Nybörjare, tälta på vandring, utrustning?

Många goda tips har redan kommit. I början tror jag på idén att låna utrustning, köpa billigt och försöka göra det enkelt för sig. Roligt ska det vara! Thomas upplägg i föregående inlägg tycker jag är utmärkt, ungefär så gör jag också (men min kamera tynger lite mer).

När det gäller kök brukar jag numera komponera ihop min utrustning så att det passar turen. Man klarar sig med brännare, 1-2 kastruller, ett tunt vindskydd av metallfolie (Primus har), ett handtag samt ett lock/stekpanna. Behöver man inte steka något kan man köpa folieformar i en matbutik och göra lock av dem. Ibland går brännare sönder så jag har alltid ett litet toppmonterat som reserv med mig.

Om man istället vill ha ett färdigt, komplett kök så är Trangia (som smux nämnde tidigare) ett alternativ. Ska man bara koka vatten och hälla i en påse finns det lättare alternativ.

Glöm inte karta och kompass på turen, mobilen kan ju lägga av. Stavar är också bra, jag märkte en sommar i Sarek att en del (unga människor) gick utan. De behövs vid vad och även vid vanlig vandring så räddar stavarna ibland från fall.
 
Jag trodde under ett par decennier att en veckopackning under 20-25kg var för extremister som sprang omkring och frös, sov i sopsäckar och åt kall mat, med syfte att bevisa någonting.

Till trådstartaren vill jag därför gärna förmedla:
Det är ingen som helst konst att komma ner till 15 kg för en veckopackning i sommarfjäll (8 kg utrustning, 7 kg mat).
I det ingår bra och säker utrustning till rimliga priser. Saker som finns på hyllan i vanliga butiker, inte nischade ultralätta saker till skyhöga priser.
Sen får man själv avgöra om det är värt den där lilla extra komforten man får genom att markant öka utrustningsvikten.
Det här var ett så tvärsäkert utlåtande att jag kände att jag måste göra en egen koll. :) Jag är ingen lättpackare, men jag måste ändå säga att lättpackarkonceptet ibland har varit en idégivare och utmaning för mig. När jag började med tiodagarsturer i Sarek för mer än 20 år sedan vägde ryggsäcken omkring 25 kg, precis som för dig. Då bestod utrustningen i väldigt hög grad av prylar från 1970-talet.

Efterhand som de byttes ut så sjönk vikten. Men så tillkom systemkamera i min packning så i slutändan blev det inte så lätt trots allt, omkring 22 kg för 7-8 dygn i Sarek. Efter det har vikten minskat något igen, ner till 19-20 kg.

Eftersom kamera, kikare mm inte kan sägas vara standard för alla så gjorde jag ett litet experiment i min packningslista. Jag plockade bort allt "onödigt" och såg vad vikten då skulle bli. Då hamnar ryggsäcksvikten på under 11 kg (inkl gas) för en vecka i Sarek, plus knappt 5 kg mat. Alltså totalt mindre än 16 kg, och då är varken tält, ryggsäck och sovsäck speciella lättprylar. Sovkläder och visst ombyte har jag också med. Så att komma under 15 kg för ryggsäcken går säkert om man anstränger sig lite (men då minskar troligen marginalerna för dåligt väder osv).
 
Senast ändrad:
Eftersom kamera, kikare mm inte kan sägas vara standard för alla så gjorde jag ett litet experiment i min packningslista. Jag plockade bort allt "onödigt" och såg vad vikten då skulle bli. Då hamnar ryggsäcksvikten på under 11 kg (inkl gas) för en vecka i Sarek, plus knappt 5 kg mat. Alltså totalt mindre än 16 kg, och då är varken tält, ryggsäck och sovsäck speciella lättprylar. Sovkläder och visst ombyte har jag också med. Så att komma under 15 kg för ryggsäcken går säkert om man anstränger sig lite (men då minskar troligen marginalerna för dåligt väder osv).

Min kalkyl förutsätter samma resonemang. Det, som lite subjektivt, kan anses vara ett krav för vandring. Kamerautrustning, klättringsprylar, o.d. tillkommer såklart.
Jag menar också sommarvandring (juli-augusti). Börjar det vara höst kanske man vill ha lite varmare kläder, men det blir ju inte så mycket som tillkommer.

De 8 kg jag nämnde tidigare kan fördelas upp såhär:
Ryggsäck för upp till 15 kg last: 1,2 kg, tex. osprey exos.
Tält. 1,3 kg/person, t.ex hilleberg nallo 3 för två personer.
Sovsäck och liggunderlag: 1,5 kg. En marmot sawtooth och ett thermarest x-lite i standardstorlek ryms i denna vikt.
Tot 4 kg.

Kläder 2kg.
Dunjacka, vindjacka, regnställ blir 1 kg. Kvarvarande kilo räcker till torrt ombyte, mössa och vantar.

Kök/äta/dricka 0,5 kg.

Övrigt (lättare sjukvård, navigation, reparation) 1,5 kg.

Totalt 8 kg.

Detta inklusive ett rejält tält, varm sovsäck och skönt liggunderlag, samt gott om kläder.
Gott om säkerhet/marginal tycker jag.


Jag bryr mig inte om hur andra väljer att bära, men jag påtalar gärna, speciellt för en nybörjare, att det behövs mindre än vad man tror. Dessutom har jag lärt mig att komforten i att bära lätt vida överstiger den marginella komfortförlusten man får i lägret.
Jag vet ju som sagt hur lång tid det tog, och hur psykologiskt svårt det var, för mig att släppa min tidigare utrustningslista och tillhörande cementerade åsikt i ämnet =)

Men jag debatterar mer än gärna =)
 
Jag är i samma sits som dig fast med några fler år på nacken. Har planerat in en hel drös fjälltrippar (läs: eskapism) och annan vandring (mer eskapism) i sommar och kan varmt rekommendera boken SAREK av Karl-Johan Piehl, där hittar du svar på alla dina frågor och frågor du inte visste att du hade innan, tips på rutter och mycket mer. Lycka till!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.