Hårda regler begränsningar vid fiske?

Ja tycker att det är alldeles för släpphännta regler vid våra fiskevatten!
Det borde vara krav på att alla stora fiskar i resp art,ska släppas tillbaka(C&R)
Dom har dom bästa arvsanlagena/generna för fiskens fortlevnad!!

Och det skulle va fångtsbegränsning överallt!
Ja ä riktigt trött på sk kaggfiskare!!
Som öser upp fisk utan tanke på att andra vill kunna få fisk!

Sportfiske är en livsstil inte ett sätt att fylla frysen!!

Mvh/David
 

avslutad210712

Gäst
Vare sig C&R eller fylla-frysen-fiskare är något att skryta över.

De fiskare som tar upp de det fiskar de behöver för matbehovet är värda min respekt eftersom de har förstått varför man fiskar.
 
avslutad210712; sa:
Vare sig C&R eller fylla-frysen-fiskare är något att skryta över.

De fiskare som tar upp de det fiskar de behöver för matbehovet är värda min respekt eftersom de har förstått varför man fiskar.

Fiska för matbehovet???

Handlar det bara om att äta fisk finns det att köpa i affären,fiske är rekreation oavsett hur skitnödig man är.Man kan dra 'ädla motiv' hur långt som helst,det slutar med att man borde hänga sig i ett rep av hampa på en ö bebodd av skarvar för att inte slita på nånting.
Vi är högsta hönset,det räcker långt med att avstå från att vara dum,elak eller aningslös.


peter
[Ändrat av ping 2006-07-25 kl 15:16]
 

avslutad210712

Gäst
ping; sa:
avslutad210712; sa:
Vare sig C&R eller fylla-frysen-fiskare är något att skryta över.

De fiskare som tar upp de det fiskar de behöver för matbehovet är värda min respekt eftersom de har förstått varför man fiskar.

Fiska för matbehovet???

Handlar det bara om att äta fisk finns det att köpa i affären,fiske är rekreation oavsett hur skitnödig man är.Man kan dra 'ädla motiv' hur långt som helst,det slutar med att man borde hänga sig i ett rep av hampa på en ö bebodd av skarvar för att inte slita på nånting.
Vi är högsta hönset,det räcker långt med att avstå från att vara dum,elak eller aningslös.


peter
[Ändrat av ping 2006-07-25 kl 15:16]

Vad jag menade var att om man är ute och tar upp en fisk eller två för att äta på plats så är det inte direkt i strid med MINA principer.

Om man köper fisk i affären så är det garanterat inte torsk som är fiskad utanför de kvoter som finns eller. Frågan är väl om man inte bidrar till ännu större utfiskning om man köper sin fisk i affären än om man drar upp den själv.
 
ping; sa:
Fiska för matbehovet???

Handlar det bara om att äta fisk finns det att köpa i affären,fiske är rekreation oavsett hur skitnödig man är.Man kan dra 'ädla motiv' hur långt som helst,det slutar med att man borde hänga sig i ett rep av hampa på en ö bebodd av skarvar för att inte slita på nånting.
Vi är högsta hönset,det räcker långt med att avstå från att vara dum,elak eller aningslös.


peter
[Ändrat av ping 2006-07-25 kl 15:16]
Det här tangerar skämtteckningarna om fiskaren som tar vägen förbi fiskaffären då han gått tom vid sjön...fast värre. Nu ska man tydligen gå förbi fiskaffären även om man fått utdelning vid sjön!!!

För min del är en egenhändigt uppdragen, och på plats tillredd fisk, något som hör livets goda till. En kulinarisk upplevelse som ICA´s pelletsgödda regnbågar tyvärr inte förmår matcha.
Fiske handlar i grund och botten om att fånga ett byte. Anledningen till att man fångar ett byte är för att själv få äta. Vare sig det handlar om att äta njutningsfullt (som i mitt fall) eller av nöden tvunget, som ´förr i tin". Jag skulle omedelbart lägga flugspöt på hyllan om denna möjlighet till "aningslöshet" togs ifrån mig .
/Tord
 
kan hålla med om att fiske i första hand skall vara för att fånga ett "byte". tål inte vattnet uttag - ska man låta bli att fiska. givetvis skall även för liten (alt för stor)fisk släppas tebax.

att hävda att man håller på med vattenvård när man står och drar fisk efter fisk för att sen släppa tillbaka anser jag är en (ganska pervers) lek med naturen. går inte att motsäga att fisken inte mår bra av att sitta fast i en krok, släpas in mot land, fotograferas... även om den återutsätts enligt konstens alla regler !
 
nisseman; sa:
kan hålla med om att fiske i första hand skall vara för att fånga ett "byte". tål inte vattnet uttag - ska man låta bli att fiska. givetvis skall även för liten (alt för stor)fisk släppas tebax.

att hävda att man håller på med vattenvård när man står och drar fisk efter fisk för att sen släppa tillbaka anser jag är en (ganska pervers) lek med naturen. går inte att motsäga att fisken inte mår bra av att sitta fast i en krok, släpas in mot land, fotograferas... även om den återutsätts enligt konstens alla regler !

Men att dra det så långt till att bara fiska för matbehov är väl lite som att pinka på hela företeelsen.
Det är väl ingen som på allvar anser att C & R är den optimala lösningen,men det är bättre än att dra upp den sista lilla skärvan av genetiska kvaliteer.Att sen komma dragandes med snyfthistorier om hur dåligt den lilla fisken mår är bara lågt,den mår inte alls,att den kämpar emot är en reflex.


Pavlov.
 
Jadå Peter, det handlar väl om ett synsätt.. det som var poängen är just att ge fan i att fiska där bestånden inte är livskraftiga nog att bära ett uttag, det finns ingen som helst anledning att fiska där alls, ovasett om man vill stoppa huvet i sanden och påstå att alla fiskar överlever en återutsättning...
 
-PaTRiC-; sa:
Jadå Peter, det handlar väl om ett synsätt.. det som var poängen är just att ge fan i att fiska där bestånden inte är livskraftiga nog att bära ett uttag, det finns ingen som helst anledning att fiska där alls, ovasett om man vill stoppa huvet i sanden och påstå att alla fiskar överlever en återutsättning...

Jag stoppar ingenting i sanden,möjligen i Östersjön. :)

Det finns ju Put & take sjöar lite här och var.


peter
 
ping; sa:
Att sen komma dragandes med snyfthistorier om hur dåligt den lilla fisken mår är bara lågt,den mår inte alls,att den kämpar emot är en reflex.

Ehum, att reflexen i fråga uppkom är ju just på grund av att fisken var tvingad att sluta må eftersom en okänd yttre kraft började dra och slita i munnen. Det enda onegativa för fiskindividen som råkar ut för C&R är att den inte dör. Faktiskt. Att övriga negativa konsekvenser inte alltid är stora må vara hänt, men kom inte och säg att det är något positivt för en fiskindivid att fångas, fipplas med och återutsläppas.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.