Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält

Hej!

Vi är på jakt efter ett stort familjetält och fastnade för TUNNEL JUMBOSPACE hos Friluftsvaror.se. Det passar oss perfekt både prismässigt och storleksmässigt men nu till problemet. Det är två "sovrum" med plats för 3 personer i varje. Våra barn kommer inte att vilja sova i eget sovrum och alternativet blir då att sova en vuxen och ett barn i varje rum och det känns inte så kul. Är det någon här som har erfaenhet av att sy innertält? Tänkte att man kanske kan fixa till de två som fins till ett stort. Kan det bli bra?
Annars mottages gärna tips på andra stora tält med full ståhöjd i. Outwells stora tält är inte aktuella då de är på tok för dyra.

//Anette

Tältets "planlösning"
 

Bilagor

  • jumbospace4.jpg
    jumbospace4.jpg
    15.5 KB · Visningar: 640
Har du tittat på tältet i verkligheten? Vet att jag någon gång såg ett tält med motsvarande planlösning och där var "mellanväggen" bara en borttagbar tygbit. Och i så fall är det ju lugnt.
 
Har inte sett det med försäljaren säger att det är två separata "sovrum".
Funderade lite på tunneltältet från Jysk men det är ju inte så högt tyvärr. Där är nog bara en löstagbar mellanvägg.
 
Kardborrband

Kan det gå att skära ut hela väggen, lämna en 10 cm ram runt om, sy på kardborrband och si en löstagbar vägg. Har ingen aaaaning om det går, fick bara en ide !!

Junioren
 
möjligheter öppnar sig...

Det här ser relativt lätt ut. Det som jag ser som det besvärligaste är väl en ny golvlåda, eftersom markfukt är det vi vill hålla ute. Kortsidamitten med ny dörr (Stjäl den från innertältet) samt tak är ju bara raksöm. Men ny golvlåda förutsätter tätad bottensöm om ni inte hittar tillräckligt bred (Kant+botten+kant) bottenväv). Ett par upphängningspunkter till i nya takskarven och ni är hemma. Själv skulle jag addera till sex band till 3 torklinor i taket.
Möjligen metallskoning i absidens tak till skorsten till nya kaminen, då blir det ett riktigt mystält......
För bascampning eller bil/båt.
 
Vid en snabb titt och fundering hur det innertältet kan se ut, så borde det väl "bara" vara en vägg att "klippa upp" som tidigare förslag sagt. Att det blir två "dörrar" mot yttertältet gör väl inte så mycket?

Idén med att göra väggen löstagbar måste ju vara helt rätt!
Nu är barnen små, men om några år kanske de verkligen vill ha en egen sov-/bo-del, tycker att det är mysigt och spännande? Även om väggen in till mamma och pappa inte är mer än någon millimeter...
 
Vid en snabb titt och fundering hur det innertältet kan se ut, så borde det väl "bara" vara en vägg att "klippa upp" som tidigare förslag sagt. Att det blir två "dörrar" mot yttertältet gör väl inte så mycket?

Idén med att göra väggen löstagbar måste ju vara helt rätt!
Nu är barnen små, men om några år kanske de verkligen vill ha en egen sov-/bo-del, tycker att det är mysigt och spännande? Även om väggen in till mamma och pappa inte är mer än någon millimeter...

Men jag tror inte att det är så lätt, utan du måste göra som Seaobserver skriver, sy en ny bottenlåda. För om man tittar på ritningen ser det ut som om det är en gång mellan de två sovrummen. Måtten pekar ju också mot det - 165x2 är ju 330 cm, och tältet är 420 cm brett...
 
2,5 m bred bottenväv finns så det är bara att beställa, men jag är inte helt säker på att stort sovrum är hela och bästa lösningen av flera skäl.....
 
Tack för alla svar.

Det blir nog så att vi behåller det som det är för inom två år vill nog kidsen sova själva.
Eller så får jag ett ryck och försöker mig på att göra ett litet innertält utan mellanväggar som ska va mellan de befintliga innertälten.
 
Man ska inte underskatta barnens vilja att sova i "eget rum". Vi började med att sova en vuxen och ett barn i vardera halva, men de blev ganska snabbt intresserade av att sova i eget rum.
 
Har ni andra tält sedan tidigare kan det också gå att knyta in ett helt annat innertält, men extra (längre) band. Vi har innertältet till fyramannakupolen som sovplats i kåtan när det är blött och myggigt! Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
Strykarräven Nytt tält - men vilket? Bo och sova 31
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
maka Tuggummi i innertält (Tvätt/rengöring) Bo och sova 8
username2 Varför innertält på vintern? Bo och sova 9
Smogz Varför innertält Bo och sova 27
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
utesälen Resa innertält först? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.