelevant . Mozafars studie var ju en unik studie där han i princip testade kontaminerade plantor. Man skulle lika gärna kunna säga att kodynga innehåller B12 vilket som sagt inte är någon nyhet. Och om människan en gång i tiden fick i sig nog B12 genom vegetabilier är också en ointressant fråga då veganism är en 1900-talsuppfinning.
Studien var från 1994 och om det hade vart en trovärdig studie skulle den väl ha återskapats och utretts många gånger sedan dess. Trots att det var 18 år sedan denna "breakthrough" uppdagades så säger läroböckerna fortfarande annorlunda.
Det är farligt att sticka ut näsan och påstå att det är möjligt att leva veganskt utan att tillföra ämnen en sån kost inte kan tillhandahålla. Folk dör av övertro på suspekta studier som forskare fabricerat i jakten på berömdhet.
Svaret är enkelt. Nej . det går inte att leva ett liv enbart av vad skogen kan ge i form av vegetabilier .
Att försöka sig på något sådant skulle vara förödande.
http://www.beyondveg.com/billings-t/comp-anat/comp-anat-7d.shtml
Och jag sa faktiskt trevlig helg.
Och den är visst relevant, om trådens titel är "Överleva på vilda växter".
Svaret på delfrågan om hur man då på lång sikt klarar B12-tillförseln är enkelt och vi är perfekt överens - åtminstone om det handlar om mer än något halvår (ungefär så länge räcker kroppens B12-depåer).
Mozafars studie ändrar inget i den saken - med de halter B12 han redovisar går det inte att sätta i sig tillräckligt av "växtgröten" för att fylla dagsbehovet. Vad jag fattar (men jag kan ha fel) var det heller inte han själv, som stod för överdrifterna i tolkningen av sina fynd.
Slutsatserna om att detta varit "människans ursprungsföda" är ju dessutom helt befängda - jordbruk, för att inte tala om planerad gödsling, är sena företeelser i människans historia.
Texten du länkar till är tyvärr lika onödigt manipulativ som de du kritiserar, när den blandar korrekta fakta med irrelevanta argument om B12-förluster i dagens långtransporterade och -processade föda, moderna odlingssätt, lagstiftning, parasitrisker etc. De har ju inget med frågan om människans ursprungliga mathållning att göra.
Lustigheterna om att veganer som accepterar naturgödselodlad mat inte är riktiga veganer är om möjligt ännu mer onödiga i sammanhanget.
Trevlig helg själv!