Nya braxor - ersättare till Fjällräven Vidda?

Jag är väldigt kluven till Megin men tror att jag behåller Megin trots vissa dubier. Jag ville helst ha en byxa för allt men det känns lite ultrateknisk, kevlar upp till knäna och tight passform, och prasslig för jakt faktiskt... Verkar inte finnas en byxa för allt.

Finnes tid, finnes råd...Bergans skogshorn pants?
 
Allewalds

Nu är ju inte det en Jakt-butik men de brukar ha mycket av Bergans och Norrönas grejjer inne. Sportkompaniet är ju nästa ställe att kolla (skönt att man inte behöver gå mellan, för de ringer varandra och kollar vad som finnes inne)

BZ/

Klart tänkbara! Dock inga möjligheter att ventilera mer än via gylfen, såg det ut som. Måste försöka komma åt att testa. Undrar vilka jaktbutiker i Sthlm som har Bergans och Norröna hemma?
 
Tack för tipset, de butikerna brukar jag kika i då och då. Jaktbutikerna Widforss och Walter Borg finns också inom gångavstånd från de butikerna. Får ta en tur.

Nu är ju inte det en Jakt-butik men de brukar ha mycket av Bergans och Norrönas grejjer inne. Sportkompaniet är ju nästa ställe att kolla (skönt att man inte behöver gå mellan, för de ringer varandra och kollar vad som finnes inne)

BZ/
 
Nöjd med Megin

Jag valde att behålla Megin och gillar dem nu. Jag beställde "gaiter kit" vilket är en lättmetallpinne som man bockar under kängan och fäster med nån gummistropp. Nu ska jag snart kunna pulsa i snö utan att brallorna åker upp. Sambon är lite avis så det kanske blir ett par till henne med.
 
Jag är lite sugen på superbyxan. Nä, jag har lessnat lite på att behöva impregnera tänkte eventuellt köpa nån mer eller mindre syntetbralla eller skalbyxa med bra ventilation. Efter senaste tvätten suger de vatten värre än en Wettex-trasa och torkar långsamt (var lite råa varje morgon på senaste jakten och blev blöta fort).


Blir fjällräven byxorna svårare och svårare att impregnera med gott resultat i takt med att antalet tvättar ökar, eller var det så att du "slarvade" med impregneringen på slutet?
 
Det var mer att jag inte riktigt orkade impregnera med Grönlandsvallan så ofta som jag borde. Det funkade ganska bra med strykjärn men blev så sällan så det var eget fel. Det lutar åt att det blir ett par byxor till nu pga att Megin inte är så sköna mot bar hud och särskilt inte när det blir för varmt. De känns bäst när tempen är så man kan ha underställ. Jag använder byxorna rätt ofta till vardags på hundpromenader och då känns Megin lite overkill. Nu ligger Lundhags Traverse eller KM Gere som jag tog upp tidigare bra till även om jag inte riktigt gillar fickornas placering på Lundhags.

Blir fjällräven byxorna svårare och svårare att impregnera med gott resultat i takt med att antalet tvättar ökar, eller var det så att du "slarvade" med impregneringen på slutet?
 
Kikade på KM Gere häromsistens, dom verkar bra. Men så vill man ju veta lite om materialet, och jag läste följande (via outnet):

"Material: A.S.A.P. - Abrasion Slab-sliding Ass Protection 270 g/m2, texturerad stretch polyamid."

Man vet inte riktigt om dom driver med sina kunder, och det är inte första gången jag känner så...
 
Mammuts

byxor i softshell är mycket bra och gillas av de jag känner till som testat. Den jag har längst erfarenhet av heter Champ. Bra slitskydd på knän och runt skoskaften. Har gjort en egen lösning för att slippa damasker. Chockcord från bakkanten av skon genom två öglor som jag sytt på utsidan av byxbenets nederkant och en klämma som jag nyper runt nedersta bukten av skosnöre framtill. Enkelt och funktionellt.

Bilden nedan den grå varianten finns också i helsvart. Köpte mina på www.globetrotter.de hustrun sina på Sportkompaniet vill jag minnas.

Thure
 

Bilagor

  • F_1119T_1.jpg
    F_1119T_1.jpg
    19.1 KB · Visningar: 956
Tack för svar Niklaz, jag måste säga att jag förstår dig, jag hade ett par gammla urtvättade som jag impregnerade i kväll och det tog fasen nästan en timme med bara ett lager. Positivt var dock att det gick att få tillbaka den där lite stelare känslan i tyget.
 
Hittade min gamla tråd och nu har jag både ett par Megin, skalbralor, och ett par Gere. Jag är grymt nöjd med Megin och trodde jag missat chansen på Megin åt sambon, de skulle sluta tillverkas. Tur nog körde KM en rea till november och då nöp jag en julklapp åt henne. 2600 med frakt och de är de faktiskt värda, jag har haft mina egna jäkligt mycket hela hösten och vintern. Gere är också bra men de är ju inte så vattentåliga så inget jag har i snö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Aleks_T ITAB-byx ersättare! Kläder 17
7S Ersättare till värmejacka 90? Kläder 7
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Letaren Skalkläder till sommarsverige Kläder 14
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
friluftsrookie Fodertyg till vattentät huva Kläder 1
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
perra_pop Vandrarkäng med lågt häl till tå drop finns en sådan ? Kläder 20

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.