Ni som vill cykla i Hellas/Nacka !!!

Hej igen!

Läste och funderade över inlägget ang. cykling i hellas/Nacka som Nina skrev...

Jag kommer ha en del tid i vår att kunna organisera ihop något för dem som vill dra omkring på stigarna runt hellas, och för min egen del med!

Jag skulle vilja ha förslag, synpunkter och idéer på hur man kan fixa detta!
Maila mig på min hotmail så sparar jag era mailadresser alt. telefonnr och gör en lista! Känner någon annan för att fixa något likn är det bra om vi kan sammarbeta?

Själv cyklar jag CX men tävlar inte, och kör gärna 4 -5 dagar i veckan under högsäsongen i Hellas/Nacka!

Mail: krippa81@hotmail.com / mob 0708-87 86 51

Väl mött/Kristofer Samuelsson
 
Pessimist

Jag har oxå postat detta på som svar på Ninas ursprungliga fråga.Och jag vet att jag är gnällig. Men Hellas är en Orienteringsklubb och jag tror det kan bli motstånd.
"Hellas är bra. Det vet vi redan. Och visst skulle det vara kul med att ha några fler att åka med, själv åker jag mycket ensam och då blir man lätt
slö när ingen finns att kämpa mot.Men jag är tveksam till organiserad åkning, max storleken på en grupp bör inte vara mer än 6 pers, helt enkelt för att vi tar för stor plats annars. Det är bara en av lederna, den 5 km
långa Ulvsjöslingan som anges som MTB-bana på Hellasgårdens hemsida. De andra är löp/vandringsspår. Jag kan mycket väl tänka mig reaktionerna
om det börjar studsa runt Lycrakädda MTB-åkare med insektsbrillor kontinuerligt i området.Ena halvan av området ägs av Stockholms stad och
förvaltas av Fritid Stockholm, Erstaviksområdet är privatägt.(på Erstaviksområdet är det inte tillåtet att cykla utanför "anlagda vägar" t.ex).
Det anges oxå flera "cykelvägar" på Hellasgårdens hemsida, men det är inte dom bitarna vi är ute efter. Jag tror att det rätt snart skulle dyka upp
skyltar med överkorsade cyklar på flera av de spår vi vill åt om det skulle cyklas mer organiserat, med hänvisning till de befintliga cykelvägarna och
MTB-banan. ( Pessimist, Moi?)"
 
Tyvärr har Marcus rätt

2190; sa:
jag är tveksam till organiserad åkning, max storleken på en grupp bör inte vara mer än 6 pers, helt enkelt för att vi tar för stor plats annars .... Jag kan mycket väl tänka mig reaktionerna om det börjar studsa runt Lycrakädda MTB-åkare med insektsbrillor kontinuerligt i området.

Jag instämmer helt i det Marcus skriver. Det är väldigt lätt att man drar på och skrämmer vettet ur fotgängare, så att det tvingas fly åt sidorna, om man är en större grupp. Särskilt om det finns ett element av inbördes tävlan i gruppen.

Per
 
då är det kanske dags

att fixa omfattande mtb områden i stockholm, där det går att träna och tävla även i större grupper.
Vägarna bör då vara uppmärkta så att fotgängare vet
om att de är inne på cykelområden.
Börjar bli lite jobbigt att alltid behöva be om ursäkt för att få cykla.
Något att kämpa för så här i valtider kanske.. ;-)
 
Visst...

-eftersom jag också nyttjar området för min löpträning vet jag att för många MTB:are i g(t)rupp kan innebära problem. Främst eftersom det faktiskt finns vissa som kör som blådårar vid möten med fotgängare och... löpare.

Ett sympatiskt bemötande från åkaren, rätt hastighet vid möten samt ett uppmuntrande "hej" kan dock vända den mest pessimistiske "motståndaren"!!

Så... jag tycker inte man skall måla fan alltför stort på väggen, för visst kan vi alla dela på resursen Hellas/Nacka!

Även ridhästar och vandrare samt inte minst "företag" som Äventyrsbanan lämnar spår efter sig som kan uppfattas som negativa för vår underbara närmiljö!

Bifogar Hellasgårdens "cykeltips":
http://www.hellas.a.se/hellasgarden/cykeltips.htm

MVH
Jmlove


PS. Har vi hört det förut?
 
Dela på resurser

Jag tycker givetvis att alla kan dela på naturens resurser, samt att ett vänligt bemötande och ömsesidig respekt borde innebära att det inte blir några konflikter.
Men jag undrar ändå om det inte är dags att någon tar tag i cyklisternas intresse och lobbar för specifika cykelområden (såsom eljusspåret är för löpare/fotgängare).
Det kanske är lönlöst eller t.om onödigt, men jag ser gärna diskussioner kring ämnet (även om det tjatats om det förr)...
Mvh Tobbe
 
Friluftsområden

Alla är vi ju olika. För mig är själva meningen med ett friluftsområde att alla ska kunna använda det som dom själva önskar. När jag är ute i skogen vill jag inte vara begränsad till en anlagd bana. Lockelsen att se vad som finns bakom nästa krök eller om backen är för brant eller ifall stigen över ängen verkligen är så sank som den ser ut betyder så pass mycket för mig. Som det nu är kan ingen förbjuda mig att cykla var jag vill, vissa markägare kan visseligen "undanbe" sig mina besök men det är allt. Med anvisade stigar/banor så blir det helt annorlunda. Reservat. Smaka på dom här meningarna (fritt påhittade):
"Jag förstår inte varför dom där MTB-åkarna måste köra här, dom har ju en ny och fin bana för sig själva bara någon kilometer bort"
Eller: "Eftersom det har förekommit olyckstillbud mellan fotgängare och cyklister hänvisar vi alla som vill åka MTB till Ulvsjöslingan"
Eller den värsta av alla. " Flytta på dig, kärring. Det här är en träningsbana för cyklister. Vi vill inte ha några svampplockare här".
Låter inte helt otroligt, eller?
 
Det är inte långt till förbudskyltar mot cykelåkning i området om man drar runt med hela grupper.
Om man vill köra mot någon just för "träningen" så måste man nog hålla sig till banor.
Däremot så finns det ju alla möjligheter till fin åkning om man sköter det snyggt.
Mao är trevlig och visar hänsyn till alla andra som vistas i området.
Jag har sagt det förut och säger det igen : skogen är som bäst när få vistas där, oftast tidiga morgnar ,ruggiga dagar ,sena kvällar, nattetid om man är ute då kan man ha hela Nacka/Erstavik för sig själv.
/Bosse
 
Jag är ute för att TRÄNA!


Nyss hemkommen från årets (faktiskt...) först MTB-pass!

Ältasjön runt, in Nackaområdet till Erstaviken, tillbaka till Hellasgården, trean runt och sedan hem igen... 800 kalorier fattigare och 28.8 km senare konstaterar jag bara åter igen att OMRÅDET ÄR FANTASTIKST och jag kommer tillbaka, för att TRÄNA igen!


MVH
Jmlove
 
Risk att man glömmer vara trevlig om man är ett stort gäng

Boosse; sa:
Mao är trevlig och visar hänsyn till alla andra som vistas i området.

Precis, det gäller att komma ihåg att man i ngn mening är en ambassadör för sporten och vara trevlig. Risken med stora gäng är att man glömmer bort det, särskilt om det finns ett element av inbördes tävlan i gruppen.

Vill man hårdköra till den grad att man kan uppfattas som en fara för andra ska man välja områden eller tider när det är folktomt. Det finns faktiskt massvis med stig som det ytterst sällan går någon på.

Var f ö ut idag i Nåsten, ca 8-15 cm nysnö, och stannade ett slag och böt några ord med en skidåkare när vi passerade ett skidspår.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
MTB-orientering

jmlove; sa:
Tja!
Här en kul, rolig tanke som jag skall köra för träningspolarna. Kanske kunde vara något? Starta en serie???

Torde väl vara ok om man inte är för många?
Jag menar tillstånd och så... markägarfrågor?

Någon som har erfarenheter av liknande MTBO:s?
Någon som har kört en MTBO?
http://w1.865.telia.com/~u86520535/mtborient.htm

En kommentar till. MTB-orientering låter skitkul. Men en sak är alldeles klar, att vanlig orientering är en ganska reglerad sport. Den som ordnar evenemanget söker markägarens tillstånd. Svenska orienteringsförbundets standardforumlering, som står på orienteringskartor, lyder:

"Före varje arrangemang på denna karta skall, enligt gällande bestämmelser, samråd ske med berörda markägare och jakträttsinnehavare. För information om vad samrådet innebär, tag kontakt med den förening som har upphovsrätten till kartan."

Vissa perioder på året är tävlingsorientering helt förbjuden, för att inte störa viltet när ungarna är små, etc, etc.

Det är alltså en massa praktiska saker som måste skötas. Orienteringen är en ganska speciell sport, förkärleken för att vara ute och leta sig fram i skog och mark är klart gemensam med MTB, och kan man nattorientera (!!!) och skidorintera så varför skulle man inte kunna MTB-orientera. Det skulle inte förvåna mig om någon orienteringsklubb skulle kunna fås att nappa på idéen.

Per
[Ändrat av ipg289h 2002-02-25 kl 15:45]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
mertheew Cykla Kvikkjokk - Ammarnäs Mountainbike 5
KLAGER Nu tillåtet att cykla i Norska nationalparker Mountainbike 1
MalinLiljesson Cykla Sörmlandsleden? Mountainbike 6
Makrolon Någon/några att Cykla med i Tanumsområdet Mountainbike 2
flierman Cykla Gåsån vidare mot Ljungris? Mountainbike 12
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
flierman Cykla Ramundberget-Fältjägarstugan bra? Mountainbike 3
pajp Folk att cykla terräng med i GBG sökes Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Cykla i Nationalpark.. Mountainbike 24
hannulan Nybörjare som vill komma ut och cykla Mountainbike 15
Albin_25 Någon att cykla med i Hammarkullen Mountainbike 1
Cecilia_ Börja cykla i Stockholm Mountainbike 2
JP33 MTB/väg folk i Trångsund/Skogås som vill cykla då o då ?? Mountainbike 2
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Samir_k87 Cykla genom de svenska fjällen? Mountainbike 15
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
North1 Någon att cykla med i kungsbacka, gärna i Sandsjöbacka Mountainbike 0
Fjärdebrunn Cykla på Tjustleden? Mountainbike 0
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
danground Cykla Kungsleden Mountainbike 18
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
John_T Cykla i Örebro Mountainbike 9
hierro cykla i spanien Mountainbike 3
jomper Vill du cykla i Verbier? Mountainbike 3
Halvarsson Cykla Kungsleden Mountainbike 17
alis Cykla med UCPA - Hur tufft egentligen? Mountainbike 8
Sunkist Cykla i Jämtlandsfjällen? Mountainbike 2
davbeu Cykla på Ingarö och Värmdölandet Mountainbike 1
peon Cykla bohusleden Mountainbike 0
Minuteman MTB i KARLSTAD, någon att cykla med Mountainbike 1
balo Vart cykla runt Lund/Eslöv? Mountainbike 10
joakimr Cykla på Åland Mountainbike 1
Björkhagen Cykla i Pyrenéerna Mountainbike 3
SAMSare Cykla-i-Lera i Friskis-anda Mountainbike 2
jborje Cykla på Lidingö Mountainbike 0
thymallus77 Cykla i skåne Mountainbike 6
Markus F Hellas/Nackacyklister! Möte 8 mars! Mountainbike 0
jomper Rädda Hellas! Mountainbike 3
hsalberg Klantig cykling i Hellas 16/3! Mountainbike 1
perlowdin Cykelförbud i Lunsen och Hellas? Mountainbike 3
fredriklindblad Mtb i Hellas Mountainbike 0
Lina J MTB-klubbar i Nacka/Hellas? Mountainbike 15
breding Vad händer i Hellas? Mountainbike 1
11Km MTB bana I Hellas Gården, Stockholm. Mountainbike 3
SAMSare MTB LARM - Cykelförbud i Nacka/Erstavik Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.