Nödvändigheten av ståltafs vid gäddfiske?

Fireline tycker jag inte är nån höjdare som tafsmaterial. Det nöts lätt av. Jag använder tafsmaterial, tunn plastbeklädd och knytbar stålvire, från Loop och Guideline. Loops är något bättre men dyrare. Guidelines är dock helt okej.
 
Jag kör nylonöverdragen wire när jag fiskar med jerkbait eller trollar medans jag kör med spunnen rostfri wire av rostfritt stål vid gäddmete och fiske med jigg. Allt matriel för att göra egna taffsar fins i fiskebutikerna. Nylonöverdragen wire blir stela taffsar medans spunnen wire blir en mjuk tafs som går att knyta. Jag föredrar att göra egna taffsar så jag kan få exakt den längd jag vill ha och min erfarenhet är att mina egna taffsar även håller bättre.
 
Nylonöverdragen stålwire

phorsell; sa:
Jag kör nylonöverdragen wire när jag fiskar med jerkbait eller trollar medans jag kör med spunnen rostfri wire av rostfritt stål vid gäddmete och fiske med jigg. Allt matriel för att göra egna taffsar fins i fiskebutikerna. Nylonöverdragen wire blir stela taffsar medans spunnen wire blir en mjuk tafs som går att knyta. Jag föredrar att göra egna taffsar så jag kan få exakt den längd jag vill ha och min erfarenhet är att mina egna taffsar även håller bättre.

Jag provade en sådan för x antal år sedan,tyckte det var för mycket bökande med wirelåsen.Dessutom fick jag känslan av att dom hämmar framförallt wobblerns gång ganska rejält.Finns det mjukare nu för tiden?


skitfiske
peter
 
Jag tänkte kasta med drag nästa gång och senare blir det mete. Med andra ord så är det spunnen wire som är rätta medicinen? Mjuk och följsam med andra ord.

Får väl investera i ett kit och börja tillverka själv då.

~Paul~
 
ping; sa:
Har inte viremärket i huvet,damyl kanske.Heter nåt med seven strand tror jag.Tunn,mjuk och knytbar,gör att man kan ta med kittet om man behöver fixa till något specifikt snabbt.Lekande och beteslås finns det en uppsjö av,pärlor eller upphängare kan vara bra i vissa lägen.


skitfiske
peter

Efter lite tankeverksamhet kom jag ihåg vilket märke det är som jag brukar använda.Drennan seven-strand,lekande och beteslås från Berkeley.


skitfiske
peter
 
PRO LEADER

..finns det en wire som heter. Jag tror att tillverkaren är Power Pro, samma som gör den excellenta flätlinan "Power pro"! Wiren är knytbar och är lätt att räta ut efter ett hugg eller ett bottenapp, en egenskap man värdesätter efter att ha knixat ett antal tafsar till oigenkännlighet...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.