Cykla genom de svenska fjällen?

Det beror väl på vart du skall cykla? Skal ldu cykla på vandringsleder, så får du bära på steniga sträckor, cyklar du på vägar så är det ju inga problem som helst.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med frågan "Går det att cykla genom de svenska fjällen...." Menar du då Kungsleden mellan Abisko och Hemavan?
I vilket fall så är min uppfattning är att cykeln måste vara utrustad med mycket starka hjul, stark ram och dämpning av hög kvalité för att klara av fjällterrängen. Svårt att få tag på reservdelar i de fjällbyar som eventuellt passeras. Cykeln bör samtidigt vara lätt för det blir till att bära både cykel och packning väldigt ofta även om du hade tänkt dig cykla hela Kungsleden.

God tur!
 
Nej, utan nån cykel blir det svårt ;)
Undrade Inte om det gick utan cykel. Utan om det gick Utan nån Värstingcykel.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med frågan "Går det att cykla genom de svenska fjällen...." Menar du då Kungsleden mellan Abisko och Hemavan?
I vilket fall så är min uppfattning är att cykeln måste vara utrustad med mycket starka hjul, stark ram och dämpning av hög kvalité för att klara av fjällterrängen. Svårt att få tag på reservdelar i de fjällbyar som eventuellt passeras. Cykeln bör samtidigt vara lätt för det blir till att bära både cykel och packning väldigt ofta även om du hade tänkt dig cykla hela Kungsleden.

God tur!
Okej. Har du gått sträckor av kungsleden/nordkallott där det var omöjligt att cykla med en cykel utan dämpning med väskor vid sidan?
 
Samir_k8 Okej. Har du gått sträckor av kungsleden/nordkallott där det var omöjligt att cykla med en cykel utan dämpning med väskor vid sidan?[/QUOTE sa:
Ja, jag har vandrat hela sträckan Abisko - Hemavan. Det finns massor av partier där cykling enligt mig är omöjlig. Det blir till att bära en hel del, jag lovar! Det finns partier som är alldeles för branta, steniga eller mjuka. Omkullblåsta träd,som lagt sig tvärsöver leden, finns det också gott om.
 
Ja, jag har vandrat hela sträckan Abisko - Hemavan. Det finns massor av partier där cykling enligt mig är omöjlig. Det blir till att bära en hel del, jag lovar! Det finns partier som är alldeles för branta, steniga eller mjuka. Omkullblåsta träd,som lagt sig tvärsöver leden, finns det också gott om.

Även de spångade partierna bör väl vara svåra att cykla på? Hjulen kan fastna mellan plankorna, ibland saknas ena plankan, trappsteg, höjdskillander och tvära hörn... etc...?
De bitar jag sett av Kungsleden skulle jag INTE vilja cykla med packning i väska eller på ryggen.

/M
 
Jag mötte ett tyskt par för några år sedan som cyklade på vanliga racerhojar med bockstyre och snörsmala däck!!......och det var mellan Stuor Kärpel och Unna Allakas och DET måste ha varit bra segt på en racerhoj!! På mountainbike skulle det ju funka finfint för den som har sinne för teknisk cykling. Gissar att större delen av Kungsleden går finfint även om det finns partier där det blir mycket bära och leda.
Själv är jag sugen på att cykla kungsleden någon gång för att testa. Någon som har gjort det och kan lägga ut en rapport om ev partier man kan skippa eller delar som är extra fina?

R
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mertheew Cykla Kvikkjokk - Ammarnäs Mountainbike 5
KLAGER Nu tillåtet att cykla i Norska nationalparker Mountainbike 1
MalinLiljesson Cykla Sörmlandsleden? Mountainbike 6
Makrolon Någon/några att Cykla med i Tanumsområdet Mountainbike 2
flierman Cykla Gåsån vidare mot Ljungris? Mountainbike 12
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
flierman Cykla Ramundberget-Fältjägarstugan bra? Mountainbike 3
pajp Folk att cykla terräng med i GBG sökes Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Cykla i Nationalpark.. Mountainbike 24
hannulan Nybörjare som vill komma ut och cykla Mountainbike 15
Albin_25 Någon att cykla med i Hammarkullen Mountainbike 1
Cecilia_ Börja cykla i Stockholm Mountainbike 2
JP33 MTB/väg folk i Trångsund/Skogås som vill cykla då o då ?? Mountainbike 2
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
North1 Någon att cykla med i kungsbacka, gärna i Sandsjöbacka Mountainbike 0
Fjärdebrunn Cykla på Tjustleden? Mountainbike 0
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
danground Cykla Kungsleden Mountainbike 18
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
John_T Cykla i Örebro Mountainbike 9
hierro cykla i spanien Mountainbike 3
jomper Vill du cykla i Verbier? Mountainbike 3
Halvarsson Cykla Kungsleden Mountainbike 17
alis Cykla med UCPA - Hur tufft egentligen? Mountainbike 8
Sunkist Cykla i Jämtlandsfjällen? Mountainbike 2
davbeu Cykla på Ingarö och Värmdölandet Mountainbike 1
peon Cykla bohusleden Mountainbike 0
Minuteman MTB i KARLSTAD, någon att cykla med Mountainbike 1
balo Vart cykla runt Lund/Eslöv? Mountainbike 10
joakimr Cykla på Åland Mountainbike 1
Björkhagen Cykla i Pyrenéerna Mountainbike 3
SAMSare Cykla-i-Lera i Friskis-anda Mountainbike 2
jborje Cykla på Lidingö Mountainbike 0
krippa81 Ni som vill cykla i Hellas/Nacka !!! Mountainbike 13
thymallus77 Cykla i skåne Mountainbike 6
upnorth Lämplig utrustning vid färd genom skog Mountainbike 4
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
bruse Svenska singelspeed mästerskapen (SSSM06) Mountainbike 0
evsson Mtb i svenska fjällen? Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.