Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vill man ha bra färsk info så går det att slå en signal till lotsstationen i aktuellt område. Kan inte områdena utöver landsort. Men har själv ringt landsort lotsstation och de var mycket trevliga och gav besked om möjligheten till paddling runt Öja/Nynäshamn. Lätt att ta sig till Ankarudden med bil samt parkera om detta område lockar. Gissar även att det är ganska ont om paddlare där under vintern då det utöver isläge kan erbjuda förhållandevis hög sjö.
Man ska nog tänka lite på att inte kontakta dem i onödan så de inte känner att det är besvärligt med alla paddlare som ringer.
Det finns öppet vatten utanför Oxelösund. Sjösättning vid restaurang Sailor Fiskehamnen/Femöre. Mycket is innanför öarna så man bör vara mycket van för att ge sig ut på Bråviken. En varning för att vindvridningar snabbt kan flytta is så det kan bli svårt att komma tillbaka om man inte har koll!
Erik, det där med vindvridningar är superförrädiskt, jag vet. Höll på att blir fast mitt i en farled för ett par år sen för att det hade drivit in is dit jag hade tänkt mig. Och Finlandsbåtarna hade sin tidtabell. Fick en tankeställare den gången...
funkade utmärkt igår.
man idag var det is. för kallt å för vindstilla inatt.
men lite mer vind å lite fartyg så bör det ordna till sej igen så småningom
Hej Måns,
gissar att du söker ytterskärgård men jag vill ändå slå ett slag för den salta sidan av den "innersta skärgården". Gjorde en uppfriskande tur i söndags och så här års och med rådande kyla är det faktiskt ett riktigt äventyr att göra de stadsnära vattnen.
Hej igen,
insåg att bifogad länk till turbeskrivning var felaktig, här kommer en justerad. I söndags hade vi turen att bjudas på minst sagt blandade/exotiska förhållanden. Men du lär nog också hitta en lagom mix av is och vatten. Sen är det bara upp til fantasin att hitta spännande vägar