Cykla med UCPA - Hur tufft egentligen?

Funderar på att hänga på en av UCPA:s mountainbiketurer i sommar. Läste i deras katalog om bl a ”Tour du M:t Blanc”. Enligt UCPA ska man vara ”mycket vältränad” och ”cykla mountainbike regelbundet”. Är det någon som har erfarenhet av dessa turer? Vad krävs egentligen av deltagarna?
 
Jag var också intresserad av en mtb-resa med UCPA och tyckte att informationen i katalogen sa lite väl lite om vilken nivå de olika turerna är på. De olika nivåerna som används är "mycket vältränad, cyklar mtb regelbundet" och "du springer lätt 5 km under 30 minuter". Ganska stor skillnad tycker jag men ändå svårt att veta vilken grupp man skulle passa bäst in i.

Jag besökte därför deras kontor i Göteborg för några veckor sedan och de hade verkligen ingen som helst koll! Tour du Mont Blanc beskrevs med "den är nog tuff" och övriga turer med "de är nog också tuffa". De sa att de skulle leta upp mer information och höra av sig till mig, men det har de fortfarande inte gjort. Jag frågade också vilken klass deras cyklar brukar hålla men de hade ingen aning.

Bästa sättet att få reda på vad som gäller tror jag är att försöka komma i kontakt med det aktuella UCPA-centret i Chamonix. Ring svenska eller franska UCPA och fråga efter telefonnummer. Förhoppningsvis finns det någon där som kan svara. Risken är väl att de inte har öppnat för säsongen ännu ...

/Klas
 
Ligg högt

Vad gäller UCPA och deras arrangemang så är min erfarenhet hittills att man bör ligga en bra bit över den nivå som definieras relativt luddigt i den svenska katalogen. Har själv ingen erfarenhet av MTB i regi av UCPA, mina erfarenheter har jag gjort på off pist- och alpbestigningsarrangemangen. Men det kan ju vara en bra riktlinje.

Tyvärr så händer det ibland att guiderna petar bort deltagare för att få en jämnare och mer självgående grupp. Det här är erfarenheter jag gjort dels själv och hört av andra.

Ha det bäst i cykelsadeln!

MVH Petra
 
Jag var och körde multisport i Serre Chavalier med UCPA för två år sedan. Då ingick det en dag MTB. Det var helt klart den tuffaste dagen med över 600m höjdskillnad. Cyklarna var av sämre kvalitet dock, ganska enkla med Alvio växlar, vilka cyklar de har i Argentiere/Chamonix vet jag förstås inte.

// Ola
 
Efter information från lite olika håll, verkar den lindrigare tre-stjärniga varianten som heter "Route de forts" vara den som är mest aktuell.

Som sagt var verkar UCPA i Göteborg inte ha jättekoll på dessa arrangemang men dom gav mig numret till den ansvarige guiden som var mycket tillmötesgående och snackade riktigt bra engelska.

Nu återstår bara att hitta ett bra sätt att ta sig dit.
Lutar åt flyg till Geneve och vidare med buss till Briancon. Någon som har några andra förslag?
 
Till Briancon

Mitt tips är att flyga till Marseille eller Nice och ta tåget därifrån. Marseille är att föredra då det blir två timmar tågresa mindre. Tåget från Marseille till Briancon tog 2,5h har jag för mig. Air France flyger ganska billigt till Marseille och Sterling mfl kör billiga flygresor till Nice. Jag tror att ovanstående är ett billigare alternativ än att åka till Geneve då det blir reguljär biljett dit.

Lycka till

// Ola
 
Cykeln medtages?

Kommer du att ta med dig cykeln? Ett tips är att skaffa en enklare resväska för cykeln om du tänker flyga med den.

Trevlig resa!
 
Cykla med UCPA

Jag var med UCPA i Briancon och cyklade i somras.

Cyklade en 4-stjärnig (den högsta nivån) resa som startade i Briancon och slutade i Menton mellan Nice och Monaco.

Klarar du ett långlopp utan att vara helt död så klarar du en sådan här resa. Den trippen vi var på var enligt guiden den tuffaste mtb-resan de arrangerade.

Känslan som infann sig efter 5 dagars hård cykling, när havet dök upp bakom en alptopp, var oerhörd!

Kritiken jag har mot resan var att lånecyklarna var väldigt trista (Alivioutrustade aluhojar med Suntourdämpare) - hade jag vetat att de var så trista hade jag tagit med min egen hoj, tveklöst. Fast det hade inneburit en hel del jobb.

Sen var det lite väl mycket asfalt, både uppför och utför, antagligen för att vi skulle hinna ner till kusten på fem dagar.

Sen var frukost och lunchpaketen inte så väl tilltagna. Vi svenskar var rediga matvrak jämfört med de små fransmännen.

Kan du inte franska så åk inte helt själv.

En hel del enormt vackra stigar och vackra vyer dock!

Vad gäller resan - vi flög till Turin i italien - det tog kanske 3 timmar inkl byte i Bryssel, sen tog det 7-8 timmar till med bussar, tåg och taxi sista biten till Briancon. Åk till Nice om det går.

Nu i sommar bär det av till Verbier med http://www.bikeverbier.com tillsammans med (minst) två kompisar. Vi åker den 13:e september, och det finns plats för fler. Bikeverbier drivs av två britter.

Om någon har frågor om UCPA-resan eller BikeVerbier så hör av dig till mig!
 
UCPA

Jag körde den fyrstjärnigaturen 2000, Mountain Mania, se http://www.ljungberg.org/erik/vtt/UCPA2000.htm för bilder och La Route des Forts, ***, 1999.

Den fyrstjärniga var tuff, mycket klättring och tuff teknisk åkning. Nästan ingen asfalt. Det var precis så att jag klarade den. Den trestjärniga hade jag inga problem med.

Jag tränar ca tre gånger i veckan och har kört några långlopp och kommit ungefär mitt i resultatlistan.

Jag kan verkligen rekommendera en vecka MTB i Alperna En fantastisk natur och cykelupplevelse. Mycket klättring. På den fyrstjärniga blev det över 1000 höjdmeter varje dag. Sen fin teknisk körning i ett otroligt alplandskap.

Jag kan ingen franska och blev lite isolerad i den i övrigt helt fransktalande gruppen. Inga problem med guiden, han förklarade allt en extra gång för mig. I sluten av veckan gick det lättare, jag lyckades plocka upp lita franska och deras engelska lossnade.

/ErikLj
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mertheew Cykla Kvikkjokk - Ammarnäs Mountainbike 5
KLAGER Nu tillåtet att cykla i Norska nationalparker Mountainbike 1
MalinLiljesson Cykla Sörmlandsleden? Mountainbike 6
Makrolon Någon/några att Cykla med i Tanumsområdet Mountainbike 2
flierman Cykla Gåsån vidare mot Ljungris? Mountainbike 12
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
flierman Cykla Ramundberget-Fältjägarstugan bra? Mountainbike 3
pajp Folk att cykla terräng med i GBG sökes Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Cykla i Nationalpark.. Mountainbike 24
hannulan Nybörjare som vill komma ut och cykla Mountainbike 15
Albin_25 Någon att cykla med i Hammarkullen Mountainbike 1
Cecilia_ Börja cykla i Stockholm Mountainbike 2
JP33 MTB/väg folk i Trångsund/Skogås som vill cykla då o då ?? Mountainbike 2
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Samir_k87 Cykla genom de svenska fjällen? Mountainbike 15
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
North1 Någon att cykla med i kungsbacka, gärna i Sandsjöbacka Mountainbike 0
Fjärdebrunn Cykla på Tjustleden? Mountainbike 0
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
danground Cykla Kungsleden Mountainbike 18
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
John_T Cykla i Örebro Mountainbike 9
hierro cykla i spanien Mountainbike 3
jomper Vill du cykla i Verbier? Mountainbike 3
Halvarsson Cykla Kungsleden Mountainbike 17
Sunkist Cykla i Jämtlandsfjällen? Mountainbike 2
davbeu Cykla på Ingarö och Värmdölandet Mountainbike 1
peon Cykla bohusleden Mountainbike 0
Minuteman MTB i KARLSTAD, någon att cykla med Mountainbike 1
balo Vart cykla runt Lund/Eslöv? Mountainbike 10
joakimr Cykla på Åland Mountainbike 1
Björkhagen Cykla i Pyrenéerna Mountainbike 3
SAMSare Cykla-i-Lera i Friskis-anda Mountainbike 2
jborje Cykla på Lidingö Mountainbike 0
krippa81 Ni som vill cykla i Hellas/Nacka !!! Mountainbike 13
thymallus77 Cykla i skåne Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.