Nytt kajak bygge

Hej

P3 Composites är i startgroparna att bygga en havskajak.

Tanken är att den ska byggas i glasfiber och ev kol.

Kajaken är ju till för er som paddlar. Därför har ni nu er chans att vara med i utvecklings arbetet av den nya kajaken.

Lägg in era ideer här under eller maila dom så kommer det snart komma upp en hemsida med en preliminär design.

Ingen idéé är för liten.

Låt os nu få fram en kajak som inte har några kompromiser.

/Magnus

P3 composites

info@p3composites.se
 
Nja reklam är det väl inte om det inte finns nån kajak.

Båten är väldigt mycket i utvecklingsstadiumet. Så nu har man chansen att få fram saker som man tycker är irreterande med dagens kajaker.

Detta arbetssätt andvänds ofta innom seglingsvärden varför inte innom padling?

/Magnus
 
Mina synpunkter: De handlar mest om ett enkelt handhavande.
Ha stora ovala packluckor både fram och bak. lastning blir så mycket lättare då.
Om det skall vara en liten fikalucka, placera om möjligt denna framför sittbrunnen. Bakom sittbrunnen är inte så lätt att nå saker under paddling.
Gör kajaken förberedd eller klar med roder och använd något vettigt pedalsystem till detta. Ha en keyhole sittbrunn, så att kajaken blir lekvänlig och lätt att styra och leka med. Slutligen, försök om möjligt få kajaken billig och lätt *ler*
 
Frågar man allmänheten vad vad dom vill ha har man snart en produkt som liknar Homer Simsons bil "Homeros"

Nej man kommer inte undan sitt ansvar som konstruktör.

Som tekniker är man också ofta övertygad om att bara man har "rätt" produkt så ordnar sig resten inget kan vara mer felaktigt.

Det man istället skall satsa på är marknadsföring, produktplacering m.m med rätt marknadsföring kan man kränga vilken bäverhydda som helst trixet är bara att hitta nya frächa kunder.

This is the Sea filmerna är milstolpar inom marknadsföring och produktplacering se och lär

Man kan förstås även satsa på en mer långsiktig strategi med kvalite, kundservice m.m men det tar betydligt längre tid och är inte lika sexigt. Men man sover förstås bättre om nätterna.

Glöm inte att kajaken skall kunna spela "La Cocaratcha"

Hans Friedel
 
Magnus, ni får nog bestämma vad kajaken skall användas till. Knattes havskajak skulle inte jag vilja ha, men det beror säkert på att han vill använda kajaken till annnat än långtur.

Speca egenskaperna först och därefter kan ni ge er på utformningen.
 
Vad är p3composites för något? Domänen p3composites.se är inte ens registrerad. Ny variant av troll?
 
Arneri; sa:
Magnus, ni får nog bestämma vad kajaken skall användas till. Knattes havskajak skulle inte jag vilja ha, men det beror säkert på att han vill använda kajaken till annnat än långtur.

Speca egenskaperna först och därefter kan ni ge er på utformningen.


Vad den ska andvändas till är ju väldigt öppet det med. Men grundtanken som vi har, är en kajak främst för halvlånga skärgårdsturer.

Linjerna till den är inte dragna, därav denna undersökning, för att se om folk tycker det saknas någon speciell modell på marknaden.

Så just nu är vi väldigt öppna för förslag.

/Magnus
 
Arneri; sa:
Vad är p3composites för något? Domänen p3composites.se är inte ens registrerad. Ny variant av troll?

Det är ett nytt företag som tar fram nya ideer och tillverknings sätt för den marina sektorn. Just nu har vi visst lite problem med domänen men den ska snart komma upp.

/Magnus
 
Arneri; sa:
Magnus, ni får nog bestämma vad kajaken skall användas till. Knattes havskajak skulle inte jag vilja ha, men det beror säkert på att han vill använda kajaken till annnat än långtur.

Speca egenskaperna först och därefter kan ni ge er på utformningen.

Det ena utesluter väl inte det andra ? Du kan väl få en utmärkt långfärdskajak, trots att du har de önskade atributen ? Finns väl inget motsatsförhållande alls där.
Jag paddlar långtur ibland och just dessa saker retar jag mig på befintliga kajaker....

(Men just nu är jag inne i en lekperiod också)
 
Jo, jag tror att det åtminstone är så att det ena utesluter det andra, i alla fall blir det så eftersom olika kanotister vill ha det på olika sätt.

Möjligen är det så att några har fel, och då blir det enklare.

Nånting säger mig att sittbrunnen är en bra start, och utan att på vilja propagera för keyhole, så tror jag att hålet är nyckelfrågan.

Min högst personliga uppfattning är att man sitter helt olika när man paddlar och när man leker. Alltså finns det kajaker som man leker i och andra kajaker som man paddlar i.
Detta sagt utan värdering... Med paddlar menar jag bara att man s a s tillryggalägger distans på bekvämaste och effektivaste sätt (medelst paddel).

Har f ö haft keyhole, och det var inte en helt lyckad kompromiss. Den var lättare att komma i och ur än en liten sittbrunn, men ett kapell blir aldrig lika tätt i en sån sittbrunn, och den är nog att betrakta som en liten sittbrunn ur ergonomisk synvinkel.

Som jag ser det är havskajaker till för antingen lek i vågor bland klippor, eller för att paddla omkring i havsbandet. Visst kan man göra långtur i en rockhoppingkajak, men jag inser inte varför. Lika olämpligt är det förstås att rockhoppa med en Offshore.

Så vad ska det bli för en båt egentligen?
 
Mezzner; sa:
Jo, jag tror att det åtminstone är så att det ena utesluter det andra, i alla fall blir det så eftersom olika kanotister vill ha det på olika sätt.

Möjligen är det så att några har fel, och då blir det enklare.

Nånting säger mig att sittbrunnen är en bra start, och utan att på vilja propagera för keyhole, så tror jag att hålet är nyckelfrågan.

Min högst personliga uppfattning är att man sitter helt olika när man paddlar och när man leker. Alltså finns det kajaker som man leker i och andra kajaker som man paddlar i.
Detta sagt utan värdering... Med paddlar menar jag bara att man s a s tillryggalägger distans på bekvämaste och effektivaste sätt (medelst paddel).

Har f ö haft keyhole, och det var inte en helt lyckad kompromiss. Den var lättare att komma i och ur än en liten sittbrunn, men ett kapell blir aldrig lika tätt i en sån sittbrunn, och den är nog att betrakta som en liten sittbrunn ur ergonomisk synvinkel.

Som jag ser det är havskajaker till för antingen lek i vågor bland klippor, eller för att paddla omkring i havsbandet. Visst kan man göra långtur i en rockhoppingkajak, men jag inser inte varför. Lika olämpligt är det förstås att rockhoppa med en Offshore.

Så vad ska det bli för en båt egentligen?

En bra poäng, den största inriktningen har nog varit mer på paddlings delen. Då jag själv mer är intresserad av detta.

Sen om det kommer fram ett bra koncept är tanken att utvekla det med morderna tekniker så man får en lätt och billig men framförallt hållbar kajak.

Och det är just synunkter som sittbrunn mm som är bra att få in. Varför ska bara en person bestämma vad som är bäst.

/Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
delfinen Nytt finskt paddlingsband Vuoksenbandet Paddling allmänt 0
kajaken_yahoo.com Tjörns Kajakklubb nytt program Paddling allmänt 0
Erik Barkefors God Jul och Gott Nytt År! Paddling allmänt 1
Erik Barkefors God Jul och Gott Nytt År! Paddling allmänt 5
Disco-Kaj Nytt nummer av magasin Paddla Paddling allmänt 6
Headheretic Nytt padlingsförbud i HELA Sarek Paddling allmänt 13
eyck Nytt säte i en Klepper AEI Paddling allmänt 1
kajaken_yahoo.com Nytt år, nytt turprogram Paddling allmänt 0
eos Nytt från Valley Paddling allmänt 0
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
kajaken_yahoo.com Ny webadress, nytt program Tjörns Kajakklubb Paddling allmänt 0
kajaken_yahoo.com Stockenträffen 2004 nytt datum Paddling allmänt 0
articat Nytt Instruktörscertifikat Paddling allmänt 17
hassex Nytt Projekt Paddling allmänt 6
e97_bli Nytt "skinn" till tvåsitsig Klepper? Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.