Survivorman - ny serie på Discovery Channel

har sett programmet en gång, han var ensam och fick bära hela kamerapaketet själv. men flera gånger per dag såg man honom från en helikopter.
 
Nja, Survivorman är snarare mindre extrem än han grylls.

Lugnare tempo, mer ”riktig” överlevnad. Inget ätande av maskar och galna hopp från klippkanter.

Värt att titta på.
 
såg några avsnitt på discovery ivåras tror jag, från malta då. rätt ok, även om det förstås är ganska arrangerat, och han ändrar scenariot ibland när det blir för svårt. inget fel i det såklart, vore ju vrickat om han fick men för livet från en tv-inspelning.. dock gillar jag Ray Mears mycket mer, det är en trevlig farbror det.

OT / Ett annat program på discovery (gått i Sverige?) är "I should have been dead" , eller liknande titel. Där kan man verkligen häpna över hur extremt korkade beteenden som ledde till kris-situationerna, så dumt att man nästan tycker de förtjänade sitt öde. Man blir lite sugen på att packa en spade, konserv, godispåse och några liter vatten i bilen efter det programmet hehe.. Utifall att..
 
Jasså mindre extremt!
Ska hursomelst bli spännande att se.

Jo det där "Jag borde varit död" gick förut, men inte längre tror jag. Också väldigt underhållande!
 
Survivorman är bra mycket bättre än Bear Grylls i varje fall. Lugnare tempo och lite, lite mer seriöst. Bear Grylls står jag inte ut med. Varför springer, studsar och rullar han för... hela tiden. Min 7-åriga dotter kallar honom för tönten...
/Tjo
H
 
Fyfan vilken jävla smörja!
Ursäkta språket men jag kan inte behärska mig.

Hela grejen med att "vara sitt eget filmcrew" tar ju upp 75% av tiden som borde läggas på överlevnad. Han har vadå, 4-5 kameror och stativ som han släpar på? Varför (om man nu måste vara sitt eget kameracrew) inte bara ha en kamera. Skippa alla konstiga vinklar och snabbspolningar och kör med en kamera istället.

Nåväl.
Vidare skjuter han bort krut i patronerna (som han ska skydda sig mot isbjörnan med) för att starta eld. En expert på överlevnad borde ju istället köra friktionstekniken med trä, men icke - här skjuter vi bort all ammo. Visst, om det är det enda man har, men nu verkar det funnits andra möjligheter.

Jag tycker att allt bara verkar så korkat upplagt.

Dessutom så påstår han att det är 31 minusgrader samtidigt som han inte använder vantar och det inte ryker ur munnen - hallå?
Jag minns att pajkastningen på Ray Mears bl.a.. byggde på detta men det här är ju samma sak. Dessutom verkar det som han hela tiden "återvänder till igloon" och "återvänder till isflaken för att jaga" - men hur ska han hinna 50 km på de fyra resterande dagarna om han står i timmar och väntar på säl vid en vak?

Vidare orienterade han sig inte förrens dag 3 (och då hade han tagit sig inom synhåll från skotern han utgick ifrån) - det är väl en tumregel som första sak att göra.
Och ständigt detta ätande av rått kött.

Och i slutet så "råkar" han träffa en säljägare som erbjuder skjuts tillbaka till byn som han inom sju dagar ska nå.

Allt detta med inslag av prat om isbjörn och dess farlighet stup i kvarten.

Jag förstår inte hur man kan tycka att detta är bra. Bear Grylls är iallfall god underhållning, om än lite histrionisk. Vad är egentligen bra med Survivorman i era ögon? Förutom hans lugna beteende?


Skönt att få skriva av sig. :)
 
Det är bara tv...

Jag fnissar högt när jag läser ditt "Fyfan vilken jävla smörja"-inlägg Kristofer.
Men jag håller samtidigt med dig om det mesta. Jag har nog inte sett just det avsnitt du refererar till men jag känner igen storyn från andra avsnitt. Det blir lite samma story fast i olika miljöer. Sova kasst första natten, göra upp eld andra eller tredje dagen osv. Klaga på att det är varmt, kallt, blött eller torrt. Du kommer bli upprörd fler gånger om du fortsätter titta. Det blir lättare om man ser det som underhållning om ett ämne som man är intresserad av. Men jag tycker ändå det är bättre underhållning än den studsande tönten... jag fattar inte varför har så j-a bråttom... Programmet kanske är kortare...
/H
 
Jag fnissar högt när jag läser ditt "Fyfan vilken jävla smörja"-inlägg Kristofer.
Men jag håller samtidigt med dig om det mesta. Jag har nog inte sett just det avsnitt du refererar till men jag känner igen storyn från andra avsnitt. Det blir lite samma story fast i olika miljöer. Sova kasst första natten, göra upp eld andra eller tredje dagen osv. Klaga på att det är varmt, kallt, blött eller torrt. Du kommer bli upprörd fler gånger om du fortsätter titta. Det blir lättare om man ser det som underhållning om ett ämne som man är intresserad av. Men jag tycker ändå det är bättre underhållning än den studsande tönten... jag fattar inte varför har så j-a bråttom... Programmet kanske är kortare...
/H

Alltså det värsta med detta proigram var ju att det inte innehöll något intressant. Man fick inte veta speciellt mycket om överlevnad ärligt talat. Bear Grylls må vara på sitt speciella sätt, men där händer det iallafall nånting och det är mycket information om olika (konstiga) överlevnadstekniker samt information om lokalbefolkning för 1000 år sedan i aktuellt område o.s.v. Det har bra underhållningsfaktor. Stackars Survivorman. :(
 
Fyfan vilken jävla smörja!

Om jag reagerade så inför tv-program så skulle jag nog inte se på tv längre. Man fick ju se fin natur i alla fall. :)

Men det som störde mig mest var att han erkände att han inte hade gjort en igloo förut. Kanske är han överlevnadsexpert, men inte i arktiska förhållanden i så fall. I jämförelse med "fjanten" Bear Grylls så var det ytterst lite information om överlevnad. Jag tycker han kunde ha skippat arktis, för att överleva där kräver så mycket att det skulle behövts en inuit som expert.

Jag ger honom en chans till i mindre extrem miljö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Sanningen om Survivorman Överlevnad 0
JohnnyL Serie: I shoulden`t be alive Överlevnad 3
Elmfeldt Kanal 5:s serie Överlevnad 3
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.