Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack!

Kommer du ha med något värmetäcke till honom? Jag hade både ett regntäcke och sen den där fleecejackan som jag nämnde (från Hurtta). Regntäcken kan ju bli ganska kalla och jag tänkte om han kommer att gå runt i lägret på kvällarna så kan det ju vara bra med ett varmt täcke. Man tenderar ju att börja frysa lite när man kommit fram.

Fördelen med tuberna är att dom syns. Har man sån info i en benficka och skulle bli hittad medvetslös vet jag inte om man skulle börja kolla i fickor och liknande.

Behöver du ha selen till honom? Iofs kan den ju inte vara så stor om han bara väger 5 kg =P Smidigt att kunna bära honom, är aldrig några problem med en hund som inte vill gå framåt då =)

Jag köpte teleskopstavar. Dom var riktigt smidiga. Bara att fälla ihop och sätta fast i ryggsäcken när vi var på tåget eller dom gånger jag inte ville ha stavarna (jag blev lite trött i axlarna av dom ibland). Tror dom hette något med Diamond... typ som dessa; http://www.outnorth.se/black-diamond/trail-shock.php

Vad är det för torkade färskfoderburgare han får? Jag kör på färskfoder i vanliga fall och när jag byter över till torrfoder inför vandring blir hon alltid kass i magen. Hade ju varit jättesmidigt att kunna fortsätta ge färskfoder även på fjället =)

Kul att han tycker om klövjan! Många hundar gör ju det =)

Ja, täcken är inräknat i packningen redan. :) Kommer ha ett "vanligt" och ett tjockt, varmt. Båda ifrån Hurtta. Använder nästan bara deras grejor. Och jag använder alltid sele på honom när han går med flexikoppel. Han har på tok för klen hals för att klara häftiga ryck. Halsband har jag bara i stadsmiljö egentligen, och då med vanliga koppel.

Han äter Nordic färskfoder, sp+ burgare. Och de finns även i torkad form vilket är otroligt smidigt när man är iväg och inte har tillgång till kyl. Sen kombinerar jag de med ett foder av lammkött från Ziwi Peak som är högenergifoder (det som han även får som godis till vardags).
http://www.fodersnabben.se/50-pack-sp-torkade-burgare-p-1165-c-226.aspx

Någon av er som endast har köpt tågbiljett dit men ingen hem, utan köpt den samma dag du ska resa hem? Eller har ni köpt resa dit och en ombokningsbar biljett hem? Är det stor prisskillnaden, lätt/svårt att få plats?

Jag ringde till SJ för att ta reda på hur man kunde göra, men tjejen jag pratade med verkade inte vara ett smack insatt i vad hon gjorde...

Jag brukar köpa ej ombokningsbara biljetter både upp och ner, men istället lägga in extra dagar för att ha marginal. På sträckan Abisko-Nikkaloukta räknade vi senast 12 nätter inkl första natt i Abisko ankomstdagen och i Nikkaloukta natten innan avresa. Då gick vi dessutom omvägen via Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka. Vi hade fint väder hela vandringen och inget problem med hälsan så extradagarna var kvar när vi kom till Kebnekaise, vilket innebar en vilodag och en topptursdag via västra leden:)

tågbiljetter

Hej!
Jag brukar vanda från mitten av augusti till en bit in i september varje år.
Håller till i Lapplandsfjällen oftast med Abisko-Kiruna eller Gällivare som start-stopp
station.
Numer så köper jag endast enkel biljett upp.
Då jag är klar med min vandring ringer jag och bokar nedresa.
Eftersom jag går ensam är det sällan eller aldrig några problem att få
plats. Jag har dock som krav att jag vill åka sovvagn men även det funkar oftast
klockrent. Någon gång har jag fått lov att vänta ett dygn p.g.a. att jag vill ha sovvagn men det är
verkligen inte särskilt ofta.
Att inte ha någon tågtid att passa känns väldigt befriande och lyxigt.
Som pensionär kan jag välja den takt jag vill ha och hemkomsten kommer när jag
känner mig nöjd.
Om det skiljer mycket prismässigt vet jag ärligt talat inte.
Vonsan

Jag brukar köpa ej ombokningsbara biljetter både upp och ner, men istället lägga in extra dagar för att ha marginal. På sträckan Abisko-Nikkaloukta räknade vi senast 12 nätter inkl första natt i Abisko ankomstdagen och i Nikkaloukta natten innan avresa. Då gick vi dessutom omvägen via Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka. Vi hade fint väder hela vandringen och inget problem med hälsan så extradagarna var kvar när vi kom till Kebnekaise, vilket innebar en vilodag och en topptursdag via västra leden:)

Jag har räknat med 11 dagar. 7 dagars vandring, 2 dagars resa (1 dag dit, 1 dag hem) och sen 2 extradagar ifall jag vill ta det lite lugnare någon dag eller så. Men man kanske ska räkna med ytterligare någon dag? Hade ni 12 nätter på själva vandringen? Vilka stopp gjorde ni då?

Vad jag har läst och hört så fungerar endast Telia där uppe och på väldigt få platser. Finns det telefon i stugorna att låna? För hur går man annars tillväga för att boka eller boka om hemresa? (Ja, ni får skratta för en dum fråga, haha, men det är en ärlig fråga...jag vet ju inte. ;)) Jag har annat abonnemang, men funderar på att köpa ett Telia kontantkort att ha med. Andra förslag?

Hej!
Jag brukar vanda från mitten av augusti till en bit in i september varje år.
Håller till i Lapplandsfjällen oftast med Abisko-Kiruna eller Gällivare som start-stopp
station.
Numer så köper jag endast enkel biljett upp.
Då jag är klar med min vandring ringer jag och bokar nedresa.
Eftersom jag går ensam är det sällan eller aldrig några problem att få
plats. Jag har dock som krav att jag vill åka sovvagn men även det funkar oftast
klockrent. Någon gång har jag fått lov att vänta ett dygn p.g.a. att jag vill ha sovvagn men det är
verkligen inte särskilt ofta.
Att inte ha någon tågtid att passa känns väldigt befriande och lyxigt.
Som pensionär kan jag välja den takt jag vill ha och hemkomsten kommer när jag
känner mig nöjd.
Om det skiljer mycket prismässigt vet jag ärligt talat inte.
Vonsan

Det är just tidspressen jag gärna vill slippa. Fast den här man iofs med en ombokningsbar biljett också. Dock så kan jag inte välja sovkupé iom att jag har hund... Hur går du tillväga när du bokar hemresa? Via telefon eller direkt på stationen?

Jag har räknat med 11 dagar. 7 dagars vandring, 2 dagars resa (1 dag dit, 1 dag hem) och sen 2 extradagar ifall jag vill ta det lite lugnare någon dag eller så. Men man kanske ska räkna med ytterligare någon dag? Hade ni 12 nätter på själva vandringen? Vilka stopp gjorde ni då?

Vad jag har läst och hört så fungerar endast Telia där uppe och på väldigt få platser. Finns det telefon i stugorna att låna? För hur går man annars tillväga för att boka eller boka om hemresa? (Ja, ni får skratta för en dum fråga, haha, men det är en ärlig fråga...jag vet ju inte. ;)) Jag har annat abonnemang, men funderar på att köpa ett Telia kontantkort att ha med. Andra förslag?

Våra stopp var:
stopp 1 (ankomst tåg ca kl 15) - Abisko tältplatsen ca 4km från start
stopp 2 Keironbacken
stopp 3 ca 2km norr om Alesjaure
stopp 4 Övre Vistasdalen ca 4km norr om Vistasstugan
stoop 5 Vid Nallostugan
stopp 6 vid Sälkastugan
stopp 7 vid Kouperjokka (började dagen med en tur upp på "sockertoppen" invid Sälka innan vi fortsatte
stopp 8-10 Vid Tarfalajokken öster om Kebnekaise fjällstation. Första fridagen var vilodag och studerande Fjällräven Classic som startade samma dag. Dag 2 tog vi västra leden upp på Kebnekaises sydtopp.
stopp 11 vid Ladtjojaure strax innan LapDonalds
stopp 12 Nikkaloukta (dusch, mat, packning inför hemresa dagen efter)

Inget mobilnät har täckning där uppe, utom Telia som har en mast vid Kebnekaise fjällstation och lokal täckning därikring. Räkna dock med total radioskugga från Abisko till Kebnekaise.
På Kebnekaise fjällstation finns även internet och fast telefon att "hyra".

avslutad210712

Gäst
Vad jag har läst och hört så fungerar endast Telia där uppe och på väldigt få platser.

Räkna inte med någon mobiltäckning efter Kungsleden förutom då i starten från Abisko samt i närheten av Kebnekaise Fjällstation eftersom det finns en mast där. Och så när du närmar dig Nikkaluokta. Så skall du beställa biljetter eller annat så gör det vid Fjällstationen. Och som sagt - köp ett Telia kontantkort.

biljettbokning

Hej igen!
Jo jag har Telia.
Något alternativ till detta ser inte jag.
Brukar boka så fort det blir täckning i
eller i närheten av stationerna.
Det kan finnas vissa ställen efter leden där det kan funka. Om man
hör sig för i stugor eller likn. brukar det alltid vara någon som vet.
Från Keb. går det ju bra. Likaså från Nikk.a och på leden mot Abisko finns också
något ställe där det kan funka.
Dock gäller det endast Telia, tror jag.
Lycka till!
Yvonne

Köpa gas och mat

Någon som vet om/var det går att köpa gas och fylla på matförrådet på denna sträckan?
Har förstått att det går att köpa mat i vissa stugor, men går där även att köpa gas?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Lugna_Lodjuret Hjälp oss nybörjare - Abisko, Kungsled eller Padjelanta? Fjällvandring 13
iwalkalonelyroad Nybörjare, Abisko eller Sarek? Fiske... Fjällvandring 18
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg