Hur många fiskar efter spelets regler?

Detta är en liten fundering som blivit allt större för varje år som gått. Hur många är det egenteligen av oss s.k. sportfiskare som fiskar enligt uppsatta regler och begränsningar? Ta ett exempel som havsöringsfiske där där det råder fångstförbud på vild havsöring i vissa älvar. I dessa älvar är det ofta lätt att skilja på odlad och vild havsöring, då den odlade öringen har avklippt fettfena. Mina erfarenheter är att det inte tas allt för stor hänsyn till dessa regler och begränsningar. Delvis beror det av dålig information från de aktuella fiskevårdsområdena, men i de allra flesta fallen är det nog okunskap och avsaknad av förståelse för sportfiskarnas påverkan på fiskbestånden. Detta är ett ämne som jag hoppas ska ge vatten på kvarnen för många som vill debattera på denna sida, och inte enbart vill diskuttera de produktval man gör som sportfiskare. Val av fiskeutrustning känns tämligen oväsentligt om sportfiskarna i landet inte bedriver ett hållbart fiske.
 
Tack för att du tagit upp frågan.(även om jag lätt skulle kunna kallas prylb#g)
Jag kan dock stolt säga att jag inte bara följer reglerna om tex minimi mått utan försöker ta hänsyn till kondition på fisken,
storleken på vattnet och om jag har möjlighet att ta tillvara eventuellt upptagen fisk. Detta kan ibland innebära att man avbryter sitt fiske om man inser att det inte känns "hållbart",
Man kan ju faktist få en lika stor upplevelse med fika vid lägerelden med sina fiskevänner!
 
Jo, jag försöker faktiskt följa de regler som finns, såsom minimimått, och jag tar aldrig upp för många fiskar. I och för sig så slutar jag inte att fiska då, utan släpper tillbaks fisken istället (om eventuella regler inte säger annat).

Jag försöker i alla fall att vara en god sportfiskare, och jag hoppas att jag lyckas för det mesta. :)

/ Robban
http://www.sportfiskeforum.com
 
Jag brukar också följa de regler som finns. För mig är själva fångsten sekundär. Det som driver mitt fiske är de där underbara dagarna då allt stämmer, då kasten är vältajmade och precisa och inget trasslar, då man lyckas omsätta sina teorier om var fisken står till att lägga ut ett rätt flugval och locka till hugg. Tyvärr är dessa dagar allt för ovanliga och oftast blir man påmind om att man har långt kvar till Peter Anderson eller Hywel Morgans klass. Även dessa dagar sporrar då man trots att ha fiskat ganska länge känner att man har så otroligt mycket kvar att lära. Men visst är det trevligt att tillreda en nyfångad öring vid en öppen eld, men någon "fylla-frysen-fiskare" är jag inte.

/David
 
Fylla frysen fiskare??

De som är "Fylla frysenfiskare" ser jag definitivt inte ner på, finns förutsättningarna som tex, efter havsöring vid kusten, där det finns gott om fisk, då ser jag ingen anledning att klanka på dem som vill ta hem många fiskar för att njuta under en grillsommar, ej heller där det finns massor av abborre ser jag några problem med detta, men jag har varit i fjällen och sett och FOTAT lokalbefolkning som kommit till en fin ström och maskmetat ett par timmar, fyllt plastpåsar och "stolt"?? vandrat därifrån..
Dem hade jag gärna sänkt till botten som blivande "ålbete" Okej, Öringföda menar jag...

Själv har veckan varit "grym" vid Gävles kust..
6 fiskekvällar á 2tim och 14.5 kg öring på 8 fiskar med en största på 3.3 kg..
Ibland är man i paradiset...
Och jag har sparat varenda en :) (Grillsommar)

Reglerna följer jag så gott samvetet manar mig, men visst har jag tagit en öring då och då som har varit för liten i fjällen då fisket varit uselt, bara för att få njuta en kväll vid elden, men det gör mig inte till en sämre fiskar eller naturvän, ibland släpper man ju istället tillbaks den där fina på 2-3 kg bara för att man redan har kvällsmålet klart....

Ha det gott..
 
Kaggfisket verkar väl åtminstone som jag sett/uppfattat det att de flesta uppfattat det, vara en skändlig handling vid sommarfisket.
Konstigt nog inte vid vinterfiske, åtminstone inte ännu.

Men om jag överväger att sätta tillbaks avelsbamsingen, kommer ju naturligtvis tankar som, tar inte jag den så tar någon annan den.

Och de minsta kan vara krokskadade ordentligt och följaktligen inte roligt att återsätta.

Men skall man rakryggad kunna stå för sina handlingar, krävs det att man följer reglerna (och sitt bättre jag)till punkt och pricka.

Grattis Henry, starta en tråd om havsöringflugor!!!;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.