Nödvändigheten av ståltafs vid gäddfiske?

Vad är ert åsikt om det? Jag vet inte om det behövs längre med tanke på spunna linor typ Fireline. Har svårt att tänka mig att en gädda kan bita igenom eller trasa sönder för den delen en Fireline i 0,23 grovlek.

~Paul~
 
Jo, jag har upplevt detta. En spunnen 0.14 klarar fler gäddor än en monofil 0.25. Däremot nöts den spunna linan rätt rejält, så det är inget jag rekommenderar att köra för riktat gäddfiske. Slumpgäddorna ökar däremot med fläta, där en monofil bara klipps av med ett "snapp!".
 
Testa att dra en Fireline fram och tillbaks genom nästa gäddkäft du får, och se vad som krävs;-) Några hugg och skavningar fram och tillbaks så är nog även Fireline körd.

Raskesven
 
Tafsar

Har länge gjort egna tafsar i 0.60 monofill och det har alltid funkat bra.

När tafsen blir lite "skäggig" kasserar jag den och det tar tid.

Skitfiske på er/Jan
 
Strykarräven; sa:
Jo, jag har upplevt detta. En spunnen 0.14 klarar fler gäddor än en monofil 0.25. Däremot nöts den spunna linan rätt rejält, så det är inget jag rekommenderar att köra för riktat gäddfiske. Slumpgäddorna ökar däremot med fläta, där en monofil bara klipps av med ett "snapp!".
OK, var antagligen en dum idé från min sida. Trodde det skulle gå bra pga hur den känns (hal och seg)

~Paul~
 
Re: Tafsar

Lindmark; sa:
Har länge gjort egna tafsar i 0.60 monofill och det har alltid funkat bra.
Hm, jag har den direkt motsatta erfarenheten. Vid tre tillfällen (tre dagar i följd!) har jag haft en gädda på (stor jäkel!) som klippte av mina 0,65 tafsar som om de vore sytråd.

När jag undersökte den "avbitna" tafsen så såg den likadan ut varje gång. Den smalnade av tills den var supertunn och sedan brast den. Detta hände i sjön Aspen vid Lerum utanför Göteborg.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Vad är ert åsikt om det? Jag vet inte om det behövs längre med tanke på spunna linor typ Fireline. Har svårt att tänka mig att en gädda kan bita igenom eller trasa sönder för den delen en Fireline i 0,23 grovlek.

~Paul~

Fireline 0,17 har jag erfarenhet av att dom klipper, speciellt när dom går ner till botten och tråkar sig bland stenar och annat bråte.Det goda det har fört med sig är att jag har fått mer att pyssla med,tillverka egna tafsar.


skitfiske
peter
 
dePaul; sa:
ping; sa:
Det goda det har fört med sig är att jag har fått mer att pyssla med,tillverka egna tafsar.
Vad tillverkar du dem av?

~Paul~

Har inte viremärket i huvet,damyl kanske.Heter nåt med seven strand tror jag.Tunn,mjuk och knytbar,gör att man kan ta med kittet om man behöver fixa till något specifikt snabbt.Lekande och beteslås finns det en uppsjö av,pärlor eller upphängare kan vara bra i vissa lägen.


skitfiske
peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.