nytt tält - laser?

På min senaste vandring i Schweiz och Italien började mitt Akto på allvar bekänna färg (tältet har följt mig i drygt 11 år och lite drygt 300 nätter). Den svaga punkten är de fyra hörnpinnarna som formar tältet, De är av glasfiber (tror jag) och sitter fast i tyghylsor i bägge ändar. Dessa har nu börjat gå upp i sömmen. Det gäller två sådanan fästen; jag har nödtorftigt lagat dem med vävgtejp. Dock har en av hylsorna sedermera lossnat från yttertältet, varigenom jag förlorat kontakten mellan inner- och yttertält.
Det har jag också åtgjort genom ett elastiskt snöre som i ena ändan fäster i innertältet, i den andra går runt den aktuella pinnen. Det fungerar, men uppsättningen och sträckningen av tältet är lite bökiga (jag sov 10 nätter i tältet), så även nedpackningen.

Andra ålderdomstecken är att det börjar gå hål lite varstans, som jag förstås lappat med vävtejp.

Nu börjar jag, trots att jag, 67 år gammal, rimligen är i slutet av mitt vandringsliv, lura på att köpa ett nytt tält. Det ska givetvis vara lättare, och ett rimligt alternativ verkar Terra Nova Laser vara, c:a 7 hg lättare (mitt Akto är den gamla typen, före 2002). Det finns flera varianter, men jag väljer nog den billigaste och robustaste.
Priset ligger på 220 pund eller så, ett nytt Akto skulle väl kosta 5.000 SEK (det gamla kostade cirka 3.500)

Då är jag nyfiken på andras erfarenheter. Jag har mött deltagare i The TGO Challenge, som verkade nöjda. De hade varit med om hårda vindar och 10 cm snö i maj. När jag kikar på måtten verkar tältet faktiskt rymligare än Akto, både i sovutrymmet och i absiden. Det är viktigt för mig att kunna laga mat i absiden.

Hur är det med ventilation och kondens? Mitt gamla Akto har ventiler nedtill på yttertältet - dessa har jag nästan alltid helt öppna, toppventilen saknas däremot.

Om pinnarna har jag hört att de är skit; dessa är jag beredd att byta mot Hillebergs V-pinnar, som klarar det mesta, ja, t o m campingplatser (där man ofta får slå hårt med sten för att få ned pinnarna).

En värdefull detalj på campingplatser är reflexer som gamla AKto saknar. Hur är det med Laser?
 
Reflexer ja

det har åtminstone mitt Laser Competition. Min erfarenhet från användning är ytterst begränsad än så länge.

Man bör köpa till en extrabotten/footprint då ordinrie botten är mycket tunn samt använda den extra tygremsa som skyddar bågkanalen mot UV-ljus och hindrar deformation av tältbågen vid hård blåst.

Hoppas att flera kommenterar dina frågor.

Thure
 
Jag tycker att Lasers pinnar var dåliga, m Hillebergs pinnar är ju inte mkt bättre....

Eftersom Lasertältet bara har två korta glasfiberpinnar (en i varje ände) spänns inte tältet ut så bra. Så länge man tältar på gräsmatta o har stor valmöjlighet om vart man sätter ner pinnar funkar det fint. Men på lite sämre terräng kan det vara svårt att få ner pinnarna på ställen så att tältet spänns upp bra.

Jag tycker att det funkar att laga mat i absiden (har provat både gas o bensinköket).

Ventilation är väl dålig som på alla tält. Det går att dra ner dragkedjan uppifrån (alltså öppna den en bit upptill) o få lite mer ventilation men det finns inga ventiler på mitt. Jag tror inte att det blir nån större skillnad för dig jämförande m Aktot (jag o mina Akto-vänner verkar ha lika mkt kondens i våra tält när vi är ute ihop).

Reflexerna är sämre än på många andra nya tält. De finns där men jag hade senast i förrgår svårt att hitta mitt tält för att jag inte såg det (men jag skulle ju kunna fästa nån extra reflex eller skaffa mig en lite bättre pannlampa så skulle det lösa sig).

Jag är nöjd m mitt Laser-köp o skulle inte köpa Aktot istället, mer pengar o högre vikt. Däremot önskar jag mig ibland ett stabilare o lite större tält (men då får man ju betala i vikt, o det vill du inte).
 
Jag har använt mitt Laser Comp 2 fjällvandringar på sisådär 12-13 dagar vardera, nu senast i Sarek.

Jag tror att akto är större, i vart fall är det min minnesbild, att akto är betydligt större.

De tält jag själv har och kan jämföra med är ett Nallo2 från börjar 90-tal och ett Bergans Compact 3 köpt för ett par år sedan.

Det går absolut att laga mat i absiden, inga problem. I ett akto är det väl inga större problem att få plats med en ryggsäck i absiden? Min 90-liters bask ligger dikt an mot yttertältet om jag trycker in den i absiden. Nu bryr jag mig inte så mycket då min ryggsäck ligger utanför tältet med regnskydd påsatt på nätterna.

Om man har tråkigt väder och får sitta i skräddarställning med krokig rygg varenda kväll så känns takhöjden i ryggen till slut.

I nallo å compactet blir det klart varmare i innertältet än "utomhus". Det är inte alls lika påtagligt i laser comp. Det är ju delvis meshtyg, och det "fläktar" i innertältet när det blåser. Det är klart bättre ventilerat än nallo. Man kan dra upp dragkedjan och sätta fast tältduken längst ner (där dragkedjan slutar) så att den inte fladdrar. Jag kan inte klaga på ventilationen och blir det kondens på yttertältet (hmm var annars) så är det inget problem tycker jag.

Det går att sätta upp yttertältet först men det är lite pyssligt(med kalla fingrar eller vantar, ha så skoj!!!!) att få dit innertältet sen. Inte alls lika smidigt som nallo eller compact. Nallot har jag satt upp yttertältet först, sen innertältet i hyfsad byig, hård vind på 2-4 minuter utan problem. Så fort får jag inte upp laser comp ens under idealla förhållanden om jag inte skulle börja tävla med mig själv. Snarare 5-10 minuter.

En del plastspännen, elastiska tåtar kan man gott byta, dels för att få det lite mindre pyssligt när man sätter upp det, dels för att det ska hålla bättre.

Även om golvduken är tunnare än både mina andra tält känns det tillräckligt för mig. Det går alltid att laga temporärt medlite silvertejp. Hittils har det hållit. Jag brukar även byta en del av 1-grams spikarna mot lite bastantare varianter, t.ex. HBs spik. Det landar i alla fall på under 1000 gram.

Jag har sovit i hård vind med stundtals ordentligt regn ( nu i somras i Sarek). Väl uppsatt står det bättre än ett Nallo2 från början 90-talet. Innertältet var torrt, och inte en stormlina hade slackat. Jag testade även att sätta upp det med långsida tvärs vinden och det var inga problem, även om det inte var lika hård vind då.

Även när underlaget är lite sisådär brukar jag kunna få upp det bra.

Låter jag negativt, nix. Jag är jättenöjd. Med det priset och den vikten. Rekommenderas. Dock bör man nog tänka lite på sovlängd och takhöjd. Jag är 180 cm och om jag sätter mig rakt upp när jag vaknar så slår jag huvudet i innertältet. I högsta punkten kan jag inte sitta rakt.

Mvh
Peter P.

ps. Däremot vill jag höja hela handens varnande fingrar för det icke lämmel-säkra innertältet!!!! De där attans skadedjuren åt sig in i innertältet och började knapra på min parmesan-ost!!! regnsäkra tält som står i storm kan tälttillverkarna designa, men ett lämmelsäkert innertält!!! Ha! ds.
 
Jag antar att det är Laser (årets version av tältet har bytt namn till Laser competition 2 för att klargöra det bättre), som formellt räknas som ett 2-manna du är intresserad av och inte Laser competition 1, som Pal2 väl skriver om? Absiden i Laser är ca 40 cm i mitten, 35 i kanterna medan Akto är bredare i mitten men smalnar av mot kanterna, så jag skulle tro att Aktos absid är mer användbar än den hos Laser. Å andra sidan är Laser klart större invändigt.

Linorna hos Laser har reflektiva trådar invävda så de syns bra, annars har jag bara sett reflex vid bågkanalens ingång.

Nackdelar med Laser är:
Tunt golv - funkar väl på gräsig mark, men annars känns det för tunt. Jag har köpt ett extragolv (£16,6 hos http://www.sportmegastore.com/spms/mia/d/laser+groundsheet+terra+nova/pid/11267440 men frakten var dyr £19), men annars kan göra ett själv. Mitt väger 350 gr så mycket av viktbesparingen hos Laser försvinner om man har extragolv.
Lätta, men för tunna tältpinnar - Jag har med några som reservpinnar annars använder jag runda pinnarna från mitt Bergans compact+Hilleberg V pinnar
Det är nästan 60 cm långt ihoppackat pga ändpinnarna. De har fixat det i årets version genom att göra ihopvikbara ändpinnar , men jag antar att det är förra årets modell som kostar £220?

Ventilationen är väl ok för ett litet tält, det finns uppdragbara ändar i yttertältet som man drar upp innifrån tältet, sen kan man öppna övre delen av dragkedjan vid huvuddörren och kanske också den andra dörrens dragkedja lite. Men en del kondens får man räkna med.

Efter ha satt upp det ett par gånger tycker jag det går bra att få fin spänn på duken, men jag har inte testat i svårare terräng.

Hade de kostat lika mycket hade jag väl tvekat om jag skulle valt Laser istället för Akto (som jag aldrig testat iofs) men till halva priset känns det rätt givet.
 
Mina synpunkter baserat på 5 nätter i Jämtland i år. Jag har "2-mans" varianten, rymligt för en pers. Det går att ha en hel del packning brevid sig i innertältet, bra.
Vikten och packvolymen är ett stort plus. som tidigare nämnts är stängerna som håller upp innertältets ändar för långa, borde vara delbara (tydligen åtgärdat), jag plockade ur mina varje gång
Småpinnarna är inget att ha, där har viktbesparingen gått över i dumhet, hade med hillebergspinnar i st.
Hade en natt med konstant regn (+ nästa dag), går inte att undvika kondens, regnblöt mark, ger ju också massor av fukt, öppna ventiler till trots, så blir sovsäcken mm. som rör vid innertältet fuktigt.
tog en innenatt nästa natt för att torka grejor, kanske inte nödvändigt men rätt gott.
till nästa tur tänker jag koppla ihop innertältets hörnlinor med yttertältets, så det blir färre moment vid resning.
Vid matlagning kopplade jag loss innertältet på mitten nertill och drog mig inåt så jag skapade lite större absidyta. Klart funkis.
Mitt helhetsomdöme är att jag är mycket nöjd, imponerad över att få så mycket komfort på så låg vikt. Men vid en vecka i regnväder skulle det nog kännas lite väl spartanskt.
 
Om man förstärker golvet går man som sagt miste om viktsfördelen. Jag brukar dock lyckas med att hitta tältplatser utan sten eller rötter som skaver mot golvet.

Hillebergs pinnar är verkigen inte skit; v-pinnarna tål t o m den hårda jorden på många campingplatser - på mina båda alpturer iår tältade jag 13 nätter fritt och 8 på camping.
På en camping, Lac Lexert i Aostadalen, fick jag faktiskt flytta mitt tält för att hitta en
plats där jag med möda, och en sten, fick i pinnarna.

Något jag verkligen uppskattar med Akto är att det är såpass varmt - synd om Laser är sämre på denna punkt. Min sovsäck har komfort +2; jag har en av samma märke med komfort -3, men 2 hg tyngre. Snart är alla viktsfördelarna borta!

Tack för all input, jag grubblar vidare. Tills vidare låter jag reparera mitt Akto. Jag har hört ryktas att Hilleberg är på gång med en lättviktsserie, ska bli spännande att se vad de hittar på - och vågar.
 
Tack för all input, jag grubblar vidare. Tills vidare låter jag reparera mitt Akto. Jag har hört ryktas att Hilleberg är på gång med en lättviktsserie, ska bli spännande att se vad de hittar på - och vågar.

Hi !

I'm a tentcollector (at least my wife says) and interested in knowing if the new idear with the lighter models as the Anjan and Rogen, based on the shape of Nallo and Allak, will later be followed up with a new ligher version of the Akto also ?

Kind regards,
EE

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hi,

Nothing planned, at least not yet.

Mvh / Regards

Hilleberg The Tentmaker AB
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
Strykarräven Nytt tält - men vilket? Bo och sova 31
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.